شناسهٔ خبر: 30775926 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رسم یاران/ 110

هنرمندانی که شرقی و آزاده‌اند نه غربی و آواره

شهید حسین کرم‌قشقایی کارگردان و دانش‌آموخته هنرهای دراماتیک، معتقد بود هنرمندان باید شرقی و آزاده باشند، نه غربی و آواره.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شهید حسین کرم‌قشقایی سال 1327 در خانواده‌ای از ایلات قهرمان‌پرور شیراز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شیراز به پایان رساند و سپس وارد دانشکده هنرهای دراماتیک تهران شد. در سال 1352 در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر این دانشکده فارغ‌التحصیل شد. حسین کرم‌قشقایی از جمله شهدای شاخص هنرمند عرصه تئاتر است که سال 1357 در مراسم تشییع شهید استاد «نجات اللهی» به شهادت رسید.

شهید قشقایی در سال‌های دانشجویی در اوج حکومت ستم و خفقان می‌کوشید تا آثار نمایشی مترقی را بر روی صحنه آورد. اجرای نمایشنامه «استثناء» و قاعده «برتولت برشت» در دانشکده هنرهای دراماتیک از جمله این فعالیت‌ها بود.

شهید حسین کرم‌قشقایی در دوران فعالیت هنری خود دو نمایشنامه «حروفیه» (بر اساس جنبش خلقی و شیعی حروفیان و در پیوند با جنبش مبارزه مسلحانه خلق ما علیه استبداد و استعمار) و «نفت» (بیانی سمبلیک از استثمار و غارت منابع نفت ایران به دست امپریالیست‌ها) را به تصویر کشید.

  

این هنرمند شهید، سال 1352 مقاله‌ای با عنوان «فصل رسوایی» رسالت واقعی هنر و هنرمند به رشته تحریر درآورد. در بخش‌هایی از این مقاله چنین نوشته است:

دین حسین (ع)، دینی است که به انقلاب مداوم اعتقاد دارد و هزار و چهارصد سال تاریخش پر از شهادت و شرافت است و میلیون‌ها قربانی داده و می‌دهد.

هنرمندان، بیایید شرقی و آزاده باشیم، نه غربی و آواره. بیایید مفت‌خور نباشیم، در تولید اقتصادی جامعه سهیم بشویم، در نبرد شرکت کنیم و انسان باشیم و هرچه را که به‌عنوان هنر از نقاشی تا موسیقی، به ما تحمیل کرده‌اند، یکسره به دریا بریزیم، هرچه که هنر را به نفع امپریالیسم، صهیونیسم و اشرافیت به زنجیر کشیده، آن را با آخرین نیروی ممکن بر تار و پود هنر و هنرمند مرتجع بکوبیم، رسوایشان کنیم و هنر را به میان جامعه ببریم.

انتهای پیام/4100/ن

نظر شما