شناسهٔ خبر: 30778872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با همت «قرارگاه پیشرفت و آبادانی»

کام تلخ روستاهای خراسان‌جنوبی شیرین شد/ آغاز مهاجرت معکوس

در چند سال گذشته نیمی از مردم روستاهای مرزی خراسان‌جنوبی به دلیل بیکاری ناشی از خشکسالی مهاجرت کردند، اما با آمدن قرارگاه پیشرفت و آبادانی و چرخيدن چرخ زندگی، جمعیت زیادی از مردم دوباره به زادگاهشان بازگشتند تا طعم زندگی را با مشاغل و حرفه‌های جدید در کنار یکدیگر تجربه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا قدم می‌گذارم، کوچه‌هایی که روزی صدای جنب و.جوش خنده کودکان روستا و گاهی صدای زنگوله گوسفندان به گوش می‌رسید، کوچه‌هایی که روزی در آن رفت و‌آمد بود و هر روز صبح خروس‌خوان کدبانوی خانه درب خانه را آب‌وجارو می‌کرد اما خشکسالی، امان از خشکسالی که تاب همه را بریده است، خشکسالی سبب شده تا دیگر از کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا صدایی بلند نشود، درب خانه‌ها باز است اما اثری از صاحب‌خانه نیست.

سکوت روستاهای خشکسالی‌زده شکست/ بازگشت حیات

گویا سکوتی مرگبار در برخی از روستاهای استان حاکم شده است، این‌ها را حاجیه لیلا برایم گفت، او که از بهار زندگی‌اش بیش از 70 سال می‌گذرد و به قول خودش سرد و گرم زندگی را چشیده از خاموشی زندگی در برخی روستاها می‌گوید، آهی از سویدای دل می‌کشد، چوب‌دستی‌اش را بر زمین می‌کوبد و گوشه چشمش را پاک می‌کند، نگاهش به آسمان است، منتظرم تا از آثار خشکسالی برایم بگوید، از خاطراتی که در این روستای متروکه جا مانده و دخترک روستایی که معلوم نیست در کجا و حاشیه کدام شهر گذران زندگی را می‌کند، هنوز بغض‌هایش تمام نشده بود که مرا به سمت قنات روستا فرامی‌خواند، قناتی که آب در آن جریان دارد و گویی حالا دوباره زندگی روی خوشش را به این آبادی نشان داده است، با او همراه می‌شوم.

خانه‌های خشتی، شبیه بیشتر خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی است، اما داخل خانه‌های روستا هنر جلوه‌ای خاص بخشیده بود، سه زن با دستانی حنابسته درون خانه قالی می‌بافند.

کارگاهی به رنگ سپند، سلام و صلوات

از خانه اول بیرون آمده و به سمت کارگاهی می‌روم که نرسیده بهانه بوی سپند، سلام و صلوات بلند است، اشعار «تا به جا، جا به تا یکی زیر دو تا روی» توسط دختران جوان کارگاه در حال تکرار است، وارد کارگاه می‌شوم، اتاقی نسبتاً بزرگ که چند دار قالی، حوله‌بافی و گلیم‌بافی در آن نمایان است، پشت هر دار می‌توان دخترانی را دید که این روزها خدا را بابت حال خوبشان و جریان دوباره زندگی در روستا شاکر است.

کام تلخ روستاهای خراسان‌جنوبی شیرین شد

کبری سادات از آن طرف روستا به سمتمان می‌آید، او هم در خانه‌اش به همراه چند بانوی دیگر شیرینی، درست می‌کنند و با تشکیل و راه‌اندازی شرکت تعاونی حالا کمک‌خرج زندگی شده‌اند و تلخی خشکسالی چندساله را اینگونه در کام اهالی روستا شیرین می‌کنند.

در بین کوچه که به راه ادامه می‌دهیم زنان روستا یکی‌یکی پیدایشان می‌شود، هر کدامشان مشغول کار و حرفه‌ای هستند، یکی به دنبال کشاورزی، دیگری به دنبال جمع کردن تخم‌مرغ و پدر هم از سر زمین کشاورزی می‌آید، اینجا همه خدا را شاکرند که بعد از چند سال خشکسالی اما به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی زندگی روی خوشش را به مردم مناطق مرزی نهبندان نشان داده است.

چراغ زندگی مردم در روستاهای مرزی روشن شد

آری گرچه هنوز هم خشکسالی و کمبود آب مهم‌ترین مشکلات این مردم است، اما قرارگاه پیشرفت آبادانی در مهم‌ترین اقدام خود با ایجاد اشتغال و حیات‌بخشی دوباره به قنات‌ها به دنبال آبادانی، احیای روستا و جلوگیری از مهاجرت است.

