شناسهٔ خبر: 30776562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

میرسلیم: استانی‌شدن انتخابات سه بار رد شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع استانی شدن تاکنون سه مرتبه در مجلس مطرح شده که هر سه بار از سوی مجمع تشخیص مصلحت رد شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست کارشناسی "جایگاه سیاست‌های کلی انتخابات در طرح اصلاح قوانین انتخابات" که عصر امروز در موسسه مطالعات حقوقی دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: طرح اصلاح قانون انتخابات پیش از انتخابات سال 96 با همکاری کارشناسان وزارت کشور و وزیر کشور و با حضور پیشنهاد دهندگان و متخصصان دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس به تصویب مجلس رسید، به این امید که برای انتخابات ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه قانون انتخابات، امروز قانونی چهل تکه شده است که از سی سال گذشته تاکنون در زمان‌های پیش از انتخابات‌ها بارها اصلاح شده، تصریح کرد: موضوع استانی شدن تاکنون سه مرتبه در مجلس مطرح شده که هر سه بار از سوی مجمع تشخیص مصلحت رد شده است. متاسفانه از آنجا که برخی نمایندگان از جمله شخص آقای لاریجانی، موافق آن هستند با وجود رد سه باره این طرح از سوی مجمع، شاهد مطرح شدن درباره این طرح از سوی دولت و برخی نمایندگان مجلس هستیم.

**لاریجانی موافق استانی شدن انتخابات است

میرسلیم خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر با خبر شدیم که لایحه‌ای با 200 ماده از سوی دولت به مجلس تقدیم شده که توسط مجلس به 80 بند تقلیل پیدا کرده تا با این اقدام، بندهای همانند سالهای گذشته از سوی مجمع رد نشود. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه براساس قانون اساسی تعیین سرنوشت بر عهده مردم گذاشته شده، گفت: از مهمترین قوانین کنونی برای ما قانون انتخابات و در پی آن تعیین سیاست‌های کلی انتخابات از سوی نهادهای ذی‌ربط است. 

وی ادامه داد: تعریف حوزه انتخابیه مسئله مهمی است. قاعده اصولی این است که از هر حوزه انتخابیه یک نفر وارد انتخابات شود و مردم بر اساس یک فهرستی که نام تعدادی از چهره‌ها در آن قرار دارد رای خود را اعلام کنند. در سال 94 مردم به فهرست رای ندادند بلکه به افراد حاضر در فهرست رای دادند. 

میرسلیم خاطرنشان کرد: از آنجا که انتخابات حزبی در کشور ما مرسوم نیست، در نتیجه چند ماه پیش از انتخابات گروهی دور هم جمع می‌شوند و لیستی را ارائه می‌دهند و مردم را ترغیب به رای دادن به این لیست می‌کنند. نتیجه این نوع لیست بستن‌ها این می‌شود که امروز اگر از مردم تهران بخواهید نام چند نفر از نمایندگان تهران درمجلس را بگویند قادر به پاسخگویی نیستند.

وی گفت: قانون انتخابات باید به گونه‌ای اصلاح شود که کسانی که خود را برای حضور در انتخابات کاندیدا می‌کنند، حداقل معیارهای و ملاک‌های یک فرد مورد نظر برای حضور در انتخابات را داشته باشند.

**انتخابات را باید به شکل دو مرحله‌ای برگزار شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید حد نصاب‌ها را اصلاح کنیم، گفت: وقتی نماینده‌ای با 25 درصد آرای ممکن موفق به راهیابی به مجلس می‌شود، این یعنی نماینده منتخب، نماینده اکثریت حوزه انتخابیه خود نیست. نمایندگان مجلس در اصلاح قانون انتخابات به گونه‌ای عمل کردند که بیش از اینکه به نفع مردم باشد به نفع خودشان عمل می‌کنند. یکی از مواردی که باید در اصلاح قانون انتخابات مطرح شود این است که انتخابات را به شکل دو مرحله‌ای انجام دهیم. آنجا است که یک کاندیدا که در مرحله دوم انتخاب می‌شود، می‌تواند ادعا کند که نماینده اکثریت مردم حوزه انتخابیه متبوعش است. 

میرسلیم خاطرنشان کرد: قانون اولیه انتخابات اینگونه نبود که یک کاندیدا بتواند با حداقل آرای ممکن به راحتی وارد مجلس شود. نامزدی که خود را در معرض رای مردم می‌گذارد، باید آشنا به مسائل و مشکلات جاری مملکت باشد. متاسفانه برخی برای اینکه رای بیاورند دست به اقدامات نادرستی همچون پخش کردن پول و دادن غذا در منطقه حوزه انتخابیه خود می‌کنند. باید در قانون انتخابات اصلاحاتی صورت گیرد که برمبنای آن یک نامزد نتواند به شکل نامحدود تبلیغات محیطی انجام دهد و با این تبلیغات چهره و نام خود را سر زبان‌ها بیندازد.

 

نظر شما