شناسهٔ خبر: 30777403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد:

جاده های کشور در آرزوی امکانات امداد رسانی مجهز

اصفهان- ایرنا- کمبود امکانات و تجهیزات، پایگاههای امدادی اورژانس و هوایی، نیروهای امداد رسانی، آمبولانس و راه اندازی پد بالگرد در حاشیه بزرگراه ها و ارایه کمکهای اولیه قبل از آمدن نیروها از جمله مشکلات فراروی محورهای ارتباطی کشورمان است که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا اصفهان با نقد و بررسی این موارد و با تاکید بر تامین نیازهای این بخش به عنوان نیاز ضروری جاده های ایران گفتند امکانات موجود امداد رسانی با توجه به حادثه خیز بودن محورهای ارتباطی کشور با استانداردهای جهانی فاصله داردکه باید برای تامین نیازهای این بخش تدابیر ویژه اتخاذ شود.
کارشناسان امر می گویند امکانات پایگاه های امداد و نجات هلال احمر ایران با معیارهای روز و استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد که باید توجه افزایش روز افزون حوادث جاده ای باید امکانات موجود به روز شود.
در زمان حاضر 570 پایگاه امداد و نجات در نقاط مختلف کشور مستقر است که استاندارد تعداد پایگاه هلال احمر در کشور یک هزار و 200 پایگاه است که به گفته مسوولان امر به لحاظ کمی و کیفی با معیارهای روز جهانی فاصله زیادی وجود دارد.
در این شرایط با وجود کمبود امکانات برای اقدام موثر در زمان وقوع بحران افزایش مشارکت همگانی و آموزش مردم در کاهش تلفات و خسارت های مالی تاثیرگذار است.
هم اکنون 10 استان کشور دارای پد و آشیانه بالگرد و پایگاه امدادی هوایی هستند که به گفته مسوولان امر اکنون جمعیت هلال احمر امکان امدادرسانی هوایی در تمام مناطق کشور را دارد.
اگرچه گفته می شود زمان حضور امدادگران در حوادث جاده ای کاهش یافت یعنی این زمان برای ارائه خدمات پایه و اولیه امداد و نجات به حادثه دیدگان حوادث جاده ای و ترافیکی به 9 دقیقه و 35 ثانیه کاهش یافت اما امداد هوایی یکی از سریع ترین و آسان ترین شیوه امداد رسانی در جهان است و در موقع حوادث به بهره مندی از آن در کوتاهترین زمان ممکن می تواند خدمات رسانی را به آسیب دیدگان ارائه کرد.
در بخش اورژانس کشور کارشناسان معتقدند با توجه به تعداد پایگاه های موجود و برای حفظ وضع موجود دست کم هزاران نیرو کم دارد، ضمن اینکه نیروهای موجود تلاش وافر دارند اما نیازمند توسعه پایگاه های اورژانس برای بهبود خدمات هستیم.
برآیند آمارهای موجود نشان می دهد که آمار تصادفات در محورهای ارتباطی کشور بالاست و هر روز شاهد وقوع حوادث هستیم و پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامی نقص در همه ابعاد امدادرسانی پذیرفتنی نیست.
40 درصد حوادث اعلامی به اورژانس پیش بیمارستانی مربوط به حوادث ترافیکی و از این تعداد نیز 10 درصد مربوط به حوادث جاده ای و 30 درصد مربوط به حوادث ترافیکی شهری است.
براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 96، 16 هزار و 201 نفر براثر تصادفات در کشور جان باختند و 335 هزار و 995 نفر نیز مصدوم شدند.
این میزان نسبت به سال قبل از آن یعنی سال 95، به ترتیب 1.7 درصد (یک و هفت دهم) و 0.9 درصد (نه دهم) افزایش داشته است.
اما براساس همین آمار سال گذشته در استان اصفهان 991 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند و 25 هزار و 445 نفر دیگر نیز مصدوم شدند.
از این میزان فوتی،591 نفر مربوط به حوادث رانندگی برون شهری، 21 نفر در راه های روستایی و 378 نفر در حوادث ترافیکی شهری جان باخته اند.
