شناسهٔ خبر: 30779007 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت به امضای رئیس‌جمهور رسید+جزئیات

برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و به امضای رئیس‌جمهور رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، «برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران» مصوبه نهصد و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به امضای رئیس‌جمهور رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

چشم‌انداز

نظام راهبری و مدیریت آموزش و پرورش در افق ۱۴۰۴، کارآمد، اثربخش، مشارکت‌جو، یادگیرنده و آینده‌نگر در چارچوب نظام معیار اسلامی است و با استفاده بهینه از امکانات و منابع و به حداکثر رساندن بهره‌وری، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل را افزایش می‌دهد و با بهره‌گیری از فرایندها و تأکید بر پیامدها و تنظیم تعاملات بیرونی و بهره‌مندی از عوامل محیطی؛ اهداف آموزش و پرورش را در سطوح مختلف مدیریتی با پاسخگویی به نیازهای ذینفعان درون و برون سازمانی خود در محیط‌های محلی، ملی و بین‌المللی محقق می‌سازد. 

اهداف

هدف کلی: 

بهبود مستمر راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارتقای جایگاه و نقش آموزش و پرورش به عنوان محور رشد، پیشرفت و تعالی جامعه

اهداف جزئی: 

۱- توسعه مشارکت و تنظیم روابط ارکان و عوامل سهیم و مؤثر با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی

۲- ساماندهی و بهینه‌سازی عوامل و عناصر نظام مدیریتی آموزش و پرورش در سطوح خرد و کلان

۳- تأمین و بسط عدالت آموزشی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت

۴- زمینه‌سازی برای دستیابی به مدرسه صالح

۵- بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها

۶- استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی

۷- افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های مدیریتی خانواده در ایفای نقش تربیتی خود متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی

سیاست‌های اجرایی

۱- کاهش تمرکز و افزایش تفویض اختیار و برخورداری از ساختار نظام تشکیلاتی منعطف و چابک

۲- مشارکت‌پذیری و تقویت نقش ارکان سهیم و مؤثر و بخش غیردولتی در فرایند سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا

۳- مدرسه‌محوری و ارتقای مدیریت آموزشگاهی

۴- انسجام‌بخشی به عوامل مؤثر در فرایند تعلیم و تربیت با رویکرد سیستمی

۵- تحول‌آفرینی و نوآوری با تأکید بر رفتار خلاق و نوآورانه در عرصه مدیریت

۶- بهسازی منابع انسانی با تأکید بر تربیت و توانمندسازی مدیران و جذب استعدادهای برتر

۷- افزایش بهره‌وری با تأکید بر استفاده بهینه و هوشمندانه از فناوری‌های نوین

۸- حاکمیت رویکرد فرهنگی - تربیتی با تأکید بر نظام تربیت اخلاقی

۹- تأکید بر نظام شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران

۱۰- برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگر برای دستیابی به سازمان یادگیرنده

برنامه‌های زیرنظام

از مجموع ۱۳۱ راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعداد ۳۷ راهکار به صورت مستقیم با زیرنظام راهبری و مدیریت مرتبط است که عبارتند از: راهکارهای (۳-۳)، (۵-۳)، (۷-۳)، ۱-۴)، (۲-۴)، (۳-۴)، (۴-۴)، (۱-۵)، (۲-۵)، (۳-۵)، (۴-۶)، (۱-۷)، (۲-۷)، (۱-۸)، (۳-۸)، (۴-۸)، (۸-۸)، (۹-۸)، (۱-۹)، (۴-۹)، (۱۲-۱۱)، (۱-۱۳)، (۲-۱۳)، (۶-۱۵)، (۴-۱۷)، (۱-۱۸)، (۵-۱۸)، (۳-۱۹)، (۴-۱۹)، (۷-۲۰)، (۳-۲۱)، (۴-۲۱)، (۷-۲۱)، (۱۰-۲۱)، (۱-۲۲)، (۵-۲۲)، (۶-۲۲) که برای تحقق این راهکارها، ۱۳۱ برنامه پیش‌بینی شده است که در طول برنامه ششم و هفتم توسعه کشور باید عملیاتی شوند. 

برنامه‌ها

هدف عملیاتی ۳- ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (۱ و ۲)
راهکار شماره ۳-۳ جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانواده‌ها در حفظ، تعمیق و اشاعه حیا، عفاف و پوشش دانش‌آموزان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تهیه و تدوین چارچوب ادراکی مناسب برای فهم و قرائت مناسب و یکسان از عفاف و پوشش از منظر آموزه‌های دینی
۲ طراحی الگوهای نهادینه‌سازی رفتار پایدار و التزام عملی خانواده و کارکنان مدرسه به فرهنگ عفاف و حجاب
۳ طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی خانواده با همکاری حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی مردم‌نهاد محلی
۴ تدوین سازوکارهای مناسب برای نقش‌آفرینی انجمن اولیا و مربیان مدرسه در مداخله فعال و مؤثر خانواده‌ها

 

هدف عملیاتی ۳- ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (۱و ۲)
راهکار شماره ۵-۳ طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی برای مربیان و دانش‌آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی - ایرانی
ردیف عناوین برنامه
۱ بازنگری قوانین و مقررات برای استفاده از طرح‌های یکسان یا متنوع لباس و پوشش ویژه مربیان و دانش‌آموزان با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و با بهره‌گیری از مطالعات تطبیقی و یافته‌های علمی و پژوهشی
۲ تدوین ویژگی‌ها و الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی و متناسب با مراحل رشد دانش‌آموزان و تفاوت‌های فرهنگی در کشور

 

هدف عملیاتی ۳- ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (۱ و ۲)
راهکار شماره ۷-۳ ارائه خدمات مشاوره‌ای - تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ ارائه خدمات جامع مشاوره‌ای از دوره ابتدایی تا متوسطه دوم در حوزه سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان
۲ طراحی و اجرای نظام ارجاع خدمات مشاوره‌ای در حوزه سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش
۳ توسعه خدمات مشاوره‌ای در مدارس و استفاده از مشاوران متخصص مقیم در مدارس کشور

