شناسهٔ خبر: 30769968 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آلوده کردن کانون خانواده‌؛ رویکرد جدید شبکه‌های ماهواره‌ای‌

گروه اجتماعی ــ گرچه ماهواره یک رسانه مدرن و پیشرفته‌ای است که سهم بسزایی در پیشرفت علوم و رفاه انسانی دارد، اما تا حدودی شاهد پخش برنامه‌هایی هستیم که تماشای این دست از برنامه‌ها، سبب ایجاد فاصله روانی بین والدین و فرزندان و گسستگی نسلی می‌شود.

صاحب‌خبر -

آلوده کردن کانون خانواده‌؛ رویکرد جدید شبکه‌های ماهواری‌

اگر چه ماهواره یک رسانه مدرن و پیشرفته‌ای است که سهم بسزایی در پیشرفت علوم و رفاه انسانی دارد، اما تا حدودی شاهد پخش برنامه‌هایی هستیم که تماشای این دست از برنامه‌ها، سبب ایجاد فاصله روانی بین والدین وفرزندان و گسستگی نسلی می‌شود.
ابتدا چنین به نظر می‌آمد که پیشرفت رسانه‌های ماهواره‌ای، پدیده‌ای کاملاً مطلوب و عاری از خطاست و برای تحقق دهکده جهانی، لازم و ضروری است، اما در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شد که دارای برخی آسیب‌ها و پیامدهای منفی نیز است. تاثیر برنامه‌های ماهواره‌ای بر روی کودکان و نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها بیشتر است، به طوری که این دسته از مردم زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای می‌کنند.
این برنامه‌ها ارزش‌ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گیری‌های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می‌کنند که باعث می‌شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی بینجامد. از این رو به حسب مقابله با این موارد، شاهد تولید برخی از برنامه‌ها توسط رسانه‌های تصویری شده‌ایم که وارد میدان شده‌اند و این فضای رقابت و ارائه محتوا تا نقطه‌ای پیش رفته است که شاهد شکل‌گیری و گسترش شبکه‌های مروج فرهنگ غرب‌گرایی شده‌ایم .
طبق آخرین اخبار تعداد شش شبکه ماهواره‌ای در ماهواره یوتلست شامل شبکه سینه فیلم، سینه ریز، ایتون، برتر، ملودی و فمیلی تی‌.وی که با شعار پخش فیلم های بدون سانسور ایجاد شده است . از طرفی دیگر شاهد رشد شبکه‌های ماهواره‌ای با ظاهر مذهبی هستیم که رویکرد آنها ترویج فرهنگ‌ و سبک زندگی مدرنیته است که این دست شبکه‌ها آسیب جدی بر بدنه جامعه وارد می‌کند.
یادداشت از کیمیا صادقی
انتهای پیام

نظر شما