میزان فوتی های حوادث رانندگی نسبت به سال 95، 2.8 درصد (دو و هشت دهم) کاهش و مصدومان نیز سه درصد افزایش داشته است.
خبرگزاری ایرنا استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان' چالشهای امدادرسانی در جاده های ایران' با حضور سرهنگ حسین پورقیصری رییس پلیس راه استان اصفهان، غفور راستین رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان، فرزاد دادخواه معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان، مهرداد اسماعیلیان متخصص طب اورژانسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار کرد.
نماینده هلال احمر استان اصفهان به این میزگرد دعوت شده بود که حضور نیافت.
این کارشناسان می گویند بیشترین عوامل بروز حوادث جاده ای در جاده های استان و کشور به دلیل عوامل انسانی از جمله خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و مصرف مواد مخدر می باشد اما عوامل جاده ای و خودرو در وقوع حوادث بی تاثیر نیستند.
آن ها معتقدند که کمبود مجتمع های خدماتی رفاهی و استراحتگاه های بین راهی، ایمن نبودن برخی از جاده ها، آزادراه ها و بزرگراه ها، انجام تخلفات حادثه ساز توسط رانندگان، انتقال مصدوم توسط افراد غیر متخصص، بالا بودن آمار نقاط حادثه خیز و پرتصادف، عدم مدیریت تردد در حاشیه شهرها، آنتن ندادن تلفن های همراه در نقاط کور جاده ای بخشی از مشکلات این بخش است.
این مدیران احداث پایگاه امدادی اورژانس بدون توجه به نیاز مکانی، نبود پایگاه های امداد اورژانس جاده ای در فواصل استاندارد از هم و در مناطق کویری، محروم بودن از موتورلانس، نبود پد بالگرد در بیمارستان ها و حاشیه بزرگراه های اصفهان، ضعف در سیستم سطح بندی بیمارستان ها را از کمبودهای حوزه امدادرسانی جاده ای برشمردند.

** 109 نقطه پرخطر و پرتصادف در استان اصفهان وجود دارد
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در این میزگرد ایرنا گفت: استان اصفهان به دلیل همسایگی با 9 استان به عنوان چهارراه ترانزیتی در مرکز ایران و وضعیت توپوگرافی (نقشه برداری از طبیعی) خاصی که دارد علت بروز بسیاری از تصادفات است.
فرزاد دادخواه افزود : 11 هزار و 500 کیلومتر راه از جمله 400 کیلومتر آزادراه، یکهزار و 700 کیلومتر بزرگراه و 5 هزار و 700 کیلومتر راه روستایی و فرعی در استان اصفهان وجود دارد که این استان را در رتبه اول کشوری قرار داده است.
وی در خصوص مشکلات موجود و راهکارهای پیشنهادی در حوزه امدادرسانی جاده ای گفت: با توجه به توسعه و احداث باند دوم راه ها، تبدیل راه های اصلی به بزرگراه و به تبع آن افزایش سرعت خودروها، افزایش تعداد خودروها و رانندگان و حجم تردد خودروهای سبک و سنگین در محورها می طلبد در فواصل شعاعی 20 کیلومتر یعنی با فاصله 40 کیلومتری، سایت های امدادی در جاده ها پیش بینی شود.
وی لازمه امدادرسانی به موقع به حوادث جاده ای و جلوگیری و رفع انسداد احتمالی راه ها را استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز و متناسب با طول راه ها و شرایط جغرافیایی هر منطقه دانست.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان ادامه داد : با توجه به افزایش قیمت خودروهای عملیاتی و کمبود اعتبارات، میانگین عمر ماشین آلات نیمه سنگین و سنگین در بخش راهداری به بالای 20 سال می رسد که بهره گیری از این ماشین آلات با توجه به بعد مسافت، نوع عملیات و عمر آنها به میزان کافی و بهینه نیست.
دادخواه یکی از الزامات در حوزه امدادرسانی جاده ای را نوسازی و جایگزینی ماشین آلات قدیمی با ماشین آلات و جدید و تجهیزات مربوطه برشمرد.