کرمعلی دستش را به سمت آسمان بلند کرده و خدا را بابت این خدمات و بازگشت حیات به روستا شکرگذار است و اینگونه می‌گوید: خدا را شکر چراغ زندگی مردم در دهستان میغان، روستای سیدال و دیگر روستاهای نهبندان این روزها باهمت مردان سپاه و بسیج روشن است.

بازگشت رونق روستاها با همت «قرارگاه پیشرفت و آبادانی»/ آغاز مهاجرت معکوس

وی با بیان این‌که با ورود قرارگاه پیشرفت و آبادانی رونق در زندگی‌مان ایجاد شده و هر مشکلی داشته باشیم، حتی تلفنی مشکلمان برطرف می‌شود.

پیرمرد روستایی ادامه می‌دهد: در چند سال گذشته نیمی از مردم روستاهای مرزی خراسان‌جنوبی به دلیل بیکاری ناشی از خشکسالی مهاجرت کردند، اما با آمدن قرارگاه پیشرفت و آبادانی و چرخیدن چرخ زندگی، جمعیت زیادی از مردم دوباره به زادگاهشان بازگشتند تا طعم زندگی را با مشاغل و حرفه‌های جدید در کنار یکدیگر تجربه کنند.

فعالیت «قرارگاه پیشرفت و آبادانی» در 6 دهستان

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که کار جهادگران در شش دهستان آغاز شد، اظهار داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای جلوگیری از مهاجرت و آبادانی روستاها فعالیت دارد.

هنری با بیان این‌که مردم در برخی روستاها به خودباوری رسیده و تلاش می‌شود روی پای خود بایستند، افزود: مردم کارها را با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی پیش می‌برند و با توجه به ضریب محرومیت بالا در نهبندان دو دهستان فعال است.

اقدامات اولویت‌دار در دستور کار

هنری افزود: کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی در بخش‌های اقتصاد، اشتغال، تعلیم و تربیت، عمران و سلامت است که در روستاها تلاش شده صنایع دستی در بخش تولیدات هم در مسیر خود قرار گیرد و برای فاز جدید تلاش داریم اقدامات اولویت‌دار را با نگاه‌های کارشناسی جمع‌بندی کنیم.

به‌راستی توانمندسازی و تثبیت جمعیت از اهداف مهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی است که با گذری در برخی از روستاها می‌بینیم این قرارگاه به هدفش نزدیک شده است.

فعالیت 27 امام روستا در شش دهستان

مسؤول کارگروه فرهنگی و اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز در گفتگو با فارس از معرفی 27 نیرو به عنوان امام روستا در شش دهستان هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی خبر داد و افزود: این افراد در عرصه‌های مختلف کارها را جلو می‌برند و یکی از فعالیت‌های این افراد الگوسازی در زمینه‌های معیشت و اقتصاد روستایی است.

حجت‌الاسلام مصطفی محمددوست افزود: گاهی جوانان فکر می‌کنند اگر پشت میز بنشینند یعنی مشغول به کار شده‌اند اما وقتی‌که امام و راهبر روستا خود به کار کشاورزی و دامداری مشغول باشد و مایحتاجش را از این راه تأمین کند، روستاییان و به‌ویژه جوانان نیز تشویق به انجام این گونه کارها می‌شوند.

طلاب هم پای کار آمدند

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر پای کار آمدن حوزه‌های علمیه استان برای تقویت مسائل فرهنگی و پیگیری خواسته‌های روستاییان شش دهستان هدف بود که مدیران مدارس علمیه، طلاب نخبه و غیره در قالب اردوهای جهادی به این روستاها رفته‌اند و می‌روند.

مسؤول کارگروه فرهنگی و اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی عنوان داشت: سومین برنامه ویژه، عقد اخوتی بود که بین مساجد روستاها و مساجد شاخص استان برای استفاده از قابلیت های یکدیگر منعقد کردند و در این برنامه ضمن استفاده از قابلیت‌های مسجد، خیران، گروه‌های جهادی و متخصصان فرهنگی و تربیتی شرایط برای بازار فروش محصول تولیدی روستاییان نیز فراهم شد.

محمددوست اضافه کرد: همچنین زمینه حضور 350 تا 360 نفر از روستاییان شش دهستان هدف نیز با همیاری خود آن‌ها و خیران در پیاده‎روی اربعین حسینی فراهم شد.

امید است این مدل توسعه و احیای روستاهای در معرض خطر مهاجرت الگویی برای برخی مدیران باشد که تنها راه امید و نجات کشور را در گذر ارتباط با غرب می‌دانند.

انتهای پیام/ر

نظر شما