 

هدف عملیاتی ۴- تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی
راهکار شماره ۱-۴ آموزش و ارتقا مدیریت خانواده در استفاده مناسب از ابزار رسانه در محیط خانواده همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تدوین پودمان‌های آموزش خانواده (خودکام، خود محتوا، خودآموز) برای ارتقای سواد رسانه‌ای و توانمندسازی خانواده در مواجهه هوشمندانه با رسانه‌ها
۲ ایجاد شبکه جامع آموزش خانواده در بستر فناوری اطلاعات و رسانه با محوریت انجمن اولیا و مربیان
۳ تولید و پخش برنامه‌های آموزشی و تربیتی خاص خانواده توسط صدا و سیما با همکاری انجمن اولیا و مربیان

 

هدف عملیاتی ۴- تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی
راهکار شماره ۲-۴ تدوین اصول راهنما و پودمان‌های آموزشی برای تبیین نقش مدرسه، رسانه‌ها و خانواده در تأمین پیش‌نیازهای ورود کودک به مدرسه و ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی و همسویی آنها با هم و با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تدوین دوره‌های آموزشی الزامی خانواده‌ها پیش از ورود کودک به مدرسه مبتنی بر سنجش شایستگی‌های تربیتی والدین با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها
۲ راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی برای آموزش خانواده پیش از ورود کودک به دبستان با محوریت مدارس
۳ طراحی سازوکارهای لازم برای تقویت همسویی مدرسه، خانواده و رسانه با هماهنگی مراجع ذیربط

 

هدف عملیاتی ۴- تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی
راهکار شماره ۳-۴ تدوین برنامه جامع مشارکت خانواده و نهادهای تربیتی و آموزشی برای تقویت فرهنگ تربیتی خانواده‌ها و تحقق شایستگی‌های پایه دانش‌آموزان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ اصلاح ساختار انجمن اولیا و مربیان در سطوح مناطق، استان‌ها و ستاد و تبدیل شدن آن به یک تشکل غیردولتی برای تأثیرگذاری مستقیم و اثربخش در فرایند مدیریت، برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی، ارزشیابی و نظارت درون مدرسه تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه
۲ بازنگری در قوانین و مقررات نظام آموزشی و مدارس در ارتقای نقش خانواده به عنوان رکن سهیم  و مؤثر با رویکرد مشارکت حداکثری آنها و واگذاری بخشی از فعالیت‌های مدرسه به خانواده‌ها
۳ تنظیم و اجرای برنامه‌های درسی و تربیتی مدارس براساس نیازهای اجتماعی، فرهنگی، منطقه‌ای و بومی آنها با مشارکت خانواده‌ها در چارچوب نظام معیار اسلامی
۴ تشکیل، حمایت و توسعه سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد (سمن) توسط متخصصان و خانواده‌های توانمند در حوزه‌های مربوط به آموزش و پرورش

 

هدف عملیاتی ۴- تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی
راهکار شماره ۴-۴ افزایش میزان مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری دوره‌های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌زا برای همسوسازی اهداف و روش‌های تربیتی خانواده و مدرسه
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تشکیل گروه‌های داوطلب «والدین همیار مدارس» برای مشارکت در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی، پرورشی
۲ توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده با مشارکت نهادهای تخصصی کشور (نیازسنجی جامع، تعیین سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده، بهسازی خدمات مشاوره در خانواده‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌زا)
۳ تهیه بسته‌های حمایتی آموزشی و فرهنگی برای خانواده‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌زا با همکاری شهرداری‌ها، کمیته امداد، و...
۴ اجرای برنامه‌های سوادآموزی و یادگیری مادام‌العمر برای خانواده‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌زا با تأکید بر مناطق مرزی، محروم و کمتر توسعه‌یافته با بهره‌گیری از ظرفیت سایر خانواده‌ها
۵ طراحی برنامه‌های آموزشی ویژه خانواده‌های بدسرپرست، فرزندان طلاق، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار

 

هدف عملیاتی ۵- تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور
راهکار شماره ۱-۵ تعمیم دوره پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند در حد امکان با مشارکت بخش غیردولتی با تأکید بر آموزش‌های قرآنی و تربیت بدنی و اجتماعی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ پوشش صددرصدی دوره پیش‌دبستانی در برنامه ششم توسعه، در مناطق محروم و دو زبانه با استفاده از منابع دولتی و در سایر مناطق با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم و سایر نهادها
۲ تخصیص سرانه آموزشی و تربیتی برای نوآموزان دوره پیش‌دبستان در مناطق محروم و کمتر برخوردار
۳ مدیریت یکپارچه، هدایت، نظارت و ارزشیابی دوره پیش از دبستان از حیث برنامه درسی، محتوای آموزشی و محیط‌های یادگیری مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
۴ طراحی الگوی برنامه‌های تربیتی منعطف و سیال با تأکید بر آموزش‌های قرآنی، تربیت بدنی و اجتماعی

 

هدف عملیاتی ۵- تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور
راهکار شماره ۲-۵ برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب در تمام مناطق کشور
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تدوین نظام‌نامه تحقق پوشش کامل تحصیلی دوره آموزش عمومی و اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای دانش‌آموزان و اولیای آنان با همکاری سایر عوامل سهیم و مؤثر
۲ توانمندسازی و تفویض اختیار به مدیران مدارس برای شناسایی و جذب افراد لازم‌التعلیم در جامعه محلی
۳ ایجاد سازوکارهای مناسب جهت ارتقای روش‌های جایگزین از جمله شبانه‌روزی‌ها، روستا مرکزی و آموزش از راه دور

 