وی به جانمایی های قبلی عوامل امدادی جاده ای اعم از راهدارخانه ها، پایگاه های اورژانس 115، هلال احمر و محل های استقرار پلیس راه و پراکندگی این نقاط نسبت به یکدیگر اشاره و تصریح کرد: جانمایی سایت های امداد جاده ای با فواصل مشخص 40 کیلومتری در جاده ها و استقرار نیروی امدادی در سایت های مذکور به صورت آماده باش و 24 ساعته به منظور امدادرسانی در مواقع لزوم ضروری می باشد.
دادخواه خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی اصفهان و تنوع جغرافیایی مناطق مختلف استان در مباحث عملیات راهداری زمستانی، طوفان های شن، سیل و سایر حوادث طبیعی،تجهیز ماشین آلات به تناسب هر منطقه با تامین اعتبار ویژه الزامی است.
وی به در دست انجام بودن آموزش نیروهای راهدای به تناوب و براساس نیاز موجود اشاره کرد و افزود: هماهنگی و آموزش های تخصصی عوامل امداد جاده ای به عنوان یک ضرورت و نیاز احساس می شود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان، این آموزش ها را در زمینه های نحوه انجام وظایف، نحوه ارتباط کاری در صحنه حادثه در زمان بحران، تقسیم کار، تعیین فرماندهی عملیات و میدان دانست که در مواقع بحرانی عوامل هر دستگاه امدادی وظایف خود را در صحنه حادثه بدانند.
به گفته وی در زمان حاضر ارتباط و هماهنگی بین دستگاه های امدادی وجود دارد اما نیازمند به روز رسانی آن هستیم.
وی با بیان این که این استان به لحاظ حمل و نقل بار رتبه اول و جابجایی مسافر رتبه سوم کشوری را دارد، اظهارداشت : به لحاظ کیفی وضعیت راه های استان در وضعیت بدی قرار ندارد اما خستگی رانندگان، خواب آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز از بیشترین دلایل حوادث جاده ای در اصفهان است.
به گفته وی محورهای مواصلاتی براساس اولویت ها و محدودیت های اعتباری به سوی ارتقا پیش می رود و علاوه بر اقدامات مستمر درحال انجام در راه های استان، آزادراه کاشان- اصفهان و دلیجان - اصفهان در حال ایمن سازی همه جانبه است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده در استان، 109 نقطه پرتصادف و پرخطر در شناسایی شده که 67 نقطه از آن در تهران مصوبه کشوری اخذ کرده و ردیف اعتباری برای آن پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: 30 درصد تصادفات در کشور در نقاط پرخطر جاده ای صورت می گیرد که کمتر از 20 درصد از تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: یک سایت امداد جاده ای با همکاری اداره راهداری، پلیس راه، اورژانس و هلال احمر در حال راه اندازی است و دو سایت دیگر در محورهای نایین- انارک- چوپانان و طبس- خور در نظر گرفته شده است.
دادخواه با تاکید بر اینکه نقاط پرتصادف مدام در حال جابجایی هستند ادامه داد: از طبس تا اصفهان نقاط حادثه خیز زیادی داریم و تراکم تصادفات در این محور بالاست.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تاکید کرد: باید بخشی از مبلغ اعتبارات استان را برای مباحث امدادی و امدادرسانی در جاده ها بگذاریم تا آمار اینگونه حوادث کاهش یابد.
دادخواه بیان کرد: در استان اولویت ما ارتقا و ایمنی راه هاست زیرا بالای 50 درصد از فوتی های ما در بزرگراه ها می باشد و تبحر رانندگی افراد پایین آمده است.
وی در خصوص کمبود یا نبود زیرگذرهای جاده ای در برخی جاده های استان گفت: با به روزرسانی آمبولانس های اورژانس 115 و تغییر ارتفاع آن ها برخی زیرگذرها برای امدادرسانی قابل استفاده نیست و امکان احداث زیرگذرهای جدید وجود ندارد.

