شناسهٔ خبر: 30772466 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 تصدي دولت در صنعت خودرو پايان يافت

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مصوبه پايان تصدي دولت در صنعت خودرو را تصويب کردند.

به گزارش «تابناک» ، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، در جلسه علني قوه مقننه، و در جريان بررسي جزئيات طرح ساماندهي صنعت خودرو با پيشنهاد جايگزين براي ماده 2 اين طرح که از سوي حميدرضا فولاگر، صورت گرفت، موافقت کردند.

بر اساس اين مصوبه، دولت مکلف شد، ظرف 3 سال از لازم الاجرا شدن اين قانون با اجراي صحيح سياست‌هاي کلي اصل 44، قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44، اصلاحات بعدي آن و سياست‌هاي کلي توليد ملي، کار و سرمايه ايراني زمينه رقابت‌پذيري در صنعت خودرو را به نحوي فراهم کند که تصدي‌گري دولت خاتمه يافته و صرفا اقدامات نظارتي سياست‌گذاري و تنظيم‌گري انجام دهد.گفتني است، اين پيشنهاد با 113 راي موافق، 36 راي مخالف و 10 راي ممتنع از مجموع 194 نماينده حاضر، در جلسه به تصويب رسيد.

تفکيک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از اولويت‌هاي دولت خارج شد

بعد از آنکه از مهر ماه طرح تفکيک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به دليل مخالفت مجلس از دستور کار دولت خارج شده بود؛ حالا دولت رسما نامه استرداد لايحه را تقديم مجلس کرده تا ديگر الزامي به بررسي اين لايحه نباشد.به گزارش فارس، هيئت وزيران به دليل تغيير در اولويت‌هاي کنوني دولت، شرايط جاري کشور و لزوم تمرکز وزارتخانه بر مأموريت‌هاي قانوني، خواستار استرداد لايحه "تشکيل وزارتخانه‌هاي "رفاه و تأمين اجتماعي" و "کار و تعاون" از مجلس شوراي اسلامي شد.

بر اين اساس سازمان اداري و استخدامي کشور پيشنهاد تفکيک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به دو وزارتخانه کوچک‌تر، چابک‌تر و تخصصي‌تر در حوزه «رفاه و تأمين اجتماعي» و «کار و تعاون» و تشکيل وزارتخانه‌هاي « رفاه و تأمين اجتماعي» و «کار و تعاون» را در قالب متن لايحه و با قيد دوفوريت جهت سير مراحل قانوني به هيئت وزيران ارائه نمود.

لايحه يادشده در جلسه 31 تير 1397 هيئت وزيران تصويب و طي نامه شماره 58276/55593 مورخ 7 مردادماه 1397 براي طي تشريفات قانوني به مجلس شوراي اسلامي ارسال شد. هيئت وزيران در جلسه 4 مهر ماه 1397 نظر به عدم تصويب فوريت براي لايحه مذکور، حسب درخواست سازمان اداري و استخدامي کشور، تقاضاي بررسي لايحه يادشده با اولويت را از مجلس شوراي اسلامي درخواست کرد که مراتب طي تصميم نامه شماره 87949/55802 مورخ 5 مهرماه 1397 ابلاغ شد.

جزئيات کارت تسهيلات 20 ميليون توماني سفر به مناطق آزاد

مدير گردشگري دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد بابيان اينکه امکان پرداخت هزينه‌هاي مراکز اقامتي، حمل و نقل، مراکز پذيرايي،‌ مراکز تفريحي و حتي مراکز خريد با کارت تسهيلات سفر به مناطق آزاد وجود دارد، گفت: به احتمال قوي امکان استفاده از اين کارت تسهيلات براي سفرهاي نوروز 98 فراهم مي‌شود و علاقه مندان مي‌توانند سفرهاي نوروزي خود را به مناطق آزاد با استفاده از اين تسهيلات انجام دهند.

سيد جواد رضوي در گفت‌وگو با ايلنا درباره جزييات ارايه تسهيلات به علاقه‌مندان براي سفر به مناطق آزاد، اظهار داشت: طبق تفاهمي که بين بانک قرض الحسنه مهر ايران و دبيرخانه مناطق آزاد انجام گرفته است قرار بر اين شده که 20 ميليون تومان با سود 4 درصد در اختيار علاقه‌مندان سفر به مناطق آزاد گذاشته شود.