هدف عملیاتی ۵- تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور
راهکار شماره ۳-۵ توانمندسازی دانش‌آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ‌نشین و همچنین مناطق دو زبانه با نیازهای ویژه، با تأکید بر ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ توسعه مدارس شبانه‌روزی و تجهیز مدارس و هنرستان‌ها و گسترش آموزش‌های مهارتی متناسب با نیازهای بومی در مناطق روستایی و عشایر و مناطق مرزی کشور
۲ تدوین برنامه جامع حمایت از مدارس و دانش‌آموزان حاشیه شهرها از طریق منابع دولتی، بین‌المللی، خیرین و مشارکت و سرمایه‌گذاری مدارس و مؤسسات غیردولتی
۳ توسعه برنامه‌های درسی و فوق برنامه برای دوره پیش‌دبستانی و دبستان با سیستم آموزشی دوزبانه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۴ ایجاد سازوکارهای لازم برای اولویت بخشی به اختصاص نیروی انسانی کارآمد به حاشیه شهرها در شهرهای بزرگ

 

هدف عملیاتی ۶- تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۴-۶ ساماندهی و مدیریت بر فعالیت‌های مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد وابسته به وزارت آموزش و پرورش، بازنگری و بازتولید محتوای برنامه‌های آموزشی آنها همسو با اهداف و برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش و نظارت و ارزیابی مستمر بر عملکرد آنها و هماهنگی و همکاری با دستگاه‌های ذیربط برای ایجاد همسویی سایر آموزشگاه‌های آزاد با اهداف برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ بازنگری و بازتولید محتوای برنامه‌های آموزشی و تربیتی مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد مطابق اهداف و... اسناد تحولی و با استفاده از نظام‌های موفق آموزشی دنیا با هماهنگی مراجع ذیربط
۲ تدوین بسته‌های تشویقی برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی ذیصلاح در تأسیس مؤسسات و آموزشگاه‌های علمی آزاد بزرگ با واگذاری بخش‌هایی از برنامه درسی مدارس و مشارکت آنها در تکمیل و کیفیت‌بخشی فعالیت‌های مدارس در چارچوب برنامه درسی ملی
۳ ساماندهی و ایجاد شبکه هماهنگ مؤسسات با مجوز آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها برای پوشش کامل آموزش‌های مورد نیاز کودکان از اوان کودکی تا بزرگسالی در قالب آموزش‌های رسمی، غیررسمی، مکمل و یادگیری مادام‌العمر به صورت منطقه‌ای و کشوری
۴ طراحی سیستم نظارت و پایش فعالیت‌های مؤسسات و آموزشگاه‌های علمی آزاد
۵ مدیریت توسعه مؤسسات و آموزشگاه‌های علمی آزاد

 

هدف عملیاتی ۷- افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی - اجتماعی
راهکار شماره ۱-۷ فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای نقش‌آفرینی مدرسه به عنوان کانون کسب تجربیات تربیتی محله و جلوه‌ای از جامعه اسلامی و حیات طیبه با تفویض اختیار و مسئولیت به آن و استانداردسازی تمام مؤلفه و عوامل درون مدرسه‌ای
ردیف عناوین برنامه
۱ بازنگری مقررات و آئین‌نامه‌ها (با تأکید بر آئین‌نامه اجرایی مدارس) با رویکرد کاهش تمرکز و افزایش اختیارات ارکان مدرسه جهت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات فرهنگی، هنری، اجتماعی، آموزشی و ورزشی تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه
۲ طراحی برنامه عمل و و نقشه راه همکاری متقابل آموزش و پرورش و مدارس با سایر سازمان‌ها و مراکز فرهنگی، مذهبی و ورزشی محلات
۳ توانمندسازی منابع انسانی با تأکید بر ارتقا و ثبات مدیریت و اجرای سراسری برنامه تعالی مدیریت مدرسه در تمام مدارس دوره متوسطه با رویکرد افزایش مسئولیت اجتماعی مدیران و عوامل مدرسه تا پایان سال سوم برنامه ششم توسعه
۴ طراحی سازوکارهای امکان استفاده مشترک مدرسه و محله از فضای مدرسه برای افزایش بهره‌وری فضاهای آموزشی و تربیتی با تأکید بر استفاده مشترک از نمازخانه و امکانات ورزشی

 

هدف عملیاتی ۷- افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی - اجتماعی
راهکار شماره ۲-۷ نهادینه‌سازی و تقویت همکاری مدرسه با مراکز فرهنگی و علمی محله به ویژه مسجد و کانون‌های مذهبی و حوزه‌های علمیه و مشارکت فعال مدیران، معلمان و دانش‌آموزان برنامه‌های مرتبط محله و نیز حضور نظام‌مند و اثربخش روحانیون توانمند و مبلغان مذهبی باتجربه در مدرسه
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ ظرفیت‌سازی برای ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان پایگاه اطلاعاتی محله با مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها و مراکز محله جهت ارائه خدمات بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، سوادآموزی و ورزشی
۲ تقویت نقش اساسی مدرسه در توسعه و پیشرفت محله و مشارکت در امداد بحران‌ها و حوادث طبیعی (به عنوان پایگاه معین محله)
۳ بازتعریف نقش تعاملی شوراها و  تشکل‌های دانش‌آموزی مدرسه در محله و واگذاری نقش و مسئولیت به آنها برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله
۴ ایجاد سازوکارهای لازم برای حضور نظام‌مند و اثربخش روحانیون توانمند و مبلغان مذهبی با تجربه در مدرسه با همکاری دستگاه‌ها و مراکز ذیربط

 

هدف علمیاتی ۸- افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و مدرسه و معلمان و دانش‌آموزان در رشد و تعالی کشور در عرصه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی در سطح محلی و ملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی
راهکار شماره ۱-۸ اصلاح، ارتقا و تغییر نگرش به آموزش و پرورش به عنوان سازمان فراگیر و نیروی اثرگذار اجتماعی در خدمت اهداف رشد و تعالی کشور به ویژه اهداف فرهنگی و اجتماعی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تبیین و ترویج نقش و تأثیر آموزش و پرورش در فرایند توسعه کشور، و ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت با توجه به پیامدهای مادی و معنوی آن
۲ بازنگری اهداف و مأموریت‌ها و ایجاد سازوکارهای لازم جهت حضور مؤثر آموزش و پرورش در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی برای مصون‌سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی
۳ سازماندهی معلمان و استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی برای حضور فعال و اثربخش در عرصه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی
۴ تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان برای حل مشکلات ملی و محلی

