شناسهٔ خبر: 30773646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین مرکز تخصصی حقوق کودک کشور در یزد افتتاح شد

یزد - ایرنا - نخستین مرکز تخصصی حقوق کودک ایران عصر سه‌شنبه در مراسمی با حضور معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در مرکز این استان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

این مرکز در مجاورت کلینیک مرکزی حقوق شهروندی یزد واقع در میدان امیر چخماق با مدیریت کانون وکلای دادگستری این استان راه‌اندازی شده است.
به گزارش ایرنا معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در این مراسم گفت: در این روزها شاهد گسترش نقض حقوق کودک در جامعه هستیم و گزارش‌هایی مبنی بر این موضوع را مشاهده می‌کنیم.
محمود عباسی افزود: باید برای مقابله و پیشگیری در این بخش اقداماتی انجام گیرد که در این راستا در شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت که در شهرها ، شهرستان‌ها و مراکز استان ها کلینیک‌های حقوق کودک راه‌اندازی شود.
وی ادامه داد: وظایف مرکز یادشده با همکاری و هماهنگی مرجع متناظر استان اداره کل دفتر بانوان و خانواده استانداری هاست و با همکاری دستگاه‌ها مربوطه پیگیری و دنبال شود.
عباسی بابیان اینکه تاکنون از حقوق کودک غفلت شده است افزود: ائمه جمعه در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه به بحث حقوق کودک بپردازند تا توجه مردم را بیشتر به این موضوع معطوف کنند.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: تغییر نگرش اجتماعی در کشور باید صورت گیرد که نگاه به حقوق کودک از نگرش احساسی به‌حق مداری تغییر کند که این امر می‌تواند آینده روشن‌تری برای تضمین حقوق کودکان و ارتقاء آن‌ها در جامعه به دنبال داشته باشد.
عباسی از برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی حقوق کودک در 6 بهمن‌ماه در یزد خبر داد و گفت: این آموزش‌ها از ایین استان آغاز و به‌تدریج در استان‌های دیگر با همکاری بهزیستی و مراکز اورژانس اجتماعی برپا می‌شوند.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری وظیفه اساسی و مهم این مرکز را آموزش و ترویج حقوق کودک بیان کرد و افزود: همچنین معاضدت حقوقی، مشاوره حقوقی، روان‌شناختی ، مددکاری اجتماعی و حمایت از کودکان آسیب‌دیده از دیگر وظایف این مرکز است.

** قدردانی از فیلم‌های برتر حقوق شهروندی
این مسئول تصریح کرد: در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان سینمایی کشور منعقدف قرار شد که بر اساس شاخص‌های حقوق شهروندی و کودک ، از سه فیلم برتر این بخش در جشنواره فیلم فجر امسال علاوه بر تندیس حقوق شهروندی، جوایز ویژه‌ای اعطا شود.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری از برگزاری جشنواره حقوق کودک در سال آینده خبر داد و گفت : مقدمات این جشنواره مهیا شده است امیدواریم توجه جامعه و مردم به حقوق کودک بیشتر شود.

** حقوق کودکان به رسمیت شناخته شود
همچنین مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: کلینیک‌های حقوق شهروندی می‌تواند نقش و تأثیر بسزایی در پیشگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.
فاطمه دانش یزدی با اشاره به افتتاح مرکز تخصصی حقوق کودک در یزد افزود: حقوق کودکان باید به رسمیت شناخته شود، حقوق آنها، حق‌ ذاتی و بنیادین بشری است،اساساً این حقوق، تکلیف است؛ تکالیفی که دیگران در قبال کودکان دارند.
دانش یزدی ادامه داد: برای تحقق حقوق کودک باید تلاش‌هایی در راستای آگاهی بخشی به خانواده‌ها انجام شود تا همگان در جریان حقوق کودکان قرار گیرند.

** حقوق کودک زیرشاخه حقوق شهروندی
همچنین رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: حقوق شهروندی و حقوق کودک با یکدیگر ارتباط دارند و حقوق کودک به‌عنوان زیرشاخه حقوق شهروندی آغاز می‌شود.
محمدحسین جعفری بابیان اینکه کودکان آینده‌سازان کشور هستند افزود: همه باید آموزش حقوق کودک را فراگیرند تا سطح آگاهی آن‌ها در این زمینه ارتقا یابد.
وی همچنین آموزش کودکان از حق‌وحقوق خود را ضروری دانست و اظهار داشت: آن‌ها حق‌دارند از حقوق خودآگاه باشند که آموزش خانواده‌ها و کودکان ازجمله برنامه‌های ما در مرکز تخصصی حقوق کودک در استان است.
2088/ 2047/

نظر شما