شناسهٔ خبر: 30768529 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خیز اسرائیل برای برقراری رابطه با مالی

گروه بین‌الملل ـ اسرائیل از طریق سفرها و گفت‌و‌گوهای مخفیانه با مقامات برخی کشورهای اسلامی به دنبال برقراری روابط دیپلماتیک با جهان اسلام است که یکی از آنها، کشور مسلمان مالی در غرب آفریقا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری « عربی 21»؛ نوعا لانداو، نویسنده روزنامه اسرائیلی «هارتس» در گزارشی عنوان کرد: اسرائیل به منظور بازیابی روابط با کشور مالی در حال مذاکره با این کشور است، و انتظار می‌رود پس از 50 سال قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل، رئیس‌جمهور مالی به «تل آویو» سفر کند.
 
وی در این گزارش که پایگاه خبری «عربی 21» ترجمه آن را منتشر کرده، آورده است: اسرائیل خود را برای سفر «سومیلو بوبیه مایگا» رئیس‌جمهور مالی آماده می‌کند اما زمان این سفر هنوز مشخص نشده است.
 
براساس این گزارش، هیچ منبع رسمی در کشور مالی این اخبار را تکذیب نکرده، این در حالی است که «یورام الرون»، از مقامات بلندپایه وزرات خارجه اسرائیل اعلام کرده است که انتظار می‌رود مالی کشور بعدی در لیست کشورهای اسلامی باشد که در حال برقراری روابط رسمی با آن هستیم.
 
کانال 13 اسرائیل نیز با اشاره به این که، اسرائیل در حال آماده شدن برای سفر رئیس‌جمهور مالی در هفته‌های قبل از انتخابات اسرائیل در ماه آوریل (فرودین‌ماه سال آینده) است، اعلام کرد: مالی پیش از این، خواستار برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل بود، اما به دلیل جنگ اکتبر سال 1973 بین مصر و سوریه با اسرائیل، این رابطه را قطع کرد.
 
براساس این گزارش تلویزیونی، مالی بعد از چاد، جدیترین کشور اسلامی در آفریقا است که درصدد برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است. نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه در راستای عادی‌سازی روابط با حکام برخی کشورهای عربی و اسلامی به کشور اسلامی چاد سفر کرد.
 
یاداور می شود، در سال 2017 میلادی و در حاشیه نشست سران کشورهای آفریقایی در کشور «لیبریا»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور مالی دیدار کرد و در پایان دیدار، دفتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل و مالی برای بهبود روابط دو‌جانبه به توافق رسیدند.
انتهای پیام

نظر شما