 

هدف عملیاتی ۸- افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و مدرسه و معلمان و دانش‌آموزان در رشد و تعالی کشور در عرصه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی در سطح محلی و ملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی (۵، ۲ و ۷)
راهکار شماره ۳-۸ بسترسازی برای حضور فعال دانش‌آموزان در تشکل‌های رسمی و قانونی مرتبط با اتکا به ظرفیت‌های درون و برون آموزش و پرورش از قبیل بسیج دانش‌آموزی، کانون‌های علمی و فرهنگی و انجمن اسلامی دانش‌آموزان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ اصلاح قوانین و مقررات برای افزایش اختیارات و مسئولیت‌های دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش‌آموزی در مدرسه تا پایان سال سوم برنامه ششم توسعه
۲ طراحی ساز و کارهای لازم برای ارزش‌گذاری حضور مؤثر دانش‌آموزان در فعالیت‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی در فرایند ارزشیابی تحصیلی و تربیتی آنها
۳ ایجاد ساز و کار مناسب برای استفاده از فضای مدرسه در ساعات غیررسمی آموزش توسط تشکل‌های دانش‌آموزی، کانون‌های علمی و فرهنگی، انجمن‌های اسلامی و مجلس دانش‌آموزی برای ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی به سایر دانش‌آموزان و مردم محله
۴ ایجاد هماهنگی، همسویی و هم‌افزایی برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با تشکل‌های دانش‌آموزی و رصد فعالیت‌های آنها با رعایت اصول آموزشی و تربیتی مدارس با محوریت معاونت پرورشی و فرهنگی

 

هدف عملیاتی ۸- افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و مدرسه و معلمان و دانش‌آموزان در رشد و تعالی کشور در عرصه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی در سطح محلی و ملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی
راهکار شماره ۴-۸ فراهم آوردن سازوکار قانونی برای حضور فعال و مؤثر مسؤلین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در نهادهای سیاستگذار و تصمیم‌ساز فرادستی به عنوان یکی از ارکان تعالی و پیشرفت همه‌جانبه و پایدار کشور
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ طراحی سازوکارهای قانونی و ایجاد هماهنگی، همسویی و هم‌افزایی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها با آموزش و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین و رصد فعالیت‌های آنها براساس تقسیم کار ملی و ارائه گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲ ظرفیت‌سازی برای حضور مؤثر و عضویت مدیران ارشد آموزش و پرورش در شوراها و نهادهای سیاستگذار به ویژه؛ شورای حقوق و دستمزد، شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، کمیسیون فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ستاد برنامه‌های توسعه کشور و کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با هماهنگی مراجع ذیربط تا پایان برنامه ششم توسعه
۳ طراحی سازوکار قانونی برای ارتباط سازمانی شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها با شورای عالی آموزش و پرورش جهت ارتقای نقش شوراها در سطح ملی

 

هدف عملیاتی ۸- افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و مدرسه و معلمان و دانش‌آموزان در رشد و تعالی کشور در عرصه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی در سطح محلی و ملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی
راهکار شماره ۸-۸ مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه از قبیل شیوع بیماری‌های فراگیر، زلزله، رفع بیسوادی، حاکمیت قوانین و مقررات، حفظ و پاکیزگی محیط زیست، خدمت به محرومین، حرکت‌های خیرخواهانه مردمی و انقلابی از طریق برگزاری دوره‌ها، اردوهای آموزشی و توجیهی برای آماده‌سازی مربیان و دانش‌آموزان
ردیف عناوین برنامه
۱ ایجاد هماهنگی با نهادها و دستگاه‌های ذیربط و طراحی و اجرای فعالیت‌های اجتماعی و امور خیریه برای پذیرش نقش و مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه
۲ طراحی، سازماندهی، توانمندسازی و تقویت مسئولیت‌پذیری مربیان و تشکل‌های دانش‌آموزی در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه

 

هدف عملیات ۸- افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و مدرسه و معلمان و دانش‌آموزان در رشد و تعالی کشور در عرصه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی در سطح محلی و ملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی
راهکار شماره ۹-۸ تعامل اثربخش با مراکز فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ها - به ویژه - رسانه ملی - برای تبیین جایگاه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و جلوگیری از کوچک‌انگاری نقش آن در سرنوشت آینده کشور از منظر معارف اسلامی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ شناسایی کلیه ظرفیت‌های مراکز فرهنگی کشور، مراکز رسانه ملی و استانی دیداری و شنیداری و شبکه‌های مجازی برای بهره‌گیری از قابلیت‌های آنها برای تبیین جایگاه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و جلوگیری از نشر مطالب و برنامه‌های تضعیف‌کننده این نهاد سرنوشت‌ساز.
۲ ارزیابی برنامه‌های رسانه ملی از منظر همسویی با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و رصد فعالیت‌های رسانه ملی و محلی در ترویج سند تحول بنیادین و کمک به توسعه نظام تعلیم و تربیت و ارائه گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت سالانه

 

هدف عملیاتی ۹- جلب مشارکت ارکان سهیم و مؤثر و بخش عمومی و غیردولتی در تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۱-۹ ایجاد تسهیلات قانونی و ساز و کارهای تشویقی و انگیزشی لازم اعم از مادی و معنوی، برای بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی در جامعه و در بین دانش‌آموزان با الهام از آموزه‌های دینی با تأکید بر استفاده مناسب از ظرفیت کتاب‌های درسی، مجلات و رسانه‌های آموزشی و برگزاری اردوهای جهادی
ردیف عناوین برنامه
۱ توانمندسازی و تشویق دانش‌آموزان برای مشارکت در فعالیت‌های خیریه و تعاونی در جامعه با استفاده از ظرفیت برنامه‌های درسی و رسانه‌های آموزشی و فعالیت‌های تربیتی
۲ تدوین شاخص‌های ارزیابی فرهنگ نیکوکاری و تعاون و مشارکت‌جویی در جامعه و در بین دانش‌آموزان و ارائه راهکارهای ارتقای فرهنگ نیکوکاری و تعاون
۳ تدوین برنامه‌های بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون در قالب تقویت آموزش مهارت‌های زندگی برای برگزاری مفید و مؤثر اردوهای جهادی
۴ گسترش مدارس هیئت امنایی و تقویت و ارتقای نقش ارکان سهیم و مؤثر در فرایند تعلیم و تربیت

