شناسهٔ خبر: 30770177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماجرای «بهار» در زمستان لواسان

تهران-ایرنا- وقتی در یکی از سریال های خانگی، چندماه پیش سکانس هایی از تبعات گم شدن سگ خانم دکتر داستان به تصویر کشیده می شد خیلی ها می گفتند غلوآمیز است؛ مگر می شود؟

صاحب‌خبر -

اما رسانه ها واقعیت های بخش هایی از همین جامعه را به تصویر کشیدند و می کشند؛ آری حقیقت دارد؛ در برخی نقاط شهرهای ما برای مرگ سگشان مراسم چند ده میلیون تومانی می گیرند.
برخی شهروندان آنقدر با سگ ها زندگی کرده اند که آنها را به جای همسر یا فرزند خود قبول کرده اند و دیگر میلی به فرزندآوری ندارند و می گویند: این حیوانات آزاری ندارند و از انسان ها کم آزارترند.
یکباره وقتی خبر ماجرای «بهار» دختر بچه 10ساله ای که در لواسان از مناطق خوش آب و هوای شمال استان تهران مورد حمله دو قلاده سگ قرار می گیرد و جراحت های زیاد جسمی و روحی و روانی بر می دارد بازتاب پیدا می کند، تلنگرهای جدی تر به افکارعمومی وارد می شود.
و خیلی نباید تعجب کرد مثلا اگر بشنویم سگ یکی از این افراد به دختربچه ای حمله کرده است و صاحب آن سگ نگران سلامت سگش است که آسیبی در این ماجرا نبیند؛ زیرا گران است و از گونه های نادر دنیا.

**ماجرای لواسان چه بود؟
به گزارش ایرنا چندی پیش تصاویر و فیلم هایی از آثار حمله دو سگ بدون قلاده به بهار، دختربچه 10 ساله در لواسان در فضای مجازی انتشار یافت و آنقدر واکنش ها زیاد بود که پای مقام های قضایی نیز به موضوع باز شده است.
آنطور که منابع خبری اعلام کرده اند در آذرماه امسال اعضای خانواده ای برای تعطیلات آخر هفته به پارکی در لواسان می روند که دختر این خانواده مورد حمله دو سگ که از نژادهای «پیت بول» و «ژرمن شپرد» معرفی شده اند قرار می گیرد و جراحت جسمی، روحی و روانی به او وارد می شود.
این سگ ها بدون قلاده و کنترل از طرف صاحبانشان بوده اند.
براساس گزارش ها به میزان 15 سانتیمتر از پای دختر بچه و 11 سانتیمتر هم از دست او کنده شده است.

**علت تشدید جنجال ها
ممنوعیت سگ گردانی در پارک های لواسان به دستور مقام های قضایی تنها بخشی از اتفاقاتی بود که بعد از این ماجرا خبری شده است.
اما آنچه سبب شد ماجرای بهار دختر بچه 10 ساله در لواسان آنقدر بازتاب پیدا کند به همین جا ختم نمی شود؛ از نحوه واکنش و برخورد صاحب این سگ ها با پدر دختربچه مورد حمله واقع شده گرفته تا وقایع بعدی آن جالب توجه است.
برخی رسانه ها از قول پدر بهار نقل کرده اند که هنگام حمله سگ ها به دختر بچه، بزرگترها وارد ماجرا شدند تا دخترک را نجات دهند و با سگ ها گلاویز شدند اما صاحب یکی از سگ ها به پدر این دختر گفته است: چرا تو سر سگ می زنی؟
به دنبال این ماجرا همان روز حادثه موضوع به پلیس اطلاع داده شده و متهمان نیز بازداشت و با وثیقه آزاد شده اند.
همچنین برخی منابع در رسانه ها به نقل از خانواده دختربچه نوشته اند: صاحبان سگ ها - که از ثروتمندان منطقه بوده اند- تاکید داشته اند این سگ ها از گونه های نادر در دنیا و گرانقیمت هستند و اصرار داشته اند که خانواده دختر بچه بهتر است از پیگیری قانونی ماجرا انصراف دهد.

