شناسهٔ خبر: 30770752 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زیرگذر و توقفگاه های خودرو در حرم مطهر رضوی بسته می شود

مشهد- ایرنا- معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در راستای مدیریت ترافیک و امنیت زائران، زیرگذر حرم مطهر رضوی و توقفگاه های خودرو در مجاور آن مسدود و این مکان ها تبدیل به رواق می شود.

صاحب‌خبر -

سید خلیل منبتی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: مدیریت شهری، دستگاه های امنیتی و کارشناسان و مدیران حوزه ترافیک نیز نظر مساعد نسبت به مسدود شدن خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی دارند.
وی اظهار داشت: فضای کنونی رواق های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) گنجایش پذیرش تعداد بسیار زائران را ندارد لذا ناگزیر هستیم که زیرگذر و توقفگاه های خودرو مجاور آن را مسدود و آنها را به رواق تبدیل کنیم.
وی گفت: گزارش ها نشان می دهد بیش از 86 درصد خودرو های متوقف شده در این توقفگاه ها در روزهای عادی متعلق به شهروندان مشهد است که بیش از 12 ساعت در روز توقف دارند، ضمن اینکه 75 درصد زائران با پای پیاده یا با وسایل نقلیه عمومی به حرم مطهر مشرف می شوند و توقفگاه های خالی با ظرفیت 2 هزار خودرو در اغلب ساعات روز در اطراف حرم مطهر رضوی وجود دارد.
منبتی افزود: از سوی دیگر ساختار توقفگاه های خودرو در زیرگذر حرم مطهر رضوی با ارتفاع حدود 10 متر است که از همان زمان ساخت، تبدیل آن به رواق در نظر گرفته شده بود.
وی اظهار داشت: در همه کشورها هیچ خیابانی به اماکن گردشگری و زیارتی منتهی نمی شود و مردم برای رسیدن به این اماکن باید مسیری را به صورت پیاده طی کنند یا از وسایل نقلیه ای که برای همان مکان در نظر گرفته شده استفاده نمایند.
وی گفت: مسدود شدن خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی باعث کاهش بسیار ترافیک و افزایش امنیت و آسایش زائران بویژه در ایام اوج مسافرتها خواهد شد و علاوه بر آن کاهش آلودگی هوا در این محل را در پی خواهد داشت.
منبتی افزود: عملیات اجرایی مسدود شدن زیرگذر و توقفگاه های آن از ایام عید نوروز آغاز می شود و تا مدتی فقط اتوبوس ها و تاکسی ها اجازه تردد در این محل را خواهند داشت.
وی اظهار داشت: معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی 200 دستگاه اتوبوس برقی سفارش داده تا امکان خدمات رسانی به زائران در مسیرهای جدید فراهم شود.
وی گفت: با هماهنگی مدیریت شهری، توقفگاه شماره چهار حرم مطهر رضوی تخلیه می شود تا عملیات اجرایی صحن رضوان که مساحت آن بسیار بیشتر از صحن جامع رضوی خواهد بود آغاز شود.
منبتی ادامه داد: برای توقف خودروهای خادمین حرم مطهر رضوی 2 قطعه زمین خالی متعلق به آستان قدس رضوی در خیابان دانش و خیابان بوعلی وجود دارد که می تواند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد.