 

هدف عملیاتی ۹- جلب مشارکت ارکان سهیم و مؤثر و بخش عمومی و غیردولتی در تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۴-۹ تقویت و گسترش مدارس غیردولتی با اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات موجود
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ ایجاد رتبه‌بندی مدارس و مراکز غیردولتی
۲ ارتقا و پایش اثربخشی آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی
۳ شناسایی و جذب ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی غیردولتی برای تقویت و گسترش فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در سطح منطقه و استان با اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات موجود

 

هدف عملیاتی ۱۱- بازمهندسی سیاست‌ها و بازتنظیم اصول حکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست‌های مناسب برای ارتقای شیوه‌های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش
راهکار شماره ۱۲-۱۱ بهینه‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برای افزایش کارآیی و اثربخشی مدارس خارج از کشور با تأکید بر بازنگری جداول آموزشی و محتوای کتب درسی، بکارگیری نیروهای متعهد، توانمند و مجرب و متناسب‌سازی فضای فیزیکی این مدارس.
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ اصلاح اساسنامه مدارس خارج از کشور به منظور جلب مشارکت بخش غیردولتی در ساخت و اداره مدارس با رعایت قوانین مدارس غیردولتی
۲ بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های جذب و اعزام نیروی انسانی به مدارس خارج از کشور با هدف ارتقای شاخص‌های کیفیت آموزشی و پرورشی، استفاده حداکثری از نیروهای واجد شرایط بومی،‌ ثبات نسبی و کاهش تعداد نیروهای اعزامی به میزان ۵۰ درصد تا پایان برنامه ششم توسعه
۳ بازنگری در جدول مواد درسی و محتوای کتب درسی مدارس خارج از کشور با رویکرد انعطاف‌پذیری و پاسخگویی به نیازهای محلی و اخذ استانداردهای لازم نظام آموزشی کشورهای میزبان با تأکید بر حفظ و تقویت هویت ایرانی اسلامی
۴ طراحی نظام آموزش بین‌الملل و تدوین برنامه‌های درسی ویژه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سند تحول بنیادین و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش تا پایان سال سوم برنامه ششم توسعه
۵ توسعه و ایجاد مدارس بین الملل جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور (بالاخص کشورهای اسلامی) برای جذب و آموزش دانش‌آموزان ایرانی و غیرایرانی

 

هدف عملیاتی ۱۳- افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس در تقویت فعالیت‌های تربیتی استان، منطقه و مدرسه در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های ملی
راهکار شماره ۱-۱۳ اصلاح قوانین و مقررات موجود در راستای تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق و مدارس، متناسب با مقتضیات تربیتی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ بازنگری قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها  و مناطق و تدوین و اصلاح آئین‌نامه‌های اجرایی آن به منظور کاهش تمرکز، افزایش بهره‌وری، توانمندسازی و استفاده بهینه از ظرفیت قانون شوراها
۲ توانمندسازی اعضای شوراهای آموزش و پرورش
۳ ایجاد هماهنگی و افزایش اثربخشی شوراهای آموزش و پرورش مناطق و استان‌ها در سطح ملی

 

هدف عملیاتی ۱۳- افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس در تقویت فعالیت‌های تربیتی استان، منطقه و مدرسه در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های ملی
راهکار شماره ۲-۱۳ افزایش کارآمدی شوراهای درون مدرسه (مانند شورای معلمان و شورای دانش‌آموزان) با تفویض برخی از اختیارات اداره و مدرسه به آنان و فراهم آوردن زمینه مشارکت بیشتر ایشان در فرایند تعلیم و تربیت مدرسه
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ افزایش انگیزه و تقویت فرهنگ مشارکت‌جویی، مشارکت‌پذیری و مسؤلیت‌پذیری در بین ارکان مدرسه و بازنگری در ضوابط ارزشیابی براساس میزان مشارکت و پاسخگویی آنان
۲ توانمندسازی و آموزش اعضای شورای مدرسه، شورای معلمان و اعضای شورا و مجلس دانش‌آموزی و تقویت تعاملات بین مدرسه‌ای در سطح استان و کشور
۳ بازنگری در ضوابط و آئین‌نامه‌ها با رویکرد تفویض اختیارات ادارات استان و منطقه و افزایش اختیارات شورای مدرسه و معلمان برای مشارکت در طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی و درسی، نظارت بر عملکرد معلمان و کارکنان مدرسه به همراه افزایش ضمانت اجرایی تصمیمات انها

 

هدف عملیاتی ۱۵- اصلاح محتوا، ارتقای جایگاه، افزایش کیفیت و کارآمدی علوم انسانی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر مبانی دینی در چارچوب نظام معیار اسلامی
راهکار شماره ۶-۱۵ گسترش و تقویت مدارس و مجموعه‌های آموزشی تربیتی خاص علوم انسانی در سراسر کشور
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ اصلاح ضوابط توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس و مجتمع‌های علوم انسانی و مدارس علوم و معارف اسلامی متناسب با اقتضائات اجتماعی و فرهنگی جامعه
۲ طراحی و تدوین برنامه‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با مشارکت و سرمایه‌گذاری مراکز و انجمن‌های علوم انسانی
۳ برنامه‌ریزی و ایجاد تسهیلات برای هویت و جذب استعدادهای برتر به رشته‌های علوم انسانی و مدارس علوم و معارف اسلامی

 