**پای قانون هم به میان آمد
در این میان وقتی مطالبه برای تشدید برخوردها با چنین مواردی شکل گرفت، برخی قانوندانان نیز سخن به میان آوردند و ضمن بیان اینکه خلاء هایی در قانون برای چنین مواقعی وجود دارد اظهارداشتند که هزینه های نگهداری سگ نیز از هر نظر باید افزایش یابد.
«حسن کیا» وکیل دادگستری و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره قوانین نگهداری از حیوانات در ایران و آسیب به افراد اعلام کرده است: در قانون به شکل مستقل و مجزا چیزی که در مورد این موضوع باشد نداریم، اما در قانون مجازات اسلامی مواردی داریم که می‌گوید اگر کسی حیوانی نگهداری کند که خطری برای دیگران ایجاد کند، صاحب حیوان ضامن است و باید اگر خسارتی وارد شود، برحسب مورد خسارت را پرداخت کند و اگر موجب آسیب بدنی شد و دیه لازم بود، صاحب حیوان باید بپردازد.
به گفته وی، بعضی حیوانات هستند که نگهداری آنها در حالت عادی نیز ضمان‌آور است؛ نگهداری از حیوانات وحشی و خطرناک خودبه‌خود تقصیر محسوب می‌شود اما در مورد حیوانات دیگر، اگر حیوان کاری کند که شخصی تقصیر نداشته باشد، می‌تواند از مواردی باشد که موجب ضمان شخص نشود. اما قانون مستقلی در مورد نگهداری از حیوانات نداریم.
این وکیل دادگستری در ماجرای حمله سگ‌ها به دختربچه‌ای در لواسان نیز می‌گوید: این شخص باید دیه بپردازد و میزان دیه کودکی که آسیب دیده باید از سوی پزشکی قانونی و دادگاه تعیین شود و صاحب حیوان باید دیه را پرداخت کند.
کیا در مورد بی‌هزینه بودن و ضعف آموزش برای نگهداری از حیوانات در ایران نیز گفت: این مساله فقط در این موضوع نیست، در بسیاری از حوزه‌های دیگر در ایران، مسائل هزینه چندانی ندارد و با خیلی از کشورها قابل قیاس نیست، فقط مساله حیوانات را نبینید.
به گفته وی در مساله خودرو و رانندگی نیز همین است و قوانین به شیوه‌ای تنظیم نشده که مردم از خودروهای عمومی استفاده کنند و می‌توانیم به‌گونه‌ای برخورد کنیم که موارد و مشکلات کمتر شود. یکی از مبانی حقوق کیفری این است که هزینه‌ها خیلی در افعال و تصمیمات افراد تأثیر می‌گذارد که اگر کاری را بخواهید انجام دهید، اگر بدانید آن کار هزینه‌های گزافی دارد، ممکن است آن کار را انجام ندهید.
البته به گفته دادستان تهران در برنامه ای رادیویی پیگیری دیه در این پرونده مربوط به لواسان در حال انجام است.
عباس جعفری دولت آبادی درباره نحوه برخورد با متهمان در چنین مواقعی افزوده است: در قانون ایران از بحث آسیب رساندن که ضمانتنامه آن دیه است اما اگر صاحب سگ ایجاد مزاحمت کند و مراقبت نکند بحث دیگری است.

**شکست ارتباطات انسانی، سرآغاز ماجرا
همه نیک می دانیم که از گذشته حیوانات با بشر و در کنار انسان ها زندگی می کردند؛ سگ ها بویژه نگهبانانی امین، وفادار و هوشیار برای خانه ها، مزارع، مال و اموال و جان انسان ها بوده اند اما چطور شده است که جای این حیوانات از مقابل خانه یا در حیاط خانه به داخل محیط خانه و حتی اتاق خواب برخی افراد تغییر کرده است و آنهمه هزینه های مادی و غیرمادی روی دست شهروندان می گذارند و باز این افراد حاضرند که این هزینه ها را بپردازند؟
دکتر علیرضا احمدیان روانشناس و رفتارشناس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا معتقد است: سبکی که امروز از ارتباط انسان با حیوان به وجود آمده با سبک تاریخی ارتباط انسان با حیوان متفاوت و از سر رابطه دلبستگی از جنس عاطفی است که نگران کننده خواهد بود.
به گفته وی وقتی انسان ها در ارتباطاتشان با انسان های دیگر، خود را شکست خورده ببینند، حس کنند سرشان کلاه رفته، یا مورد سوء استفاده قرار گرفته اند به سمت ارتباط با موجوداتی مثل حیوان یا حتی از جنس ثروت اندوزی و حوزه های دیگر روی می آورند.

**واکاوی جامعه شناختی
مریم پور کسمایی دارای دکترای جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور درباره علت گرایش افراد بخصوص جوانان به نگهداری از سگ معتقد است: زندگی شهری به کوچک شدن نظام خویشاوندی و کاهش شمار خانواده ها انجامیده و عمق روابط اعضای خانواده را کاهش داده که سبب می شود جامعه بشدت به سمت فرد گرایی میل پیدا کند.
وی گفت: این فردگرایی، انسان شهرنشین را به سبک خاصی از زندگی از جمله تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی کشانده است.
پورکسمایی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد تاثیر سبک زندگی غربی و رسانه های آنها بر این گرایش در کشورمان افزود: با فرهنگ سازی در رسانه های غربی سگ به یک منزلت برای صاحبش تبدیل شده به طوری که بعضی افراد داشتن سگ را افتخار می دانند و با آن فخر می فروشند.
وی افزود: از سوی دیگر تبلیغات این رسانه ها باعث تمایل افراد جامعه به داشتن سگ بخصوص در بین بانوان شده است که از دو جهت «امنیت» و «فرار از تنهایی» مورد برسی قرار می گیرد.
خبرنگار ایرنا درباره علت گرایش برخی افراد از طبقات مختلف و حتی کم درآمد جامعه به پدیده نگهداری سگ در خانه نیز پرسید که عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اینچنین پاسخ داد: شاید علت اصلی این گرایش، نوع نگاه آنان به سگ به عنوان یک کالای لوکس و نیز الگوبرداری از سبک زندگی افراد طبقه مرفه جامعه باشد.
پورکسمایی همچنین در مورد علت های شکل گیری این نوع همزیستی سگ ها با انسان ها توضیح داد: نخست باید به تاریخ حضور سگ در جامعه ایران پرداخت؛ جامعه ما از لحاظ اجتماعی به سه دسته عشایری، روستایی و شهری تقسیم می شود.
به گفته وی، نقش و کارکرد سگ در جوامع عشایری و روستایی فارغ از هرگونه گرایش اجتماعی، سیاسی و دینی در حفظ و پاسبانی از مال و اموال این افراد بی بدیل بوده و همیشه در تاریخ ایران کارکرد سگ به عنوان یک رکن زندگی اجتماعی وجود داشته است.
این جامعه شناس ادامه داد: اما در جامعه شهرنشین و مدرن که امروزه بیش از ٧٠ درصد جمعیت کشور را در بر می گیرد این کاردکرد به طور کلی فرق کرده که نیازمند بررسی های عمیق جامعه شناختی است.
به گفته وی، در این میان بیشتر شهروندان کشورهای غربی سگ را به عنوان حیوان خانگی و حتی عضوی از خانواده خود می دانند که همین امر باعث به وجود آمدن رابطه احساسی بین سگ و صاحبش می شود.
این کارشناس علوم اجتماعی بیان کرد: طرفداران سگ، باوفا بودن این حیوان را دلیلی بر نگهداری آن اعلام می کنند و می گویند که از این طریق بخشی از تنهایی شان نیز پر می شود اما برخی صاحبان سگ ها پا را فراتر می گذارند و می گویند ارتباط با سگ شان را بر ارتباط با انسان ها ترجیح می دهند.
به گزارش ایرنا در شرایط کنونی به نظر می رسد موضوع را باید کلان تر از تنها یک واقعه و مصداق دید؛ جدی تر به این موضوع نگریست و باتوجه به مولفه های روانشناختی با این پدیده ها برخورد کرد و نحوه برنامه ریزی در این زمینه را به صاحبنظران علوم اجتماعی و رسانه ای سپرد.
باید آسیب شناسی دقیق شود که راهها و زمینه های شیوع این سبک زندگی چه بوده و برای مقابله با آنها تدبیر کرد؛ ضمن اینکه ارائه آموزش های مرتبط در این زمینه تقویت شود.
تهرام/7245/ 1008

نظر شما