شناسهٔ خبر: 30769834 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رکوردشکنی قیمت نفت در سال 2019

صاحب‌خبر -
 قیمت نفت روز گذشته به بالاترین سطح در سال 2019 رسید و در زمان تنظیم این گزارش به کانال 63 دلار برای هر بشکه نزدیک شد. این اتفاق پس از انتشار بیانیه‌هایی مبنی بر افزایش مصرف پالایشگاه‌های چین، دومین مصرف کننده نفت خام جهان رخ داد. اما بدبینی نسبت به خط سیر اقتصاد جهان و ترس از سقوط بازار نفت همچنان وجود دارد و به اعتقاد فعالان بازار، عامل اصلی صعودی شدن قیمت نفت در سال‌جاری میلادی کاهش تولید اوپک و متحدانش بوده است.  به‌طوری که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام می‌کند: «کاهش تولید اوپک و متحدانش در ماه جاری مانع کاهش قیمت نفت می‌شود.» اما در همین حال این آژانس به تعادل رسیدن بازار نفت را نیازمند یک دوره طولانی می‌داند. به این ترتیب که «رسیدن به یک بازار متعادل زمان می‌برد و احتمالاً مانند یک دوی ماراتن خواهد بود تا دوی سرعت کوتاه مدت.» سازمان کشورهای صادرکننده نفت در تازه‌ترین گزارش خود میزان کاهش تولید روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای نفت 11 عضو و 10 هم‌پیمان خود برای 6 ماه آینده را اعلام کرده است. 
بر اساس گزارش‌های اوپک، این گروه 750 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر تولید را کم کرده است. عربستان سعودی با 468 هزار بشکه کاهش در مقام اول قرار دارد. ولی کاهش ناخواسته تولید در ایران 159 هزار بشکه، لیبی 172 هزار بشکه و ونزوئلا 33 هزار بشکه در روز بوده که به تلاش‌های این گروه کمک کرده است. تولید نفت روسیه نیز کاهش روزانه 230 هزار بشکه را نشان می‌دهد اما وزیر انرژی روسیه این عدد را تأیید نکرد و گفت: روسیه نمی‌تواند تولید نفت خود را بسرعت کاهش دهد و در ژانویه فقط می‌تواند 50 هزار تا 60 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهد. مکزیک، قزاقستان و عمان پس از روسیه به ترتیب با کاهش روزانه 40 هزار بشکه، 40 هزار بشکه و 25 هزار بشکه بیشترین کاهش تولید را داشتند. 
با این حال کاهش تولیدهای اخیر اوپک و غیر اوپک و مذاکرات تجاری امریکا و چین و افزایش مصرف پالایشگاه‌های چین، قیمت نفت خام برنت را به 62 دلار 77 سنت برای هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت را به 53 دلار و 86 سنت در زمان تنظیم این گزارش رساند. در حال حاضر این قیمت به تولید نفت غیر متعارف و گران قیمت امریکا کمک بزرگی می‌کند و از این رو برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که اوپک در حال کمک کردن به افزایش تولید نفت خام امریکا و تبدیل آن به بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان تا سال 2020 میلادی است. شمار دکل‌های حفاری امریکا که معیاری برای سنجش تولید آینده است، در حال حاضر ۸۵۲ حلقه و همچنان بسیار بالاتر از ۷۴۷ حلقه در سال گذشته است. براساس گزارش رویترز، تولید نفت امریکا هفته گذشته به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی امریکا امسال به رکورد بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

نظر شما