هدف عملیاتی ۱۷- ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین (۳، ۲، ۱ و ۷)
راهکار شماره ۴-۱۷ گسترش بهره‌برداری از ظرفیت آموزش‌های غیرحضوری و مجازی در برنامه‌های آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی در خارج از کشور براساس نظام معیار اسلامی و با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات
ردیف  عناوین برنامه‌ها
۱ طراحی برنامه جامع آموزش الکترونیکی و مجازی معلمان و دانش‌آموزان خارج از کشور و خانواده‌های آنان در بستر شبکه ملی اطلاعات و مشارکت محتوایی و نرم‌افزاری دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی

 

هدف عملیاتی ۱۸- تغییر و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با رویکرد تعالی‌بخش، پویا و بالنده
راهکار شماره ۱-۱۸ مناسب‌سازی فرهنگ سازمانی براساس معیارهای اخلاق اسلامی با تأکید بر تقویت روحیه اخوت و تعاون، خلاقیت و آموزش مستمر
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تدوین چارچوب و معیارهای فرهنگ سازمانی با تبیین شاخص‌هایی نظیر انطباق‌پذیری، تقویت تعهد و تعلق سازمانی، انسجام در مأموریت و اهداف، خلاقیت، تقویت هویت اسلامی - ایرانی، پژوهش محوری و مشارکت‌پذیری، امر به معروف و نهی از منکر، حسن ارتباط جمعی و... مبتنی بر ارزش‌های مندرج در سند تحول بنیادین از سطح ستاد تا مدرسه
۲ تدوین و استقرار برنامه اجرایی ارتقای فرهنگ سازمانی ویژه مدرسه با تأکید بر تقویت روحیه اخوت و تعاون
۳ طراحی سیستم‌های سازمانی شفاف برای مدیریت، نظارت و ارزشیابی بر عوامل سازمان جهت افزایش اعتماد متقابل و روحیه اعتماد به نفس در بین فرهنگیان در سطوح مختلف از ستاد تا مدرسه با استفاده از ظرفیت فناوری‌های نوین
۴ تدوین الگوی شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران از سطح ستاد تا مدیریت مدرسه و پرهیز از اعمال سلیقه‌های سیاسی و جناحی در عزل و نصب مدیران

 

هدف عملیاتی ۱۸- تغییر و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با رویکرد تعالی‌بخش، پویا و بالنده
راهکار شماره ۵-۱۸ استقرار نظام خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش در راستای تربیت جامعه و بالندگی معنوی و اخلاقی و حمایت مادی و معنوی از مدیران، مربیان و دانش‌آموزان خلاق و نوآور و کارآفرین
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تدوین نظام‌نامه و شاخص‌های خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش
۲ تدوین بسته‌های تشویقی برای حمایت و بهره‌گیری از ایده‌های خلاق و نوآور مدیران، مربیان و دانش‌آموزان خلاق و نوآور و کارآفرین و تلاش برای تجاری‌سازی آنها
۳ جذب و تربیت معلمان حرفه‌ای و  خلاق برای به کارگیری روش های تدریس نوآورانه و تحول در ایجاد محیط رشددهنده خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه
۴ تدوین برنامه تعامل و پژوهش‌سراها با مؤسسات رسمی مروج و حامی نوآوری و خلاقیت نظیر پارک های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع مرتبط با فناوری‌های نوین
۵ ایجاد شبکه کارآفرینان مدرسه با استفاده از بستر فناوری اطلاعات برای تعامل و توسعه فرهنگ‌ کارآفرینی

 

هدف عملیاتی ۱۹- استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۳-۱۹ ایجاد نظام رتبه‌بندی مدارس و مؤسسات آموزش و پرورش به منظور شفاف‌سازی عملکرد و ارتقا کیفیت و تقویت انگیزه‌های رقابت منطقی و علمی بین آنان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ طراحی نظام ارزشیابی عملکرد مدارس و مؤسسات آموزشی و تأثیر یافته‌های آن در ارزشیابی عملکرد مدیران و معلمان براساس استانداردهای آموزشی
۲ تدوین برنامه حمایتی و تأمین اعتبارات ویژه برای ارتقا و تضمین کیفیت مدارس مناطق محروم و لازم‌التوجه
۳ تدوین و اجرای نظام رتبه‌بندی مدارس و ارتقای مستمر کیفیت در راستای رقابت‌پذیر کردن مدارس تا پایان برنامه ششم توسعه

 

هدف عملیاتی ۱۹- استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۴-۱۹ ارتقا جایگاه ایران در ارزیابی‌های کیفیت جهانی در چارچوب معیارهای اسلامی و معرفی الگوی تعلیم و تربیت اسلامی به جهان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ بازمهندسی و تقویت مرکز پایش و ارزشیابی ملی و بین‌المللی در ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
۲ تولید و انتشار نظریات، تجربیات و مورد کاوی‌های تربیتی برای عرضه در مراکز و محافل بین‌المللی
۳ تدوین برنامه برای تربیت افراد مرجع، کارشناسان مجرب و حضور مؤثر دانش‌آموزان و معلمان در مجامع و رقابت‌های بین‌المللی
۴ طراحی و استقرار برنامه تقویت روابط بین‌المللی آموزش و پرورش (دیپلماسی آموزشی) با اولویت جهان اسلام
۵ انطباق برنامه‌های ملی با معیارها و شاخص‌های ارزیابی کیفیت جهانی در چارچوب نظام معیار اسلامی

 

هدف عملیاتی ۲۰- تأمین تخصیص و تنوع‌بخشی به منابع مالی، مدیریت مصارف متناسب با نیازهای کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۷-۲۰ تقویت مشارکت عمومی در آموزش و پرورش با حفظ کارکردهای سیاست‌گذاری و نظارتی نظام از طریق تسهیل تأسیس مدارس غیردولتی و حمایت از فعالیت‌های آموزشی آنان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ طراحی و استقرار نظام جامع مشارکت در آموزش و پرورش
۲ طراحی سازوکارهای تنوع‌بخشی و ایجاد انعطاف در اجرای برنامه‌های آموزشی در مدارس غیردولتی و نظارت فرهنگی و تربیتی بر فعالیت‌های مدارس مذکور
۳ بازنگری و تسهیل ضوابط تأسیس مدارس غیردولتی و به کارگیری ظرفیت‌های قانون تأسیس مدارس غیردولتی برای توسعه و حمایت از آنها
۴ تدوین و استقرار نظام‌نامه استفاده از ظرفیت و امکانات مدارس غیردولتی و خرید خدمات از آنها برای ارتقا، حمایت و گسترش کمی و کیفی مدارس دولتی

