شناسهٔ خبر: 30775120 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کوتاه از دنیای انرژی

شانا| مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در اطلاعیه‌ای قیمت FOB فرآورده‌های اصلی در بهمن‌ ماه را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

اعلام قیمت فوب فرآورده‌های نفتی

شانا| مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در اطلاعیه‌ای قیمت FOB فرآورده‌های اصلی در بهمن‌ ماه را اعلام کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است که پیرو اطلاعیه شماره 159437/500 مورخ 01/10/97 بدینوسیله قیمت پنج فرآورده اصلی به منظور تعیین غرامت و استفاده از آن در تعیین قیمت فروش‌های سه‌گانه مرزی از ساعت صفر مورخ 01/11/97 برای استحضار و هرگونه اقدام لازم بدین شرح اعلام می‌شود: بنزین معمولی 30 هزار و 519 ریال بر لیتر، بنزین سوپر 31 هزار و 463 ریال بر لیتر، نفت کوره 29 هزار و 147 ریال بر لیتر، نفت‌گاز 36 هزار و 175 ریال بر لیتر، نفت سفید 37 هزار و 77 ریال بر لیتر و گاز مایع LPG 37 هزار و 199 ریال بر کیلو. در توضیحات این اطلاعیه آمده است که برابر اطلاعیه شماره ۱۶۸۹۶۲/500 مورخ 20/08/93 مابه‌التفاوت نرخ‌های تعادلی فروش مرزی (مصوب کارگروه استانی) با قیمت (FOB) پس از کسر هزینه حق‌العمل اداره‌کننده (شرکتی با بخش خصوصی) به عنوان هزینه بالاسری به حساب شرکت واریز خواهد شد.همچنین ارزش فرآورده‌های قاچاق خروجی براساس تبصره بند (خ) ماده (۱) قانون مبارزه با قاچاق برای بهره‌برداری سازمان‌های نظارتی برون‌سازمانی (تعزیرات حکومتی، ...) براساس نرخ FOB فوق‌الذکر به اضافه ۳۰ درصد هزینه‌های بالاسری محاسبه و اعلام می‌شود. مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نرخ فروش سوخت هوایی (ATK) را نیز 42 هزار و 616 ریال بر لیتر یا 184 سنت به ازای هر گالن بر مبنای دلار یا 170 سنت به ازای هر گالن بر مبنای یورو اعلام کرد.در این اطلاعیه آمده است که شرکت‌های هواپیمایی خارجی دارای نمایندگی در ایران می‌توانند بهای سوخت مصرفی را به صورت ارزی (دلار/یورو) مطابق ردیف‌های ۱ و ۲ یا به صورت ریالی مطابق ردیف ۳ جدول فوق پرداخت کنند.

قیمت نفت کاهش یافت

ایسنا| قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر نشانه‌های گسترش کندی رشد اقتصاد جهانی که نگرانی‌ها نسبت به تقاضای آتی برای سوخت را برانگیخت، کاهش پیدا کرد.بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۸ سنت یا ۰.۸ درصد نسبت به روز گذشته کاهش یافت و به ۶۲.۲۶ دلار در هر بشکه رسید.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۰.۷ درصد یا ۳۶ سنت کاهش یافت و به ۵۳.۴۴ دلار در هر بشکه رسید.چین روز دوشنبه پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی خود از سال ۱۹۹۰ به این سو را اعلام کرد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۶.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کرد.شرکت کارگزاری «ایست پورت» در سنگاپور در این باره گفت: کندی فعالیت تولید درچین احتمالا روی تقاضا تاثیر منفی می‌گذارد و کندی اقتصادی به معنی رشد کمتر از حد تقاضا برای محصولات نفتی خواهد بود. در نشانه دیگری از گسترش کندی اقتصادی، آمار رسمی نشان داد اقتصاد صادرات‌محور کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ تنها ۲.۷ درصد رشد داشت.

 

نظر شما