* افزایش فضای زیارتی و توزیع غذای متبرک بعد از انقلاب اسلامی
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: فضای زیارتی بارگاه منور رضوی از 60 هزار مترمربع در ابتدای پیروزی انقلاب به بیش از یک میلیون مترمربع در حال حاضر رسیده است.
وی اظهار داشت: پیشتر زائرانی که به مشهد می آمدند در اطراف حرم مطهر رضوی ساکن می شدند و توان اجاره مکان برای استقرار را نداشتند، به همین منظور چندین مهمانسرا در محدوده این حرم مطهر به اجاره آستان قدس درآمد تا در ایام اوج مسافر مانند عید نوروز مسافرانی که بضاعت مالی ندارند شب را در این مهمانسراها گذرانده و یک وعده صبحانه یا ناهار مهمان حضرت باشند.
وی گفت: در شب اول عید نوروز 40 هزار فیش غذای مهمانسرای حضرت در جاده های منتهی به مشهد، 10 هزار فیش برای وعده ناهار و تعدادی فیش برای وعده شام بین کمپ ها و محل های استقرار زائران در شهر توزیع شد.
منبتی افزود: قبل از سال 1395، روزانه برای پنج هزار نفر در مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) غذا پخت می شد که از این تعداد فقط یک هزار و 500 زائر می توانستند از آن بهره مند شوند و باقی آن براساس نیت واقف به خدمه تعلق می گرفت.
وی اظهار داشت: در سال 95 وعده صبحانه به مهمانسرای حضرت افزوده شد، مهمانسرای غدیر با کمک 250 میلیارد ریالی یکی از خیرین به فناوری و دستگاه های روز دنیا مجهز شد و این مهمانسرا در مدت 110 روز راه اندازی گردید.
وی گفت: با راه اندازی این مهمانسرا در کنار مهمانسرای قدیم حضرت امام رضا (ع)، ظرفیت پخت غذا در روز برای 70 هزار نفر در سه وعده صبحانه، ناهار و شام رسید و از آن زمان تاکنون بیش از 19 میلیون زائر از این غذا متنعم شده اند.
منبتی افزود: علاوه بر آن روزانه پنج هزار دانش آموز از سراسر کشور مهمان یک وعده صبحانه در مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) هستند و در ماه رمضان نیز هر شب 14 هزار نفر مهمان افطار حرم مطهر رضوی می باشند.
وی اظهار داشت: هر شب جمعه هزار و 500 پرس غذای متبرک در حاشیه شهر و روزانه برای پنج هزار نفر آش نذری در مناطق کم برخوردار مشهد و مدارس این مناطق توزیع می شود.

* ارائه 120 فرآیند خدمتی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: در اجرای طرح معین الضعفا هر هفته 400 نفر که مشکل حرکتی دارند، شناسایی و توسط خادمین برای زیارت به حرم مطهر رضوی مشرف شده و یک وعده ناهار مهمان حضرت می شوند.
وی گفت: گشت های خادمین هر شب در اطراف حرم مطهر رضوی انجام می شود تا زائرانی که جایی برای اقامت ندارند، به مهمانسرایی که در اطراف میدان 15 خرداد و تحت اجاره آستان قدس رضوی است، انتقال داده شوند.
وی افزود: در داخل حرم مطهر رضوی نیز 2 رواق برای استراحت شبانه زائران در نظر گرفته شده ضمن اینکه افراد فقیر یا کارتن خواب که ظاهر ژنده پوش دارند، به محض ورود به حرم مطهر توسط خادمین به محلی برای استحمام برده شده و یک دست لباس و یک وعده غذا به آنان داده می شود، همچنین به در راه ماندگانی که پولی برای بازگشت به خانه ندارند توسط حرم مطهر کمکهایی انجام می شود.
منبتی اظهار داشت: طبقه فوقانی پاساژی در خیابان طبرسی نیز که متعلق به آستان قدس رضوی است تبدیل به مهمانسرا می شود که امکان اسکان شبانه زائران در آن فراهم خواهد شد.
وی خدمات رسانی به 22 هزار و 840 در راه مانده طی سه سال گذشته، پذیرش 16 میلیون وسیله از زائران به صورت امانت، استفاده از عطرهای گیاهی تولیدی داخل به جای عطرهای شیمیایی خارجی برای عطرآگین کردن فضای حرم، ایجاد مسیر ویژه برای زیارت روضه منوره در ساعاتی از روز برای سالخوردگان و افراد معلول را از دیگر خدمات این معاونت برشمرد.
7489 / 6053

نظر شما