شناسهٔ خبر: 30776485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

استقبال سرد بروکسل از نشست ورشو

همزمان با سفر معاون وزیرخارجه لهستان به تهران و دیدار با سیدعباس عراقچی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تایید کرد که به‌ دلیل حضور در نشست اتحادیه آفریقا، در کنفرانس ضدایرانی ورشو شرکت نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند آمریکا اعلام کرده وزرای خارجه ده‌ها کشور در این نشست حضور پیدا می‌کنند، اما در روز‌های گذشته گزارش‌هایی از انصراف کشور‌ها از حضور در این نشست یا حضور آن‌ها در سطح پایین‌تر از وزیرخارجه منتشر شده است.

هدف آمریکا از برگزاری این نشست، ایجاد شکاف در اروپا درخصوص ایران است. به گزارش «ایسنا» «فدریکا موگرینی» روز دوشنبه تایید کرد که در نشست موسوم به «آینده خاورمیانه» که قرار است در لهستان برگزار شود، شرکت نمی‌کند. مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا ۲ هفته پیش اعلام کرد قرار است روز‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن شهر «ورشو» لهستان میزبان نشستی باشد که تمرکز اصلی آن مقابله با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در عمل وزیرخارجه اتحادیه اروپا به شمار می‌آید، دیروز پیش از آغاز نشست وزرای‌خارجه این اتحادیه در بروکسل، در مورد اینکه آیا در این نشست شرکت می‌کند یا نه، گفت: «فکر می‌کنم که آن روز‌ها در نشست اتحادیه آفریقا که قرار است در آدیس‌آبابا برگزار شود و از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده، حضور داشته باشم.» او افزود: «همچنین باید سفر‌هایی در شاخ آفریقا داشته باشم، بنابراین فکر نمی‌کنم که آن روز‌ها در بروکسل یا اروپا حضور داشته باشم.»

۲ راهی اروپا

دیپلمات‌های اروپایی نیز به «فایننشال‌تایمز» گفته‌اند که برخی کشور‌های اروپایی به شدت از برگزاری نشست ورشو ناراحت هستند. کشور‌های بزرگ اروپایی هنوز درباره نحوه حضورشان در نشست آتی ورشو تصمیم نگرفته‌اند. به گزارش عصرایران درحالی‌که سه هفته دیگر شهر ورشو لهستان میزبان یک نشست ضد ایرانی خواهد بود، اما هنوز نحوه حضور کشور‌های بزرگ اروپایی (فرانسه، بریتانیا و آلمان) در این نشست معلوم نشده است. حضور سطح بالای مقامات این سه کشور در نشست ورشو می‌تواند به تضعیف بیش از پیش برجام بینجامد. «فایننشال‌تایمز» گزارش داده بود که فرانسه هم احتمالا در سطحی پایین‌تر از وزیرخارجه در نشست ورشو شرکت می‌کند. آلمان و انگلیس هم برای حضور در این نشست تصمیم نگرفته‌اند. قرار است وزرای‌خارجه اتحادیه اروپا سیاست واحد خود در قبال ایران و همچنین جزئیات سازوکار موسوم به کانال ویژه پرداخت مالی برای تسهیل تجارت با ایران را نهایی کنند که رسیدن به جمع‌بندی نهایی در این زمینه دشوار است.

برخی منابع گزارش داده‌اند که بروکسل قصد دارد همزمان با ثبت این کانال، تحریم‌های تازه‌ای را به بهانه برنامه موشکی و منطقه‌ای علیه ایران اعمال کند.

«وال‌استریت‌ژورنال» نیز روز پنج‌شنبه ۲۷ دی ماه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که در مورد مشارکت وزرای‌خارجه کشور‌های اتحادیه اروپا هم «ابهام زیادی» وجود دارد و مشخص نیست قرار است این نشست چه چشم‌اندازی را برای آینده خاورمیانه ترسیم کند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه نیز در اظهاراتی گفت که مسکو دعوتنامه حضور در این کنفرانس را دریافت کرده، اما معتقد است که این نشست نخواهد توانست مشکلات منطقه‌ای را حل کند. همزمان، اما وزیرخارجه لهستان گفت که مسکو دعوت این کشور را برای شرکت در کنفرانس ضدایرانی ورشو رد کرده است و نمی‌توان به موفقیت‌آمیز بودن این نشست امیدوار بود. گفتنی است جمعی از فعالان ضدجنگ در آمریکا و دیگر کشور‌ها نیز با امضای طوماری از کشور‌های اروپایی خواستند در این نشست شرکت نکنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما