شناسهٔ خبر: 30779482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

درخواست ژاپن از روسیه: پیش از هر توافق صلحی، جزایر کوریل را بازگردانید

R7650/P/S8,1414/CT10

دستیار پوتین، آبه را متهم کرد که مذاکرات در مورد جزایر کوریل را پیچیده کرده و توکیو تمایل دارد ساکنان جزایر کوریل جنوبی را به پذیرش «بازگشت» جزایر تحت حاکمیت ژاپن متقاعد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از gazeta.ru، یوری اوشاکوف، مشاور امور خارجی رهبر روسیه، اظهار داشت، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، گفتگوهای آینده را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مورد ایجاد یک معاهده صلح در مرزهای شرقی پیچیده می‌کند. توکیو تمایل دارد ساکنان جزایر کوریل جنوبی را به پذیرش «بازگشت» جزایر تحت حاکمیت ژاپن متقاعد کند.

رئیس دولت ژاپن، در آستانه سفرش به مسکو، تاکید کرد که مصمم است که "در پایان مذاکرات آنها به یک معاهده صلح دست یابند". آبه امیدوار است که این مشکل حل شود و راه حل آن در دیدار با پوتین پیدا خواهد بود.

نخست وزیر ژاپن گفت: "من مصمم هستم تا مذاکرات مربوط به دستیابی یک معاهده صلح را به پایان برسانم – این مساله‌ای است که سالهاست در طول دورۀ پس از جنگ هنوز حل نشده باقی مانده است."

پیشتر آبه گفته بود که مذاکرات "از همان ابتدا از موضع" بیرون راندن از آنجا "شروع نخواهد شد و انتقال از این جزایر باید به نحوی صورت گیرد که روس‌هائی که در آنجا زندگی می‌کنند، " با انتقال این سرزمین‌ها به ژاپن موافقت کنند. "

به گزارش آژانس خبری فدرال، معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل، ولادیمیر جباروف، گفت که روسیه به پیمان صلح به عنوان رویه‌ای برای بهبود تعامل در زمینه فرهنگ، اقتصاد و دیگر روابط پایبند خواهد بود.

این سناتور گفت: "اما متاسفانه، از طرف ژاپن، تاکنون تنها یک هدف را دیده ایم: گرفتن جزایر کوریل،" .

به گزارش سرویس خبری ملی، والری کیستانوف، رئیس مرکز مطالعات ژاپن در مؤسسه مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، معتقد است که موقعیت روسیه معقول بوده و ژاپن باید نتایج جنگ جهانی دوم را به طور کامل به رسمیت بشناسد.

این ژاپن شناس گفت: موضع اصولی ژاپن کاملا مخالف با نتایج جنگ جهانی است. چهار جزیره کوریل جنوبی، که در ژاپن آنها را جزایر شمالی خود می‌نامند، قلمرو اصلی ژاپن می‌دانند، که اتحاد جماهیر شوروی به زور آنها را تسخیر کرده، و روسیه نیز به طور غیرقانونی اشغال کرده است. ژاپن قصد دارد همه چهار جزیره را بازگرداند. "

چند روز پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرد که طرف ژاپنی باید حاکمیت روسیه را بر سر جزایر کوریل به رسمیت بشناسد. به گفته وزیر، این بخشی از موقعیت اساسی طرف روسی در این مورد است و بدون آن هیچ حرکتی پیش نخواهد آمد.

لاوروف گفت: "ما توجه دوستان خود از ژاپن را به این واقعیت جلب می‌کنیم که مسائل حاکمیت بر جزایر مورد بحث نیست، آنها جزء قلمرو روسیه هستند. "

او به این واقعیت اشاره کرد که در قانون ژاپن، این جزایر در حال حاضر به عنوان قلمرو ژاپن تعیین شده‌اند، که با رویکرد روسیه به موضوع تشکیل یک پیمان صلح با توکیو مطابقت ندارد.

شایان ذکر است که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن چند روز پیش اعلام کرد که معاهده صلح با روسیه برای ایالات متحده نیز مفید خواهد بود. آبه گفت: "انعقاد یک معاهده صلح توسط ژاپن و روسیه تاثیر مثبتی بر ثبات منطقه‌ای خواهد داشت. من فکر می کنم این امر به نفع ایالات متحده خواهد بود. او افزود که در حال حاضر روس ها در چهار جزیره کوریل زندگی می کنند، اما مشکلات ارضی تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که بخشی از آنها به طرف ژاپن برود ".

شینزو آبه می‌خواهد بر اساس توافقنامه مشترک 1956 شوروی-ژاپن، موضوع تشکیل یک پیمان صلح را مطرح کند. در این اعلامیه، مسکو موافقت کرد که امکان انتقال ژاپن به هابومای و شیکوتان را پس از پایان یک معاهده صلح بررسی کند. پیشنهاد رئیس دولت ژاپن نیز شامل امکان بحث در مورد مالکیت دو جزیر دیگر کوناشیری و ایتوروپ است که در اعلامیه ذکر نشده است.

در پایان سال 2018، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت که در مذاکراتی با روسیه در مورد معاهده صلح بین دو کشور "چند مشکل وجود دارد". آبه در حال حاضر می‌خواهد یک "بحث بنیادی" را در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آغاز کند.

اختلاف در مورد مالکیت کوریل جنوبی پس از 12 سپتامبر، با پیشنهاد ناگهانی پوتین به آبه به منظور انعقاد یک معاهده صلح قبل از پایان سال 2018 بدون شرایط اولیه، دوباره داغ شد. او این پیشنهاد را در پایان سخنرانی خود در جلسه عمومی مجمع اقتصادی شرقی در ولادی واستوک اعلام کرد.

وزارت خارجه ژاپن در پاسخ به این ایده گفت که توکیو پس از حل و فصل اختلافات قلمروی با روسیه به مذاکره بر سر معاهده صلح می‌پردازد و این موضع "بدون تغییر" باقی خواهد ماند. در ژاپن، چهار جزیره کوچک کوریل - ایتوروپ، کوناشیری، شیکوتان و هابومای - "سرزمین‌های شمالی" نامیده می‌شوند، که به نظر آنها به طور غیرقانونی تصرف شده‌اند. در عین حال، وزارت امور خارجه روسیه بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه در این جزایر دارای چارچوب قانونی بین‌المللی است و مشکلی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما