شناسهٔ خبر: 30768240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چه ارتباطی میان حملات اسرائیل به مواضع ایران و کنفرانس ورشو وجود دارد؟

ممکن است تحلیل های بسیاری درباره چرایی این اقدام جدید تل آویو ارائه شود. در این میان، به نظر می رسد این تغییر تاکتیک یا راهبرد اسرائیل، بی ارتباط با کنفرانس ضد ایرانی لهستان که قرار است، روز‌های ۱۳ و ۱۴ فوریه ٢٠١٩ (۲۴ و ۲۵ بهمن ١٣٩٧) در ورشو برگزار شود، نیست. حال شاید پرسیده شود، چه ارتباطی میان حملات اسرائیل به مواضع نیروهای ایرانی و موضع گیری رسمی آنها از یک سو و برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در ورشو از سوی دیگر وجود دارد؟

صاحب‌خبر -

از روز گذشته تاکنون، خبرها و تحلیل های زیادی در مورد حمله روز یکشنبه اسرائیل به مواضع نیروهای ایران در سوریه منتشر شد.

به گزارش «تابناک»؛ حمله روز یکشنبه اسرائیل از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که برای اولین بار اسرائیلی ها، رسما اعلام کردند، به نیروهای ایران در سوریه حمله کردند. این در حالی است که تا پیش از این، اسرائیل بعد از هر حمله ای، معمولا جهت جلوگیری از تحریک ایران برای پاسخ متقابل، رسما از هر گونه موضع گیری خودداری می کرد.

ممکن است تحلیل های بسیاری درباره چرایی این اقدام جدید تل آویو ارائه شود. در این میان، به نظر می رسد این تغییر تاکتیک یا راهبرد اسرائیل، بی ارتباط با کنفرانس ضد ایرانی لهستان که قرار است، روز‌های ۱۳ و ۱۴ فوریه ٢٠١٩ (۲۴ و ۲۵ بهمن ١٣٩٧) در ورشو برگزار شود، نیست.

حال شاید پرسیده شود، چه ارتباطی میان حملات اسرائیل به مواضع نیروهای ایرانی و موضع گیری رسمی آنها از یک سو و برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در ورشو از سوی دیگر وجود دارد؟

چه ارتباطی میان حملات اسرائیل به مواضع ایران و کنفرانس ورشو وجود دارد؟

همان گونه که گفته شد، به نظر می رسد حملات اسرائیل، بیش از هر چیز در راستای تحریک ایران به انجام اقدامی در سوریه و یا پاسخ متقابل باشد. پاسخ متقابلی که می تواند فضای امنیتی علیه ایران را در آستانه برگزاری کنفرانس ورشو تقویت کند.

تغییر فضای امنیتی به ضرر ایران به خودی خود می تواند شکاف میان اعضای حاضر در کنفرانس در مورد ایران را کمتر کند و توان اجماع سازی علیه ایران را بالاتر ببرد.

بنابراین، دور از انتظار نیست که اسرائیل و حتی آمریکا تا بیست روز دیگر، که قرار است این کنفرانس ضد ایرانی برگزار شود، اقدامات و تحرکاتی برای تحریک و برآشفته کردن ایران انجام دهند.

جمعه 21 دی ماه بود که «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا از برگزاری نشستی ضد ایرانی در ورشو در ماه فوریه (13 و 14 فوریه - ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) با عنوان «ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه» خبر داد. او که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، با اعلام این خبر گفت: واشنگتن در تلاش است ده‌ها کشور از نقاط مختلف جهان را برای حضور در این نشست گرد هم بیاورد.

 

نظر شما