شناسهٔ خبر: 30776614 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

توجیه در تهران، جلب مشتری در بروکسل

روز گذشته نگاه‌ها به تهران و بروکسل دوخته شد. وزارت‌ خارجه ایران صبح روز دوشنبه (دوم بهمن ماه) میزبان ماچی پرز میسلاولانگ، معاون وزیر خارجه لهستان بود. فرسنگ‌ها آن سوتر در بروکسل، وزرای خارجه اتحادیه اروپا دور هم جمع شدند تا درباره دامنه وسیعی از موضوعات از جمله ایران گفت‌وگو کنند. وجه اشتراک دیدار‌ها در تهران و بروکسل، لهستان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از روزنامه اعتماد، لهستان؛ یک عضو اتحادیه اروپا که به دستور مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا باید میزبان نشستی ضدایرانی باشد. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز رسمی رایزنی‌ها در بروکسل در جمع خبرنگاران به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر شرکت کردن یا نکردن در این نشست پایان داده و رسما اعلام کرد که نمی‌تواند در نشست ورشو شرکت کند. همزمان تصاویری از رایزنی‌های ۲ نفره فدریکا موگرینی با جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان در حاشیه نشست وزرای خارجه منتشر شد.

ورشو در حالی میزبانی این نشست را پذیرفته که اکثر کشور‌های اروپایی به دلیل ماهیت ضدایرانی که آمریکا به این نشست بخشیده سطح حضور خود در این نشست را پایین‌تر از وزیر خارجه قرار داده‌اند. همزمان روسیه نیز به اطلاع مقام‌های ورشو رسانده که نماینده‌ای را به این نشست اعزام نخواهد کرد. معاون وزیر خارجه لهستان در حالی به تهران آمد که فضای داخلی در ایران پیرامون میزبانی ورشو بسیار تند و تیز است. رسانه‌های منتقد دولت، وزارت‌خارجه را متهم به انفعال در برابر اروپا کرده‌اند و اعتقاد دارند که باقی ماندن ایران در برجام هفت ماه پس از آنکه آمریکا از این توافق خارج شده، اروپایی‌ها را به این نتیجه رسانده که تهران در توافق هسته‌ای در هر شرایطی باقی می‌ماند. همزمان وزارت‌خارجه در مواجهه با اروپا در حال دست و پنجه نرم کردن با چند پرونده است که برجام هرچند مهم‌ترین آن‌ها است، اما تنهاترین آن‌ها نیست.

روسیه گفت: نه

در حالی که به نظر می‌رسد لهستان با قبول کردن میزبانی این نشست ضدایرانی، متحدانش در اتحادیه اروپا را به دردسر انداخته وزیر خارجه این کشور در بروکسل تلاش کرد توضیحات قانع‌کننده‌ای به همتا‌های خود درباره جزییات مورد بحث در این نشست ۲ روزه بدهد. جاکیچ کژاپوتوویژ وزیر خارجه لهستان در گفت‌وگو با یک رسانه لهستانی با تایید اینکه روسیه در نشست ورشو شرکت نخواهد کرد از این اقدام مسکو انتقاد کرد. براساس ترجمه‌ای که رسانه روسی اسپوتنیک از این مصاحبه منتشر کرده، وزیر خارجه لهستان در این باره گفت: «مسکو اعلام کرده که در این نشست شرکت نخواهد کرد. این در حالی است که روس‌ها هنوز به ریزبرنامه‌ها و بحث‌هایی که قرار است در این نشست مطرح شود نیز نگاهی نینداخته‌اند. این مساله نشان می‌دهد که ماهیت این نشست در چارچوب منافع روسیه نیست. ما به زودی جدولی از بحث‌ها و پنل‌هایی که قرار است در این نشست ۲ روزه مطرح و برگزار شود، ارایه خواهیم کرد. محور بحث در کارگروه‌های متفاوت مبارزه با تروریسم، چاره‌اندیشی برای بحران مهاجران، نحوه کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با تهدید‌های سایبری خواهد بود.» سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه یک هفته قبل اعلام کرده بود که شک دارد نشست ضدایرانی ورشو که آمریکا طراحی آن را برعهده دارد بتواند مشکلات خاورمیانه را حل و فصل کند.

ایران را دعوت نکردیم تا مانع گفت‌وگو‌ها نشود!

خبرگزاری فارس بخش‌هایی از مصاحبه وزیر خارجه لهستان با پایگاه «آر. پی» را ترجمه کرد. جاکیچ کژاپوتوویژ در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کنفرانس ورشو به دنبال منزوی کردن ایران است؟ گفت: این کنفرانس اهداف متفاوتی دارد: بحث در مورد وضعیت خاورمیانه و آغاز روند ایجاد صلح و امنیت در این منطقه. ایران کشوری مهم در این منطقه است و تاریخی فوق‌العاده و فرهنگی غنی دارد. با این حال، جامعه بین‌الملل مدعی است که ایران امروز تهدیدی جدی است. به همین دلیل است که آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای با تهران خارج شدند. در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا، کشور‌های مختلف از جمله دانمارک نمونه‌هایی از مداخلات ایران و تلاش برای انجام حملاتی را گزارش کرده‌اند. ما نماینده ایران را [به نشست ورشو]دعوت نکردیم، چراکه این امر از روند عادی گفت‌وگو‌ها جلوگیری می‌کند. ایرانی‌ها از ادبیاتی استفاده می‌کنند که به سختی قابل پذیرش است. آن‌ها اخیرا با این لحن به لهستان اشاره کرده‌اند.