**استراحتگاه های بین راهی در جاده ها افزایش یابد
همچنین رییس پلیس راه استان اصفهان در میزگرد ایرنا گفت: بیشترین علت تصادفات، مربوط به تصادف تک خودرویی به علت واژگونی و عدم توجه به جلو براثر خواب آلودگی یا استفاده از تلفن همراه است.
سرهنگ حسین پورقیصری افزود: در همه دنیا اگر قصد ساخت جاده ایمن را داشته باشند به سمت آزادراه و بزرگراه می روند ولی بیشترین تصادفات ایران در آزادراه ها و بزرگراه ها رخ می دهد مانند آزادراه کاشان- قم که سالانه 70 کشته و 250 مجروح برجا می گذارد و باید ایمن شود.
وی اظهارداشت : محور سایانا و امیرکبیر در تملک بخش خصوصی است و طی جلسات برگزار شده باید این محورها با اقداماتی مانند جایگزینی نیوجرسی های مفصل دار به جای گاردریل، آسفالت، خط کشی و افزایش مجتمع های خدماتی- رفاهی بین راهی حداقل تصادفات و فوتی ها را داشته باشند.
وی به هزینه های زیاد برای توقف و استفاده از مجتمع های بین راهی اشاره و بیان کرد: بیشتر مسافران قشر کارمند هستند و هزینه برای توقف 15 دقیقه ای و استفاده از خدمات مجتمع های بین راهی حدود 200 هزار تومان برآورد می شود بنابراین بسیاری از مسافران در این مکان ها توقف نمی کنند.
رییس پلیس راه استان اصفهان یکی از تدابیر برای این موضوع را احداث استراحتگاه های بین راهی به صورت سکو و آلاچیق در هر 50 کیلومتر جاده دانست و افزود: مسیرهای پر تصادف و پر واژگونی تا اول اسفندماه امسال باید ایمن سازی شوند.
وی یکی از راه های پیشگیری از تصادفات را نصب دوربین های کنترل سرعت در جاده ها برشمرد و گفت: در دو مقطع با دوربین، سرعت رانندگان را یکی در 300 متری دوربین با نصب تابلوی اخطار دوربین و کاهش سرعت رانندگان و در مرحله دوم با کاهش سرعت کنترل می کنیم.
پورقیصری تصریح کرد: بیشترین علل تلفات جانی در جاده ها براثر شدت برخورد به دلیل سرعت زیاد خودروهاست که رانندگان باید به حداکثر سرعت مجاز اعلام شده در آزادراه ها و بزرگراه ها و جاده ها توجه کنند.
وی اضافه کرد : درحال تشویق حمایت کنندگانی برای خدمات رسانی در ایستگاه های امنیت - سلامت جاده ای برای نوروز امسال هستیم.
رییس پلیس راه استان اصفهان تصریح کرد: براساس آمار دستگاه های تردد شمار جاده ای، 700 تا 900 تردد در روزهای تعطیل و آخر هفته و یک میلیون و 300 هزار تردد در ایام نوروز در جاده های استان داریم.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد حوادث جاده ای در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد ، افزود: در اطراف شهرها به دلیل وجود کارخانه ها، پیچیدگی ترافیکی، خستگی رانندگان و تلاش برای پیمودن 30 کیلومتر باقی مانده تا شهر عامل بروز حوادث می باشد.
پورقیصری درباره جاده اصفهان - بهارستان و اصفهان - سگزی گفت: با ایجاد کنارگذرهایی سعی در ایمن سازی بیشتر این محورها هستیم.
وی نقاط پرتصادف استان را 109 نقطه دانست و بیان کرد: برخی از 68 نقطه پرخطر استان که ردیف اعتباری دریافت کرده اند معارض دارند که باید تملک شوند.
وی درباره برخی اقدامات پیشگیرانه از تصادفات جاده ای بیان کرد : نرم افزار همپا حدود سه سال پیش ساخته شد که در بازار موجود است و در صورت روشن بودن سیستم GPS گوشی تلفن همراه، در فاصله یک کیلومتری نقاط حادثه خیز و پرتصادف جاده ای به رانندگان اخطار صوتی می دهد.
