شناسهٔ خبر: 30776233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تماس تلفنی وزرای خارجه ترکیه و روسیه

وزرای خارجه ترکیه و روسیه شامگاه سه‌شنبه تلفنی گفتگو کردند، اما جزئیاتی از این تماس رسانه‌ای نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شامگاه سه‌شنبه با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» یک منبع در وزارت خارجه ترکیه که خواست نامش فاش نشود، علی‌رغم اعلام تماس تلفنی دو وزیر اما نتوانست جزئیاتی از این گفت‌وگو ارائه دهد.

به نظر می‌رسد این تماس دو موضوع را در دستور کار خود داشت؛ اول، فراهم کردن مقدمات سفر «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه به مسکو جهت دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود، و دوم، مذاکره درباره وضعیت شمال سوریه و طرح پیشنهادی آنکارا برای ایجاد منطقه امن در مرزهای جنوبی خود با سوریه.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

ترکیه اما به آمریکا پیشنهاد داده که برای اجتناب از ایجاد خلأ قدرت در شمال سوریه بعد از خروج نظامیان آمریکایی، که می‌تواند منجر به تقویت شبه‌نظامیان کُرد و تسلط بیشتر آنها بر مناطق مرزی با ترکیه شود، منطقه امنی به عمق 32 کیلومتر در داخل خاک سوریه و تمام مرز این کشور با ترکیه ایجاد شود و نهایتا در اختیار آنکارا قرار گیرد.

نظر شما