شناسهٔ خبر: 30779166 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

حمایت و جذب نخبگان (5)؛

توجه به چرخه تولید و فناوری منجر به کاهش خروج نخبگان می شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گفت: در حال حاضر، با حمایت‌‌‌های صورت گرفته فضای بیشتری برای ماندگاری نخبگان در کشور فراهم شده و توجه بیشتر به چرخه تولید و فناوری، در کاهش خروج نخبگان اثر‌گذار بوده است.

صاحب‌خبر -

دکتر سعید خامنه عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تحصیل در دانشگاه آکسفورد و بازگشت به ایران گفت: در سال 48، وارد رشته پزشکی دانشگاه تبریز شده و بعد از فارغ التحصیلی از این رشته، وارد اداره بهداری شهرستان سراب شدم سپس در سال 63 در دانشکده پزشکی تبریز و در بخش فیزیولوژی به عنوان مربی مشغول به کار شدم.

وی افزود: در سال 64، طرحی در ارتباط با بررسی فیزیولوژی تنفسی به دانشگاه آکسفورد ارسال کردم که مورد تایید پروفسور پیترسون یکی از استادان مطرح این دانشگاه قرار گرفت، همچنین یک دعوت‌‌نامه رسمی از آکسفورد برای حضور در این دانشگاه دریافت کردم و بعد از کسب بورس تحصیلی از ایران، عازم انگلستان و در رشته فیزیولوژی انسانی، مشغول به تحصیل شدم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: در زمان تحصیل در آکسفورد یک کار تحقیقی درباره مشکلات تنفسی انجام دادم که قبل از من، یکی از دانشمندان مطرح این رشته در آمریکا درباره این موضوع تحقیقات ناتمامی را انجام داده بود که بعد از ارائه تحقیقاتی جامع در این زمینه، نتیجه بررسی‌‌ها به یک مرجع در این علم تبدیل شد.

خامنه یادآور شد: در اواخر دوران تحصیل از جانب دانشگاه‌‌های مطرح آمریکا و انگلیس پیشنهادهای بسیاری برای تدریس داشتم؛ اما همیشه اعتقادم بر این بود که باید نتیجه هزینه‌ای که دولت برای تحصیل هر ایرانی به کار می‌‌گیرد، صرف پیشرفت و آبادانی کشور شود به همین دلیل در بدو ورود به دانشگاه آکسفورد با انگیزه کسب دانش بیشتر وارد این کشور شدم تا با کسب مهارت‌‌های لازم به ایران برگردم و به مردم وطنم خدمت کنم.

وی تاکید کرد: بسیاری از هم‌دوره‌ای‌‌‌های من در دانشگاه آکسفورد با دریافت امکانات بهتر در انگلیس ماندند و بعضی به کشورهای دیگر رفتند. حس وطن دوستی قطعا در هر ایرانی وجود دارد؛ اما تا زمانی که امکانات لازم و در خور شأن نخبگان در اختیار آنها قرار نگیرد و شایسته سالاری در جامعه علمی و فرهنگی ایران حاکم نشود، مهاجرت نخبگان به دیگر کشورها ادامه خواهد داشت و این مسئله، قطعا نیازمند توجه مسئولان امر است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: اگر زمینه جذب و به کارگیری تمام نخبگان در رشته‌های مختلف فراهم شود و دانشگاه‌‌های ما تبدیل به دانشگاه کارآفرین شود بسیاری از فرهیختگان و نخبگان، از آینده خود اطمینان حاصل کرده و بدون شک در کشور خود خدمت خواهند کرد.

خامنه متذکر شد: خوشبختانه، در سال‌های اخیر با حمایت‌‌‌های صورت گرفته از نیروی جوان دانشگاهی در ایران، فضایی برای ماندگاری هر چه بیشتر نخبگان در کشور فراهم شده و بدون شک توجه بیشتر به چرخه تولید و فناوری در سال‌‌های اخیر در کاهش خروج نخبگان اثر گذار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از بهترین ابزار شناسایی نخبگان آیتم فارغ التحصیلان برتر و موفق در سایت دانشگاه‌هاست که در رنکینگ بین‌المللی آنها بسیار موثر است و نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها چه تعداد فارغ‌التحصیل درجه اول داشته‌اند و این فارغ ‌التحصیلان دارای چه موقعیت های شغلی برجسته‌ای هستند؛ اما متاسفانه، چنین آیتمی در دانشگاه‌های ما وجود ندارد و نخبگان خود را معرفی نمی‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تصریح کرد: از جمله عوامل مهم خروج نخبگان، ناهمخوانی نظام آموزش و ساختار شغلی است، بازار کار ما بازار سنتی محسوب می‌‌‌شود که با ماهیت کار نخبگان همخوانی ندارد.

خامنه یادآور شد: آنچه مسلم است، کمبود زیرساخت‌‌های کافی علمی و تحقیقاتی و اهمیت نداشتن جایگاه تحقیق و پژوهش در کنار کمبود بودجه تحقیقاتی محققان کشور را آزرده ساخته است؛ اما در کشورهای پیشرفته تحقیقات جایگاه ویژه‌ای در نظام اجتماعی و اقتصادی دارد و اگر کشوری می‌‌‌خواهد به پیشرفت و توسعه برسد گام اول توجه ویژه و همه جانبه به نخبگان و رفع موانع حمایت از نخبگان است.

انتهای پیام/

188 / 31

نظر شما