رییس پلیس راه استان اصفهان از سیستم آتش سرد سخن گفت و افزود: دستگاهی به جای آتش زدن لاستیک در حاشیه حاده ها برای اخطار و کاهش سرعت رانندگان خودروها ابداع شده که از فاصله دور یک شعله مجازی نمایش می دهد و در عین حال ایمن بوده و برای محیط زیست مضر نیست.
وی در خصوص تخلفات رانندگی در جاده ها تاکید کرد: برخی تخلفات رانندگی از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و حرکات نمایشی و مارپیچ حادثه ساز است و پلیس به شدت با این گونه تخلفات مقابله می کند.
پورقیصری نهادهای دخیل در امر ترافیک شهر و جاده را 22 نهاد برشمرد و گفت: این نهاد حداقل در امر آموزش وارد عمل شوند تا بتوانیم آمار مصدومان و جان باختگان حوادث ترافیکی را کاهش دهیم.
وی استفاده از تلفن همراه را از عوامل موثر در حوادث ترافیکی بیان و اضافه کرد: به لحاظ روانشناسی نیمی از ذهن افراد هنگام مکالمه با تلفن همراه درگیر فرد آن سوی تماس می شود و موجب کاهش هوشیاری راننده نسبت به مسیر خواهد شد.
وی تصادفات را دارای عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی در زمان کنونی جامعه دانست و گفت: تا شهریور امسال وضعیت کاهشی خوبی در آمارهای تصادفات داشتیم اما با افزایش مشکلات و مسائل اقتصادی در کشور، آمارها رو به افزایش گذاشت.
رییس پلیس راه استان اصفهان اولین وسیله نقلیه پرتصادف را سواری ها برشمرد و افزود: استان اصفهان سالانه در حوادث ترافیکی 600 کشته می دهد.
وی از جمله عوامل کنترلی و پیشگیرانه از بروز حوادث جاده ای و یا کاهش تلفات را سامانه 'سپه تن' برای اتوبوس های بین شهریِ، نفتکش ها و خودروهای سنگین، راه اندازی سامانه پیامکی در داخل اتوبوس ها برای ارسال پیام از سوی مسافران، داشتن تجهیزاتی شامل چکش شیشه و زنجیر چرخ و حضور نامحسوس ماموران پلیس راه در پوشش مسافر دانست.
پورقیصری همچنین عدم مدیریت تردد در حاشیه شهرها و فرسودگی مینی بوس ها را در افزایش تلفات جانی و مجروحان موثر اعلام کرد.

**پدبالگرد در حاشیه بزرگراه ها ایجاد شود
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در این میزگرد ایرنا درباره امکانات امدادی اورژانس 115 اصفهان گفت: 145 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شامل 75 پایگاه شهری، 69 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی در استان اصفهان فعالیت دارد.
غفور راستین افزود: استاندارد وجود پایگاه های اورژانس جاده ای یک پایگاه به ازای هر 40 کیلومتر جاده و در شهرها به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت، 2.5 (دو نیم) پایگاه است ولی اکنون در استان به ازای هر 100 کیلومتر جاده، 1.8 دهم پایگاه و در شهر اصفهان برای هر 50 هزار نفر یک پایگاه وجود دارد اما در سایر شهرها استاندارد لازم برای پایگاه های شهری وجود دارد.
وی با بیان اینکه در 80 درصد ماموریت ها، اورژانس 115 باید کمتر از هشت دقیقه به بالین بیمار و مصدوم برسد، اضافه کرد: جاده طبس به نایین به دلیل بیابانی و کویری بودن پایگاه اورزانس کم دارد و پوشش اپراتور تلفن همراه در اینگونه مسیرها خوب نیست بنابراین زمان امدادرسانی به مصدومان در این محورها با استاندارهای موجود بسیار فاصله دارد.
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: در کلانشهر اصفهان متوسط زمان رسیدن بر بالین مصدومان و بیماران کمتر از 12 دقیقه است که هنوز به استاندارد 8 دقیقه نرسیده است.
