شناسهٔ خبر: 30775467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلماسی ایران جواب داد؛

سفیر آمریکا در سازمان ملل: نشست ورشو برای تخریب ایران نیست

نیویورک- ایرنا- سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در تقلایی برای انحراف نشست شورای امنیت از مساله فلسطین، گفت در نشست ورشو به تهدیدات صلح و امنیت بین الملل پرداخته می شود و هدف آن تخریب یا حمله به ایران نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جاناتان کوهن روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، افزود: این شورا زمان زیادی را صرف مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین می کند در حالی که به تهدیدات دیگر برای صلح و امنیت بین المللی که در خاورمیانه وجود دارد، توجه نمی شود.
وی بدون توجه به تاثیر سیاست های یکجانبه آمریکا در حمایت از جنایات صهیونیست ها، این نشست ها را موجب پیشرفت صلح دو طرف ندانست و ادامه داد: این رویکرد ما و جهان را از نگاه به تمام منطقه منحرف کرده است. ما نتوانستیم بر روی مراحلی تمرکز کنیم که به بی ثباتی های موثر سوری ها، لبنانی ها، عراقی ها، یمنی ها، لیبی ها و ایرانی ها توجه کنیم.
سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: برای پاسخ دادن به این مشکلات منطقه ای، ایالات متحده به طور مشترک با همتایان لهستانی، 'نشست وزیران برای ترویج صلح و امنیت در خاورمیانه' را طی روزهای 24 و 25 بهمن ماه در وروشو برگزار می کند.
کوهن مدعی شد این نشست فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربه ها، بینش ها و ارزیابی هایی خواهد بود که ما با یکدیگر همکاری کنیم تا از یک خاورمیانه پایدار و صلح آمیز بیشتر حمایت کنیم.
وی از این نشست به عنوان اتاق فکری برای توسعه معماری امنیتی منطقه یاد کرد و گفت: می توانیم معیارهای مشخصی را هم برای اندازه گیری پیشرفت ایجاد کنیم.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بدون اشاره به ایران به عنوان موضوع این گردهمایی، افزود: دستور کار این اجلاس، بحران های انسانی در سوریه و یمن، توسعه و گسترش موشکی، افراط گرایی و امنیت سایبری است.
کوهن با این ادعا که قطعا این نشست برای بازگویی شایستگی های برجام نیست، اظهار کرد: در حالی که نگرانی های ما نسبت به برجام روشن است، ما به تصمیم دیگر کشورها برای حمایت از آن احترام می گذاریم. همچنین این مکان برای تخریب یا حمله به ایران نیست.
در حالی که برخلاف حمایت های بین المللی، آمریکا به صورت کاملا یکجانبه از برجام خارج و کشورها را برای همکاری نکردن با ایران تحت فشار قرار داده است، سفیر آمریکا در سازمان ملل استراتژی وزارت خارجه این کشور را دستیابی به یک توافق جامع با ایران دانست که بر مبنای درک مشترک جهانی، ایران باید آنچه را که او فعالیت های بی ثبات کننده نامید را متوقف کند.
کوهن درباره پرتاب موشک علمی ماهواره بر ایران هم اظهار کرد: ماه های اخیر، نیاز به اقدامات بین المللی بیشتر در مورد برنامه موشکی ایران را روشن کرده است. در هفته گذشته، وزیر خارجه پمپئو به شلیک یک وسیله فضایی ایران توجه داد که بار دیگر نشان می دهد ایران به شورای امنیت و قطعنامه 2231 بی اعتنا است.
مایکل پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیش از این پرتاب موشک ماهواره بر ایران را نقض قطعنامه 2231 دانسته بود اما سفیر این کشور در سازمان ملل از به کاربردن این واژه خودداری کرد و اقدام ایران را بی اعتنایی به این قطعنامه دانست.
وی در ادامه اتهام زنی های مرسوم آمریکا برای انحراف از مساله فلسطین، اظهار کرد: در موارد مشابه گروه های نیابتی ایران در منطقه گام های خطرناکی برداشته اند که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد. اسراییل تونل گسترده حزب الله را پایین خط آبی هدف قرار داده است که بر اساس اظهار نظر یونیفل نقض قطعنامه 1701 است.
سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد با محکوم کردن شلیک راکت از سوریه به سرزمین های اشغالی، این اقدام را از سوی سوریه و ایران تحریک آمیز دانست که پذیرفتنی نیست.
بنا به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، این کشور باید 2 هزار نیروی خود را که به صورت غیرقانونی و نامشروع در سوریه حضور دارند، بیرون بکشد اما کوهن با فراموشی این مساله و اینکه حضور مستشاری ایران تنها با درخواست دولت سوریه انجام شده است، خواستار خروج ایران از این کشور شد و در عین حال حق دفاع را برای رژیم صهیونیستی محفوظ دانست.
این دیپلمات آمریکایی با فراموش کردن آنچه که در ابتدای اظهارات خود درباره نشست ورشو مطرح کرده بود گفت در کنفرانس ورشو این مسایل را به عنوان عوامل بی ثبات کننده خاورمیانه مطرح خواهند کرد هرچند دامنه این مباحث گسترده تر از آن است که بخواهد درباره یک کشور یا مجموعه ای از مسایل صحبت شود.
نشست ورشو با همکاری مشترک آمریکا و لهستان در 24 و 25 بهمن ماه برگزار می شود. روسیه با این نشست مخالفت کرده و آن را مخرب امنیت منطقه ای دانسته است.
اروپام*1429

نظر شما