اروپا و آمریکا بر سر نحوه برخورد اختلاف دارند

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تلاشی برای انجام حمله در لهستان هم انجام شده که منتسب به تهران باشد، گفت: نه، ما چنین نشانه‌هایی در لهستان نداشته‌ایم، اما اقدامات ایران به بروز بی‌ثباتی در کل خاورمیانه، در سوریه و یمن، منجر شده است. این ارزیابی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپاست. اختلاف در مورد نحوه مقابله با آن است. ما می‌خواهیم روند مشخصی را آغاز کنیم تا کارگروه‌هایی برای پرداختن به موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، وضعیت پناهجویان، کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با تهدیدات سایبری، ایجاد شود. این‌ها مسائلی بسیار پیچیده هستند، بنابراین انتظار ندارم که در نشست ورشو در مورد یک راهبرد توافق شود. بلکه خودمان را به جمع‌بندی محدود می‌کنیم. خبرنگار از جاکیچ کژاپوتوویژ پرسید: آیا این خطرناک نیست که لهستان خود را به درگیری میان ایران و عربستان سعودی و اختلاف شیعه و سنی که مستقیما با ما ارتباطی ندارد، بکشد؟ وزیر خارجه لهستان در پاسخ گفت: ما نمی‌توانیم خودمان را کنار بکشیم و به مسائل مهم بین‌المللی پشت کنیم و فقط مسائل مناطق همجوار خود را در نظر بگیریم. علاوه بر این، ما همین حالا هم در ائتلاف ضدداعش، در عراق و در افغانستان حضور داریم. این انتظاری است که متحدان‌مان از ما دارند. اگر می‌خواهیم دیگران از ما دفاع کنند، باید با دیگران همبستگی کنیم. ما با برگزاری این کنفرانس، به انتظارات جامعه بین‌الملل از خود پاسخ می‌دهیم.

رودرروی اتحادیه اروپا نیستیم

آیا با برگزاری این نشست خود را در کنار واشنگتن و رودروی بروکسل قرار نمی‌دهیم؟ این سوال دیگری بود که از جاکیچ کژاپوتوویژ در این مصاحبه پرسیده شد و وی گفت: ما با اتحادیه رودررو نمی‌شویم. ما عضوی از این اتحادیه هستیم و با این دیدگاه که این توافق نقشی مثبت ایفا می‌کند، موافق هستیم. اولین شخصی که من به او در مورد کنفرانس [ورشو]اطلاع دادم، «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. در عین حال، ما در نشست‌های شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا عنوان کرده‌ایم که اتحادیه اروپا نمی‌تواند در مسائل مربوط به خاورمیانه در برابر ایالات متحده بایستد و وانمود کند که این توافق (برجام) همچنان بدون خدشه ادامه دارد، آن هم با وجود این واقعیت که مهم‌ترین طرف این توافق از آن خارج شده است. این کنفرانس می‌تواند فرصتی برای این اتحادیه باشد تا از این بن‌بست خارج شود.

مشارکت کشور‌های خاورمیانه مهم است

جاکیچ کژاپوتوویژ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ورشو شرکت نکنند، این به معنی تفرقه در اروپا و بازسازی مفهوم اروپای «کهن و نوین» که «دونالد رامسفلد» هنگام حمله به عراق مطرح کرد، نیست؟ خاطرنشان کرد: ما تمام کشور‌های اروپایی را دعوت کرده‌ایم، هرچند که می‌دانیم خاورمیانه اولویت همه آن‌ها نیست. مهم‌تر از هرچیز، مشارکت کشور‌های خاورمیانه است.

رایزنی‌های دوجانبه لهستان در مقر اتحادیه

وزیر خارجه لهستان تلاش می‌کند برای جلب مخاطب بیشتر برای حضور در نشست ورشو به نوعی اظهارات مایک پمپئو مبنی بر ضدایرانی بودن این جلسات را خنثی کند. وی در مصاحبه با رسانه لهستانی تلاش کرد ماهیت مشورتی به نشست ورشو داده و تاکید کند که قرار نیست ائتلافی سیاسی علیه تهران در ورشو شکل بگیرد. همزمان در حالی که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند در حمایت از برجام در برابر آمریکا یکصدا باشد، جاکیچ کژاپوتوویژ در این مصاحبه با تکرار سخنان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا ادعا کرد که آنچه باعث خروج واشنگتن از توافق شد رفتار‌های ایران در منطقه بود! با چنین پاسخی به نظر می‌رسد که وزیر خارجه لهستان به عنوان کشوری که در قالب اتحادیه اروپا از تداوم برجام حمایت می‌کند هنوز نمی‌داند که برجام توافقی صرفا هسته‌ای میان ایران و ترکیب سابق 1+5 بوده است.