وی افزود: اورژانس 115 اصفهان، 600 تا 800 ماموریت در طول روز انجام می دهد که از این تعداد 60 درصد ماموریت های غیرتصادفی و 40 درصد حوادث ترافیکی و از این میزان 10 درصد حوادث جاده ای و 30 درصد حوادث ترافیکی داخل شهری هستند.
وی توسعه شهر اصفهان را مناسب دانست و اضافه کرد: حلقه های ترافیکی شهر برای کاهش ترافیک ایجاد شده اند ولی یک خط ویزه کوچک برای امدادرسانی در آن در نظر گرفته نشده است و خودروهای اورژانس و اتش نشانی نمی توانند به سرعت خود را به حوادث برسانند.
راستین پیشنهاد کرد: به اندازه یک ماشین امدادی در بزرگراه ها خط کشی شده و به خط امدادرسانی اختصاص یابد.
وی دیگر علت نرسیدن امدادرسانی شهر اصفهان به استانداردها را وجود مسیرهای ویژه اتوبوس دانست و گفت: به دلیل وجود این نرده ها خیابان ها باریک شده و سرعت امدادرسانی کاهش یافته است و در جلسه ای با شهرداری اصفهان مقرر شده که این نرده ها برداشته شود و خودروهای امدادی از این مسیرها تردد کنند.
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان ادامه داد : مسیرها، آسانسورها و مراکز ویژه ای برای امدادرسانی به داخل محدوده مترو در نظر گرفته شود زیرا امدادرسانی در مترو بسیار دشوار و فاقد امکانات لازم است.
وی تصریح کرد: اورژانس 115 اصفهان به بهترین تکنولوژی های آمبولانسی و مهارت ها و توانایی های علمی مجهز است ولی از موتورلانس محروم هستیم و 50 دستگاه سهم استان است که به دلیل مشکلات گمرکی هنوز وارد نشده و امیدواریم تا پایان سال به استان برسد.
وی با اشاره به اینکه پایگاه های اورژانس در هر کجا که امکان احداث بوده دایر شده نه در هرجایی که نیاز بوده ، تاکید کرد: باید پایگاه های اورژانس با همکاری نهادهای مختلف در مکان هایی که نیاز است احداث شود.
راستین سه عامل جاده، خودرو و انسان را از عوامل بروز سوانح رانندگی برشمرد و گفت: با توجه به این که عمال انسانی شایع ترین عامل تصادفات است باید اطلاع رسانی مناسب به رانندگان صورت پذیرد.
وی بیان کرد: رانندگانی که مواد خطرناک یا نفتی حمل می کنند باید اطلاعات حمل آن ماده از مبدا تا مقصد به پلیس راه، راهداری، هلال احمر و اورژانس 115 اطلاع رسانی شود.
وی با اشاره به اینکه وجود دوربین های کنترل ترافیک عامل بازدارنده است، افزود: رانندگی مناسب و ایمن باید در رانندگان فرهنگ سازی شود و افراد در حال عادت کردن به جریمه های گذشته هستند.
رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان تصریح کرد: ما هر ماهه هزینه زیادی بابت اورژانس هوایی می دهیم ولی متاسفانه به جز بیمارستان الزهرا (س) در سایر بیمارستان های استان پد بالگرد نداریم و به مصدومان حوادث بزرگراه ها به دلیل نداشتن پد بالگرد در حاشیه بزرگراه ها نمی توانیم به وسیله بالگرد امدادرسانی کنیم.
وی با اشاره به جانمایی 12 پدبالگرد در یکسال گذشته در استان گفت: این پدها در حسن آباد، ورزنه، هرند، کوهپایه، تودشک، بیمارستان های 9 دی، منظریه خمینی شهر و چادگان تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و نیز قرار است تا سال آینده سه مدی کوپتر در استان داشته باشیم.
