شناسهٔ خبر: 30776480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهوری:

دامن جمهوری اسلامی را از فساد پاک کنیم

صاحب‌خبر -





روز گذشته در دومین روز سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان کرمان، سه طرح صنعتی افتتاح شد؛ طرح‌ها و پروژه‌های فولادی شرکت میدکو، کارخانه فولادسازی بردسیر و کارخانه 5/2 میلیون تنی گندله‌سازی بوتیای ایرانیان. با این طرح‌ها که چند ماه پس از اوج‌گیری تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران افتتاح شدند، دست‌کم برای 900 نفر به صورت مستقیم و برای 10 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شد. دوشنبه گذشته، در نخستین روز این سفر نیز خط انتقال گاز کهنوج به جیرفت، طرح گازرسانی به شهرستان‌های جیرفت، نرماشیر و فهرج و نیز گازرسانی به 78 روستا و شهرک صنعتی در جنوب استان کرمان بهره‌برداری شد.
معاون اول رئیس جمهوری نیز با اشاره به طرح‌هایی که دیروز افتتاح کرد، خطاب به امریکایی‌ها گفت که «باید ببیند در شرایطی که تحریم‌ها را علیه ما شدت بخشیده، پروژه‌ها و کارخانه‌هایی در زمینه فولاد به بهره‌برداری رسیده است که ارزش سرمایه گذاری آنها سه هزار میلیارد تومان بوده است.»
 او درعین حال، به فساد دامنگیر کشور هم اشاره کرد و از ضرورت زدودن دامن نظام از فساد گفت و خطاب به مدیران، تأکید کرد که ممکن است عده‌ای رانتجو بخواهند خود را به عنوان بخش خصوصی معرفی کنند و از این شرایط سوء استفاده کنند که ما وظیفه داریم حتی نزدیک‌ترین افراد به خود را که آلوده شده‌اند، کنار بگذاریم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های فولادی شرکت میدکو در استان کرمان، با تأکید بر حمایت دولت از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی کشور گفت: بخش خصوصی باید میدان دار اصلی اقتصاد کشور باشد اگر چه ممکن است عده‌ای رانت جو بخواهند خود را به عنوان بخش خصوصی معرفی کنند و از این شرایط سوء استفاده کنند که ما وظیفه داریم حتی نزدیک ترین افراد به خود را که آلوده شده اند کنار بگذاریم.
وی تصریح کرد: از لحظه‌ای که یک مسئول مطلع شود که برخی افراد زیردست او آلوده شده اند یا به دنبال رانت و سوء استفاده هستند، باید فوراً اصلاحاتی انجام دهد و اگر در این زمینه اقدامی نکند ممکن است به این معنا باشد که خودش نیز آلوده شده است.
جهانگیری با تأکید بر اینکه باید دامن جمهوری اسلامی ایران را از فساد پاک کنیم، اظهار کرد: باید از مدیران کاردان کشور حمایت کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که گرایش‌های سیاسی مربوط به زمان انتخابات است و پس از انتخابات همه ما یک مسئولیت داریم که آن بازکردن گره از زندگی مردم و اداره مطلوب کشور است.معاون اول رئیس جمهوری در ادامه، با اشاره به اینکه امسال برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از حساسیت بیشتری برخوردار است، به تلاش‌های امریکا برای فشار بر ایران اشاره کرد و گفت: امریکایی‌ها با این بهانه که رئیس جمهوری غیرمتعادل روی کار آمده، برجام را بر هم زدند و گفتند کاری خواهیم کرد که ایرانی‌ها نتوانند جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار کنند.
وی با بیان اینکه امریکایی‌ها هدف خود از راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه ملت، دولت و نظام ایران را فروپاشی اقتصاد کشور اعلام کرده اند، اضافه کرد: این بار آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه همه این تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران وضع کردند و هر بخش اقتصادی کشور را که احساس می‌کردند می‌تواند تکیه گاهی برای توسعه باشد تحت فشار و تحریم قرار دادند که ایران نتواند با دنیای خارج تعامل و ارتباط تجاری و اقتصادی برقرار کند. به گفته جهانگیری، در این رابطه وزارت خزانه‌داری امریکا در تحریم‌های جدید علیه ملت ایران بیش از 400 نفر را به کار گرفته و دفتری را به عنوان دفتر مدیریت تحریم‌های ایران درتمام سفارتخانه‌های این کشور اختصاص داده است. معاون اول رئیس جمهوری، تأکید کرد: ‌اگرچه تحریم‌های امریکا شرایط کشور را قدری سخت و دشوار کرده است اما ما سرافرازانه اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم این شرایط سخت را مدیریت و برنامه‌ریزی کرده و با هوشیاری و در صحنه بودن ملت ایران همه سختی‌ها را پشت سر بگذاریم و به گونه‌ای حرکت کنیم که امریکا نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.
وی در همین رابطه با اشاره به پروژه‌ها و طرح‌هایی که در استان کرمان به بهره‌برداری رسید خاطر نشان کرد: امریکا باید ببیند که در شرایطی که تحریم‌ها را علیه ما شدت بخشیده، از صبح تا ظهر امروز (سه‌شنبه) پروژه‌ها و کارخانه‌هایی در زمینه فولاد به بهره‌برداری رسیده است که ارزش سرمایه‌گذاری آنها سه هزار میلیارد تومان بوده است.
جهانگیری با تأکید بر اینکه نباید ایران را دست‌کم بگیریم و باید با اتکا به ملت ایران بر اکثر مشکلات و مسائل غلبه کنیم اظهار داشت: اگر مسئول و مدیری ضعف‌هایی در خود سراغ دارد نباید بگوید که ما نمی‌توانیم موفق شویم. ملت ایران قادر است برای برون رفت از چالش‌ها راه حل داشته باشد.
کارخانه فولاد سازی بردسیر که با حضور جهانگیری به بهره‌برداری رسید، می‌تواند سالانه یک میلیون تن شمش فولادی تولید کند. میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه هزار و 500 میلیارد تومان بود که با راه‌اندازی آن برای 600 نفر به صورت مستقیم و 6 هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شد. 
همچنین میزان سرمایه گذاری برای راه اندازی کارخانه 5/2 میلیون تنی گندله سازی بوتیای ایرانیان، 700 میلیارد تومان بود که با آغاز به کار این واحد صنعتی برای 300 نفر به صورت مستقیم و 3 هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.