وي درباره مخاطبان اين طرح گفت: مخاطب اين طرح مي‌تواند تمام مردم و علاقه‌مندان باشد اما در مرحله اول کارکنان دستگاه‌هاي دولتي از اين تسهيلات مي‌توانند استفاده کنند.

مدير گردشگري دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد با بيان اينکه کارت تسهيلات در چارچوب مقررات و تضامين بانکي به افراد ارايه مي‌شود، گفت: امکان پرداخت هزينه‌هاي مراکز اقامتي، حمل و نقل، مراکز پذيرايي،‌ مراکز تفريحي و حتي مراکز خريد با اين کارت وجود دارد.

رضوي با بيان اينک فرايند اجرايي کارت تسهيلات سفر به مناطق آزاد در مراحل پاياني قرار دارد، ادامه داد: در حال رايزني‌ براي جذب پذيرنده‌ها هستيم. مذاکرات با چند دفاتر خدمات مسافري، شرکت هواپيمايي، ساير شقوق حمل‌ونقل، مراکز تفريحي و گردشگري و تجاري براي پيوستن به اين طرح انجام شده است و به تدريج مراکز پذيرنده اين کارت افزايش پيدا خواهد کرد.وي افزود: مزيت اين طرح، براي فعالان صنعت گردشگري افزايش مسافر در اين مراکز عضو خواهد بود و با توجه به رکود اقتصادي که معمولا در اين شرايط از حجم سفر کاسته مي‌شود، اين طرح مي‌تواند منجر به رونق اين مراکز شود.

مدير گردشگري دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد با تاکيد بر اينکه اين طرح مناسب گروهي است که برنامه سفر دارند، گفت: تا زماني که اعتبار در اين کارت باقي مانده باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد و به لحاظ زماني تاريخ انقضا نخواهد داشت.رضوي درباره جزييات پرداخت تسهيلات اظهار داشت: از زماني که اين کارت صادر مي‌شود اقساط تسهيلات بايد پرداخت شود و مدت زمان بازپرداخت ها هم 12 تا 18 ماهه خواهد بود که علاقه مندان مي‌توانند دوره بازپرداخت را انتخاب کنند.

پرداخت وام 300 ميليون توماني به کسبه پلاسکو

رئيس اتاق اصناف تهران از آمادگي براي تنظيم بازار شب عيد خبر داد و گفت‌: براي اين که کسبه آسيب ديده ساختمان پلاسکو بتوانند تسهيلات 300 ميليون توماني مصوب شده را دريافت کنند، اقدامات لازم انجام شده و آنها در حال گرفتن وام‌هاي خود هستند، اما براي پيگيري مصوبات ديگر ابلاغي به اتاق نشده است.

به‌ گزارش ‌ايسنا، قاسم نوده فراهاني در حاشيه نشست هيات رئيسه اتاق اصناف ايران در پاسخ به اين سوال ايسنا، مبني بر اين که اتاق اصناف چه کاري براي پيگيري مطالبات کسبه آسيب ديده پلاسکو انجام داده است؟ اظهار کرد: گر چه آنهايي که مصوبات پلاسکويي‌ها را دو سال پيش تصويب کرده‌اند بايد پاسخگو باشند، اما در حال‌ حاضر براي تسهيلات 300 ميليون توماني مصوب شده کار خوبي انجام شده است و کسبه مي‌توانند با تشکيل پرونده در اتحاديه‌هاي تخصصي خود و دريافت تاييديه از اتاق اصناف تهران وام‌هاي 300 ميليون توماني مصوب شان را بگيرند که البته هم اکنون اين کار در حال‌ انجام است و پلاسکويي‌ها در حال‌ دريافت تسهيلات بانکي‌ شان هستند.وي با اشاره به اين که پيش از اين اتاق اصناف ايران در حال پيگيري وام‌هاي 300 ميليون توماني پلاسکوي‌ ها بود که اخيرا به اتاق اصناف ايران واگذار شده است، افزود: ديگر مصوباتي که براي پلاسکويي‌ها ابلاغ کرده‌اند به اتاق اصناف تهران ارتباطي ندارد. به عنوان مثال کسبه آسيب ديده پلاسکو مقرر شده بود تا ماليات‌هاي آنها بخشوده شود و گفته مي‌شد که اتاق اصناف بايد نسبت به شناسايي و معرفي آنها براي برخورداري از معافيت مالياتي اقدام کند، اما هنوز چيزي در اين زمينه به اتاق اصناف تهران ابلاغ نشده است و اگر اين ابلاغ صورت بگيرد کار را انجام خواهيم داد.

برچسب‌ها:

نظر شما