وی به نبود دوربرگردان های اضطراری ویژه امدادرسانی در جاده ها اشاره و خاطرنشان کرد: آزادراه های ما از این لحاظ مشکل دارد و گاهی برای امدادرسانی باید فواصل زیادی راه طی کنیم تا به دوربرگردان رسیده و خود را به آن طرف جاده به حادثه برسانیم.
راستین اضافه کرد: اپراتورهای تلفن همراه با حوزه امدادرسانی همکاری کنند تا موبایل ها در جاده ها و نقاط کور آنتن دهد و درصورت بروز حوادث بتوان به موقع امدادخواهی و امدادرسانی کرد.
وی با اشاره به مشکل در آدرس دهی برای امدادخواهی یادآور شد: می توان برای سرعت بخشی به امدادرسانی پل ها یا تیرهای برق موجود در جاده های کشور و استان را شماره گذاری کرد.

**بیمارستان های خصوصی با تعرفه دولتی وارد چرخه درمان مصدومان تصادفی شوند
یک متخصص طب اورژانسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در میزگرد ایرنا گفت: طب اورژانس سال 1960 در آمریکا ، سال 1380 در ایران و سال 1387 در اصفهان راه اندازی شد و از دو سال پیش در بیشتر بیمارستان های جنرال شهر این تخصص وجود دارد.
مهرداد اسماعیلیان افزود: سه عامل آموزش، قوانین و جاده - محیط - وسایل نقلیه در طب اورژانس برای کاهش تلفات و صدمات موثر است اما متاسفانه آموزش اولیه برای کمک رسانی به مصدومان حوادث به عموم مردم داده نشده است.
وی اضافه کرد: در کشور ژاپن تا سال 2002 به همه افراد بالای پنج سال آموزش کمک های اولیه داده شد و تا سال 2020 باید همه افراد بالای 2 تا سه سال این آموزش ها را ببینند زیرا در حوادث مختلف گاهی افراد از ناآگاهی اشتباهاتی را در خصوص مصدومان یا انتقال آن ها انجام می دهند.
وی ادامه داد : در بسیاری از حوادث جاده ای رانندگان مواد مخدر مصرف کرده اند و این حوادث در شهرها برای نوشیدنی های الکلی صادق است.
این متخصص طب اورژانسی یکی از دلایل تلفات حوادث جاده ای را مستحکم نبودن خودرو دانست و تصریح کرد: پراید ناایمن ترین خودرو در حوادث جاده ای است.
وی همچنین شدت برخورد با گاردریل و موانع جاده ای را دلیل دیگری برای تلفات جانی در جاده ها برشمرد و گفت : در بسیاری از کشورها از بشکه های آب که ضربه گیر خوبی برای کاهش ضربه و جمع شدگی خودروهاست به جای نیوجرسی و گاردریل در نقاط حادثه خیز استفاده می شود.
اسماعیلیان درباره تخصص نیروهای اورژانس 115 گفت: ما از لحاظ کارایی تکنسین های اورژانس هیچ مشکلی نداریم و نسبت به کشور در وضعیت خوبی قرار داریم اما همه بیمارستان های استان امکان ایجاد پدبالگرد ندارند.
وی اظهار تاسف کرد که در سطح بندی بیمارستانی ضعیف عمل شده است و اکنون بیمارستان های جنرال عمومی ما و از جمله بیمارستان های الزهرا(س) ، کاشانی، امین و غرضی برای رسیدگی به مصدومان حوادثی پر هستند و باید سایر بیمارستان های استان و شهر اصفهان نیز وارد عمل شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: متاسفانه سه سال است که تمام بار مصدومان تصادفی بر دوش بیمارستان های عمومی است که این موضوع کیفیت درمان مصدومان را کاهش می دهد.
وی افزود: روزانه 210 مصدوم تروما (شکستگی و ضربه) در یک بیمارستان حجم زیادی برای امدادرسانی و درمان است که فشار زیادی به بیمارستان های عمومی وارد می کند.
وی پیشنهاد کرد: بیمارستان های خصوصی در این زمینه وارد عمل شوند و هزینه ها تعرفه های درمان مصدومان تصادفی با همان تعرفه های دولتی صورت پذیرد.
7135/6026/

نظر شما