 

هدف عملیاتی ۲۱- بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها
راهکار شماره ۳-۲۱ طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش‌آموزان به سوی رشته‌ها، حِرَف و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه‌مندی و توانایی‌های آنان
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه در ساحت‌های شش‌گانه تربیتی برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان
۲ تدوین و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایه نهم برای انتخاب و توسعه متوازن رشته‌ها متناسب با آمایش سرزمین با مشارکت دستگاه‌های ذیربط
۳ پایش مستمر مطالعات آینده‌پژوهانه برای شناسایی نیازهای حال و آتی جامعه و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در تعامل با دستگاه‌های ذیربط
۴ تأسیس و توسعه مراکز دولتی و غیردولتی استعدادیابی و هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان

 

هدف عملیاتی ۲۱- بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها
راهکار شماره ۴-۲۱ استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایه‌های تحصیلی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ تدوین برنامه‌ جامع راهنمایی و مشاوره تربیتی از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه با مشارکت معلمان و مراجع تخصصی
۲ توسعه مؤسسات و مراکز غیردولتی راهنمایی و مشاوره تربیتی
۳ تدوین بسته‌های آموزشی ویژه معلمان در تمامی دوره‌های برای مداخله آنها در مشاوره‌های تربیتی حین آموزش

 

هدف عملیاتی ۲۱- بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها
راهکار شماره ۷-۲۱ اولویت‌بخشی به رویکرد مدیریت مجتمع‌های آموزشی و تربیتی به منظور اعمال مدیریت یکپارچه تربیتی در طول مدت تحصیل دانش‌آموزان و ایجاد فرصت بیشتر برای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و تربیتی
ردیف عناوین برنامه‌ها 
۱ تدوین برنامه و ضوابط متناسب با اقتضائات ساختاری، مدیریتی، نیروی انسانی و برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی، در مجتمع‌های آموزشی و تربیتی
۲ تدوین نظام حمایتی و تشویقی برای سرمایه‌گذاری مدارس غیردولتی در تأسیس و گسترش مجتمع‌های آموزشی و تربیتی غیردولتی
۳ بازمهندسی استقرار و ساماندهی مدارس برای گسترش مجتمع‌های آموزشی و تربیتی دولتی به میزان ۲۰ درصد مدارس موجود تا پایان برنامه ششم توسعه

 

هدف عملیاتی ۲۱- بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها
راهکار شماره ۱۰-۲۱ بازطراحی و ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رعایت انعطاف و توجه به شرایط اقلیمی و با تأکید بر بهینه‌سازی تعطیلات
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رویکرد توزیع تعطیلات تابستانی در طول سال تحصیلی براساس شرایط اقلیمی مناطق با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط

 

هدف عملیاتی ۲۲- ارتقا و بهبود مستمر کیفیت نظام کارشناسی، مدیریت و راهبری آموزشی و تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۱-۲۲ نهادینه کردن برنامه محوری در سطوح مختلف مدیریت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ ایجاد سازوکارهای لازم برای اشاعه فرهنگ برنامه محوری و التزام به برنامه‌های کلان و راهبردی در سطوح مختلف مدیریتی
۲ بازنگری و استقرار نظام جامع برنامه‌ریزی در سطوح مختلف سازمانی از ستاد مدرسه با تأکید بر کاهش تمرکز و استفاده بهینه از ظرفیت شوراهای استانی و منطقه‌ای
۳ تدوین برنامه‌های توسعه پنج ساله و سالیانه وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر برنامه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین
۴ پایش و ارزشیابی برنامه‌ها و ارائه گزارش‌های دوره‌ای در سطوح مختلف و پیوند آن با نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و سازمان
۵ طراحی و استقرار سامانه بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری در کنترل پروژه و مدیریت هوشمند برنامه‌ها (BI)
۶ طراحی و سازوکارهای لازم برای توزیع منابع مالی متناسب با برنامه در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای

 

هدف عملیاتی ۲۲- ارتقا و بهبود مستمر کیفیت نظام کارشناسی، راهبری و مدیریت آموزشی و تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۵-۲۲ اصلاح ساختار اجرایی و کاهش تعداد واحدهای اداری، متناسب با مدیریت کارآمد و اثربخش
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ بازمهندسی و تدوین ساختار و فرایندهای آموزش و پرورش متناسب با نقش و مأموریت جدید مدارس در راستای سند تحول بنیادین و با تأکید بر اصول کاهش تمرکز و مشارکت‌پذیری
۲ تهیه و تصویب ضمانت‌های قانونی مورد نیاز برای اصلاح ساختار آموزش و پرورش متناسب با نقش و مأموریت‌های جدید توسط مراجع ذیربط
۳ طراحی و استقرار نظام جامع دولت الکترونیک در آموزش و پرورش و کاهش تصدی‌گری‌های غیرضرور
۴ تدوین برنامه مرحله‌ای چابک‌سازی ساختار ادارات آموزش و پرورش با رویکرد مشارکتی و برون‌سپاری تا پایان برنامه ششم توسعه

 

