شناسهٔ خبر: 30770553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صد درصد بودجه سال 97 شهرداری قم محقق شد

قم- ایرنا- معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با بیان اینکه صد درصد بودجه سال 97 این نهاد محقق شده است گفت: بهره برداری از طرح های نیمه تمام، ایجاد باغ پرندگان، دریاچه مصنوعی و ایجاد پارکینگ های طبقاتی از جمله مهمترین طرح های بودجه سال آینده شهرداری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محسن رنجبر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بودجه سال 97 نسبت به سال 96، بیش از 28 درصد و بودجه سال 98 نسبت به سال 97 بیش از 26 درصد رشد داشته است.
وی افزایش بهره وری را اصلی اساسی در مدیریت شهری قم دانست و ادامه داد: بودجه عمرانی شهرداری قم در سال 98 نسبت به سال 97 بیش از 29 درصد و بودجه جاری بیش از 17 درصد رشد داشته است.
وی افزود: کل بودجه خالص سال 98 شهرداری قم شامل 26 هزار و 770 هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری و سازمان های وابسته پیش بینی شده است که در صورت محاسبه اوراق مشارکت و فاینانس در این بودجه، کل بودجه شهرداری به 35 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.
رنجبر با بیان اینکه طرح های بودجه سال آینده در 9 گروه دسته بندی شده است گفت: توسعه شهری، دفع آب های سطحی، بهبود عبور و مرور شهری، ایجاد تاسیسات حفاظتی، بهبود شرایط شهری، ایجاد اماکن و فضاهای ورزشی و فرهنگی، ایجاد تاسیسات شهری، ایجاد تاسیسات درآمدزا و همچنین هزینه های پیش بینی نشده و دیون عمرانی از جمله سرفصل های بودجه سال آینده شهرداری قم است.
وی با اشاره به کلیت بودجه 98 شهرداری قم اظهار داشت: 80 درصد بودجه سال آینده شهردای قم مربوط به بودجه عمرانی و 20 درصد مربوط به بودجه جاری است که از نظر پایداری از جمله بودجه های با کیفیت است.

** 1200 میلیارد ریال عوارض شهری توسط شهروندان پرداخت نشده است
رنجبر با اشاره به اهداف راهبردی بودجه 98 شهرداری قم گفت: برخورداری از محیط زیست پایدار و باکیفیت، روان و سالم سازی عبور و مرور شهری، بهره مندی از محیط و فضاهای شهری امن، کاهش خطرپذیری و ارتقای ایمنی شهر، رونق اقتصادی و توسعه منابع مالی پایدار، افزایش مشارکت بخش خصوصی، توسعه شهر خلاق و هوشمند، تحقق حکمرانی و مدیریت اسلامی، توسعه متوازن و متعادل تاسیسات و خدمات شهری و ترویج و اعتلای میراث و هویت فرهنگی، تاریخی و انقلابی شهر قم از جمله مهمترین اهداف بودجه سال 98 است.
وی با بیان اینکه رضایتمندی و همراهی مردم با شهرداری موجب پیشرفت اقدام های شهری خواهد شد گفت: برای تقویت زیرساخت های شهری چاره ای جز افزایش برخی عوارض ها وجود ندارد.
معاون شهردار قم گفت: یک هزار و 200 میلیارد ریال از عوارض شهری توسط شهروندان قم تا کنون پرداخت نشده است و در صورتی که این رقم توسط خانوارهای قمی پرداخت شود به طور قطع شاهد تحول در توسعه زیرساخت ها خواهیم شد.
وی در ادامه گفت: راه اندازی مترو قم علاوه بر توسعه زیرساخت حمل و نقل عمومی، موجب کاهش ترافیک معابر، کاهش آلودگی های محیط زیستی و همچنین ایجاد آرامش روانی در شهر خواهد شد.
رنجبر ضمن ابراز امیدواری از بهره برداری از مرحله اول مترو این شهر تا اوایل سال 98 ادامه داد: مهمترین مشکل پیش روی بهره برداری از این طرح، تامین تجهیزات و واگن های مترو است، چراکه بسیاری از این تجهیزات وارداتی است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و زمان بر بودن تخصیص ارز مورد نیاز برای خرید این تجهیزات، نمی توان زمان دقیقی برای بهره برداری از این طرح تعیین کرد.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
معاون شهردار قم همچنین افزود: عملیاتی کردن کارت هوشمند شهروندی از مهمترین طرح های پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 98 شهرداری قم است که برای اجرایی کردن طرح «قم کارت» 185 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه احداث نخستین پارک هوشمند در سال آینده از جمله اولویت های شهرداری در سال آینده است.
رنجبر ادامه داد: راه اندازی مراحل نخست طرح باغ پرندگان 50 میلیارد ریال، طرح دریاچه مصنوعی 30 میلیارد ریال و همچنین برای اتمام و بهره برداری از مجموعه های فرهنگی ورزشی در مناطق هشت گانه قم 200 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی همچنین افزود: به دنبال افزایش سرانه فضای سبز قم همراه با توسعه متوازن سایر بخش ها با استفاده از ایجاد جذابیت برای مشارکت بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه شاهد افزایش تورم هستیم گفت: شهرداری با وجود تحمیل 2 تا 3 برابری هزینه ها ناشی از نوسانات نرخ ارز در ماه های اخیر به دنبال کمترین فشار اقتصادی به مردم است.