جهانگیری خواستار شد
گفت‌وگوی رسمی بین جوانان و مسئولان


اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه در دومین مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان کشور که در کرمان برگزار شد، بازسازی سرمایه‌های اجتماعی را از اصلی‌ترین مسائل کشور خواند. وی گفت: راه حل عبور از شرایط خطیری که در آن قرار گرفته‌ایم و امریکایی‌ها به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی را علیه ما به کار گرفته‌اند، توسعه اعتماد، امید اجتماعی و مشارکت فعال مردم در سرنوشت و مسائل خودشان است. جهانگیری ادامه داد: مردم و جوانان کشور بین داشته‌ها و آرمان‌های خود یک فاصله بزرگ می‌بینند و آنچه می‌تواند این شکاف و گسست را از بین ببرد، گفت و گو است. جهانگیری با اشاره به این مطلب که باید یک گفت و گوی رسمی بین جوانان و مسئولان کشور برقرار شود، ادامه داد: موضوعات مربوط به نسل جوان باید تبدیل به موضوعات گفت و گو شود و نهادهای مردم نهاد و دولتی گفت‌وگوی رسمی در این زمینه‌ها برگزار کنند تا این شکاف به حداقل برسد. جهانگیری با اشاره به اینکه هدف گذاری انجام شده در مدیریت کشور را دنبال می‌کنیم، بیان داشت: دولت تصمیم گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه کشور ، سهم مدیریت بانوان در کشور به 30 درصد افزایش یافته و در کنار آن سن مدیریتی کشور نیز کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه پمپاژ نگرانی در جامعه هنر نیست، بیان کرد: باید تلاش جدی در دولت و جوانان شکل گیرد تا امید جوانان به آینده کمرنگ نشود و الان دست‌های زیادی در داخل و خارج از کشور تحت عناوینی از جمله براندازان، دشمنان قدیمی جمهوری اسلامی و غیره وجود دارد زیرا می‌دانند اگر جوان نسبت به آینده بیمناک باشد ، می‌تواند تبدیل به تهدید نگران کننده شود و اصرار دارند که روی مسأله امید به آینده در بین جوانان و مردم، سرمایه‌گذاری جدی کنند که برای کسی آینده جدی و امیدوارکننده‌ای نباشد. وی اظهار داشت: جامعه‌ای که آینده برای آن اهمیت نداشته باشد، از تغییر و تحول بترسد و تصلب ساختاری جدی داشته باشد به جوان و جوانی به عنوان یک تهدید جدی نگاه می‌کند. معاون اول رئیس جمهوری از شهید باهنر، مرحوم آیت الله‌هاشمی رفسنجانی و سایر مفاخر کرمان سخن به میان آورد و ادامه داد: سردار سلیمانی جان بر کف‌ترین انسان این کشور است و عزیزترین کسی است که خیلی دوست دارد مردم ایران و ایرانی و نظام جمهوری اسلامی همواره سربلند باشند.
وی افزود:  هاشمی برای کشور زحمات زیادی کشید، مظلوم رفت و همچنان مظلوم است. امیدوارم که مسائل حاشیه‌ای که این روزها مطرح شده هر چه زودتر پایان یابد چرا که افرادی نظیر هاشمی، افرادی علاقه‌مند به کشور بودند و خواسته آنها این بود که اهداف و آرمان‌های امام خمینی (ره) محقق شود.

 ابتکار: سقف‌های شیشه‌ای راه مشارکت اجتماعی زنان را سد کرده است
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در این مراسم گفت: عقب‌ماندگی‌های تاریخی، سقف‌های شیشه‌ای و موانعی برای حضور و مشارکت اجتماعی زنان داریم و باید فضایی فراهم شود که زنان در تمامی عرصه‌ها بتوانند حضور فعال‌تری داشته باشند. معصومه ابتکار افزود: تشکل‌های فعال در حوزه زنان و جوانان در کشور بخوبی کار می‌کنند لیکن عدالت جنسیتی و نگرش متعادل نسبت به نقش‌های زنان در جامعه، باید هر چه بیشتر در حوزه جوانان مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به مهارت گفت‌وگوی بین نسلی توجه ویژه‌ای صورت گرفته است، ادامه داد: خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد انسانی، دچار آسیب‌های مختلفی است و شاید یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها، آسیب‌های اقتصادی و اشتغال است. ابتکار به موضوع توان افزایی سازمان‌های مردم در امور زنان و خانواده اشاره و بیان کرد: دو هزار و 700 سازمان مردم نهاد در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها با سازمان‌های مردم نهاد جوانان و زنان همسو هستند.


نظر شما