هدف عملیاتی ۲۲- ارتقا و بهبود مستمر کیفیت نظام کارشناسی، راهبری و مدیریت آموزشی و تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار شماره ۶-۲۲ گزینش مدیران در سطوح مختلف براساس شایسته‌سالاری و پیشگامی آنان در ارزش‌های الهی و انسانی و معیارهای علمی، کارآمدی و باور به اهداف نظام  تعلیم و تربیت رسمی عمومی
ردیف عناوین برنامه‌ها
۱ بازنگری ضوابط انتخاب، انتصاب مدیران از ستاد تا مدرسه با رویکرد شایسته‌سالاری، کارآمدی و اثربخشی
۲ طراحی و استقرار شبکه ارتباطی مدیران مدارس برای دسترسی به اطلاعات و تجربیات مدیریتی (سیستم مدیریت دانش)
۳ رتبه‌بندی حرفه‌ای مدیران سطوح مختلف (از ستاد تا مدرسه) با رویکرد بالندگی شغلی
۴ طراحی و اجرای نظام آموزشی مدیران در دانشگاه فرهنگیان و جذب استعدادهای برتر و واجد شرایط در مشاغل مدیریتی

اقدامات اساسی

مجموعه احکام ناظر به تحقق زیرنظام در تداوم سیاست‌های اجرایی آن قادر است از ظرفیت‌های قانونی، مدیریتی و نظارتی بهره گرفته و موجبات کارآمدی و اثربخشی هر چه بهتر زیرنظام راهبری و مدیریت را فراهم سازد. این اقدامات در سه محور اصلی به شرح ذیل می‌باشد. 

۱- ساختار و تشکیلات

وزارت آموزش و پرورش موظف است:

- نسبت به چابک‌سازی ساختار اداری و تشکیلاتی از سطح ستاد تا مناطق با هماهنگی مراجع ذی‌ربط به گونه‌ای اقدام نماید که تعداد ادارات آموزش و پرورش مناطق کشور تا پایان برنامه هفتم متناسب با ساختار تقسیمات کشوری شود. 

- در راستای رویکرد کاهش تمرکز، مشارکت‌پذیری و ارتقای جایگاه مدرسه به مثابه کانون تربیتی محله با رعایت اصل حاکمیتی بودن آموزش و پرورش، نسبت به واگذاری حداکثر اختیارات آموزشی و تربیتی به مدارس اقدام نماید. 

- تا پایان برنامه ششم توسعه، به منظور توسعه عدالت آموزشی، تقویت انسجام اجتماعی و همبستگی ملی، تنوع مدارس را کاهش دهد. 

۲- فرایندهای مدیریت و راهبری آموزشی و تربیتی

وزارت آموزش و پرورش موظف است: 

- برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی طرح‌ها و برنامه‌های اثربخش را طراحی و با تأمین منابع مناسب، اجرا نماید. 

- سازوکارهای لازم را برای تقسیم کار ملی و استفاده حداکثری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و نهادهای سهیم و مؤثر به ویژه رسانه ملی در ارتقای کیفیت مدارس با هماهنگی مراجع ذیربط طراحی و اجرا نماید. 

- با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط نسبت به توسعه فناوری اطلاعات و یکپارچه‌سازی کلیه سامانه‌های موجود آموزش و پرورش در سطوح اداری، آموزشی و تربیتی اهتمام ورزد، به طوری که تا پایان برنامه ششم توسعه تمام ذینفعان از خدمات آموزشی، تربیتی و اداری یکپارچه و با کیفیت و ارزان بهره‌مند شوند. 

- شرایط احراز، انتصاب، ساماندهی و به کارگیری مدیران آموزش و پرورش با تأکید بر رویکرد شایسته‌محوری و ثبات مدیریت در سطوح مختلف حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند. 

- در ساماندهی نیروی انسانی به گونه‌ای عمل نماید که از ظرفیت معلمان کارآمد در همه مدارس منطقه با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته استفاده لازم به عمل آید. 

- نسبت به طراحی و استقرار نظام بهره‌وری در آموزش و پرورش تا پایان سال سوم برنامه ششم توسعه اقدام نماید. 

- تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه نسبت به طراحی و اجرای الگوی استفاده از ظرفیت عوامل سهیم و مؤثر برای عملیاتی کردن برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول بنیادین اقدام نماید. 

- نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین را براساس برنامه‌های زیرنظام‌های شش‌گانه بازنگری و به روزآوری کرده و حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند. 

- قوانین مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین مندرج در زیرنظام راهبری و مدیریت تدوین و حداکثر ظرف مدت یک سال به تصویب مراجع ذی‌صلاح برساند. 

- سازوکارهای لازم را برای ارتقای حق خانواده در تربیت فرزندان، انتخاب مدرسه، نظارت بر کارکرد مدرسه، مشارکت در فعالیت‌های مدرسه‌ای و حضور در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه پیش‌بینی و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند. 

۳- پایش و ارزشیابی

وزارت آموزش و پرورش موظف است: 

تا پایان سال دوم برنامه ششم نسبت به طرحی و استقرار نظام جامع ارزشیابی و تضمین کیفیت اقدام نماید. 

تذکر: در مواردی از اقدامات اساسی که به موجب قوانین و مقررات موضوعه، اخذ موافقت و یا هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور الزامی است،‌ وزارت آموزش و پرورش موظف است با موافقت و هماهنگی آن سازمان اقدام کند. 

استلزامات:

۱- وزارت آموزش و پرورش موظف است کلیه برنامه‌های سالانه معاونت‌ها، سازمان‌ها، ادارات کل و مراکز خود را براساس مفاد این زیرنظام تنظیم و اجرا نماید.

۲- وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تحقق اهداف و برنامه‌های زیرنظام راهبری و مدیریت، استلزامات حقوقی، قانونی و پشتیبانی آن را با مشارکت سایر دستگاه‌ها و مراجع ذیربط حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه فراهم آورد. 

۳- اعتبار مورد نیاز برای اجرای مفاد این برنامه از سرجمع اعتبارات برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط در وزارت آموزش و پرورش تأمین خواهد شد. در موارد اصلاحی و نوآورانه، با هماهنگی مراجع ذیربط، منابع مورد نیاز در بودجه‌های سنواتی وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌شود. 

۴- وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش عملکرد این زیرنظام را دو سالانه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید. 

۵- با توجه به مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هرگونه تغییر در برنامه این زیرنظام پس از بررسی در کمیسیون ذیربط به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید. 

انتهای پیام/

نظر شما