** پارکینگ های طبقاتی زیرسطحی در قم احداث می شود
معاون شهردار قم ادامه داد: 332 هزار و 567 متر مربع توسعه معابر، 900 هزار مترمربع انجام آسفالت، 232 هزار و 554 مترمربع احداث بوستان، 387 هزار و 766 مترمربع تملک معابر و 20 هزار مترمربع تملک پارکینگ عمومی از جمله اهداف بودجه 98 است.
رنجبر با تاکید بر کمبود شدید پارکینگ در هسته مرکزی قم گفت: اگر ضوابط شهرسازی در ساخت و سازها توسط مردم رعایت شود، بخشی از نیاز شهر به پارکینگ برطرف می شود و در این زمینه شهرداری با دنبال کردن سیاست های بازدارنده به دنبال جلوگیری از حذف پارکینگ در واحدهای مسکونی در حال ساخت است.
وی ادامه داد: در حال مطالعه جانمایی و احداث پارکینگ های زیرسطحی طبقاتی در نقاط مختلف شهر هستیم تا کمبود پارکینگ در سطح شهر به ویژه هسته مرکزی قم برطرف شود.
وی توجه به حمل و نقل عمومی را از جمله اولویت های بودجه سال 98 شهرداری قم دانست و گفت: 270 دستگاه اتوبوس با عمر بالای 10 سال در ناوگان اتوبوسرانی قم مشغول خدمت به مردم است که به دنبال افزودن 250 اتوبوس جدید در سال آینده به این ناوگان هستیم.

** پل های عابر پیاده قم مکانیزه می شود
رنجبر، از پیش بینی 300 هزار تن آسفالت معابر قم در سال آینده خبر داد و گفت: مکانیزه کردن پل های عابر پیاده موجود، احداث پل های مکانیزه جدید و بازآفرینی بافت های فرسوده با تمرکز بر اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) از جمله مواردی است که به صورت ویژه در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به دلایل محقق نشدن استحصال انرژی از پسماندهای شهری، تصریح کرد: افزایش شدید قیمت ارز موجب شد تا با وجود الزامات شهری هیچ سرمایه گذاری تمایل به سرمایه گذاری در طرح استحصال انرژی از پسماندهای شهری نداشته باشد.
رنجبر در ادامه با اشاره به مهمترین طرح های پیش بینی شده در بودجه سال 1398 شهرداری قم گفت: 400 میلیارد ریال برای ادامه تملک فاز پنج عمار یاسر و شروع احداث این طرح، 160 میلیارد ریال برای اتمام تملک تقاطع کیوان فر و امام خمینی(ره) و آغاز عملیات اجرایی این طرح، 190 میلیارد ریال برای تکمیل تملک و احداث زیرگذر شهید امینی بیات، 150 میلیارد ریال برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح ولیعصر(عج) و همچنین 100 میلیارد ریال برای ادامه طرح تقاطع بلوار فردوسی و پیامبر اعظم (ص) در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.
لایحه 35 هزار میلیارد ریالی بودجه سال 98 شهرداری قم، روز دوشنبه (اول بهمن ماه) در هفتاد و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، توسط شهردار تقدیم رئیس و اعضای این شورا شد.
7404/ 1175

نظر شما