وزیر خارجه لهستان در حالی تلاش می‌کند از ماهیت ضدایرانی این نشست بکاهد که پیش از این در دعوتنامه‌هایی که برای مدعوین فرستاده شده تاکید شده بود که بیانیه پایانی را صرفا کشور لهستان به عنوان میزبان و آمریکا به عنوان مبتکر این نشست می‌نویسند و از سایر کشور‌های شرکت‌کننده نظرخواهی در این باره نخواهد شد. همین مساله نشان‌دهنده برنامه‌ریزی آمریکا برای انتشار بیانیه‌ای ضدایرانی خواهد بود. ماحصلی که واشنگتن در دو سال گذشته از کانال برگزاری جلسات در شورای امنیت نتوانسته به آن برسد. روز گذشته وزرای خارجه بریتانیا و آلمان نیز در بروکسل با جاکیچ کژاپوتوویژ همتای لهستانی دیدار کردند. براساس خبری که در توییتر وزارت‌خارجه لهستان منتشر شد، جاکیچ کژاپوتوویژ در این دیدار‌های ۲جانبه در حاشیه اجلاس اصلی در بروکسل به دو مقام اطمینان خاطر داده که نشست ورشو می‌تواند به ارتقای صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه کمک کند. این دیدار در حالی انجام گرفته که آلمان و بریتانیا تاکنون سطح حضور خود در نشست ورشو را مشخص نکرده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود که غیبت فدریکا موگرینی در این نشست بتواند به نبود وزرای خارجه این دو کشور اروپایی منتهی شود. خبرگزاری ایسنا روز گذشته در گزارشی نوشت که فرانسه اعلام کرده هیاتی برای شرکت در نشست ورشو راهی لهستان نخواهد کرد.

عراقچی در دیدار با همتای لهستانی:اجازه ائتلاف‌سازی علیه منافع خود را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن را نخواهیم داد
ماچی پرز میسلاو لانگ، معاون وزیر امور خارجه لهستان که در راس یک هیات سیاسی به منظور گفت‌وگو و مذاکره با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان به تهران سفر کرده بود، صبح دیروز با همتای ایرانی خود در ارتباط با کنفرانس به اصطلاح صلح و امنیت خاورمیانه که با همکاری مشترک لهستان و آمریکا در ورشو در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه برگزار می‌شود، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این مقام لهستانی با اشاره به سابقه بسیار خوب مناسبات دوجانبه و تاکید مجدد بر حمایت قاطع کشورش از برجام، درارتباط با برگزاری نشست ورشو اظهار داشت که در این کنفرانس پیشبرد صلح و امنیت در خاورمیانه در کلیت خود مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و به هیچ‌وجه علیه هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. ماچی پرز میسلاو لانگ با اشاره به اینکه لهستان معتقد است ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم خاورمیانه نقش موثری در شکل‌گیری تحولات منطقه دارد، خاطرنشان کرد: هدف لهستان از برگزاری این کنفرانس کمک به حل مشکلات منطقه است و لهستان به عنوان دوست ایران اجازه نخواهد داد تا علیه ایران اقدامی صورت گیرد. در این دیدار سیدعباس عراقچی تاکید کرد: بحران خاورمیانه در اشغالگری رژیم صهیونیستی ریشه دارد و اصلی‌ترین مشکل منطقه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های غاصبانه و سرکوبگرانه آن است لذا تا زمانی که مردم فلسطین به حقوق مشروع خود نرسند، منطقه روی آرامش به خود نخواهد دید.

اینکه چنین موضوع مهمی در دستور کار کنفرانس قرار نگرفته نشان‌دهنده یکسویه بودن این کنفرانس است و معلوم است که آمریکا اهداف دیگری را از برگزاری آن دنبال می‌کند. عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل دیگر منطقه سیاست‌های ماجراجویانه دولت آمریکا است. در حالی که آمریکا درصدد نابودی برجام به عنوان تنها محصول دیپلماسی و مذاکره در این منطقه حساس است، چگونه می‌تواند ادعا کند که در پی حل مشکلات این منطقه است؟ معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پایان این ملاقات با غیرقابل قبول دانستن دلایل دولت لهستان در همراهی با دولت آمریکا در برگزاری کنفرانس ورشو تاکید کرد دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا از این کنفرانس را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری صلح و امنیت در منطقه بوده و این را در مبارزه با گروه‌های تروریستی همچون داعش به اثبات رسانده است، اما اجازه ائتلاف‌سازی علیه منافع خود را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن را نخواهد داد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما