شناسهٔ خبر: 30767086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طیف گسترده واکنش ها به طرح استانی شدن انتخابات مجلس

تهران - ایرنا - طرح استانی شدن انتخابات مجلس که کلیات آن 19 دی ماه به تصویب نمایندگان رسید، با واکنش های متفاوت در خانه ملت و محافل سیاسی روبرو شد و موافقان و مخالفان آن از طیف های مختلف نظرات خود را درباره آن بیان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه 19 دی مجلس با 155 رای موافق، 64 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر به تصویب نمایندگان رسید. در صورت تصویب نهایی این طرح، انتخابات مجلس استانی - شهرستانی برگزار می شود، البته نمایندگان شرط کردند تا برخی نقایص آن در کمیسیون شورا‌ها برطرف شده و بررسی‌های بیشتری درباره آن صورت گیرد.
طراحان این طرح و موافقان آن معتقدند که بیشتر وقت نمایندگان به جای این که برای مسایل کلان قانون گذاری کشور صرف شود، به سمت کارهای محلی و منطقه ای رفته است و نمایندگان به طور دائم باید پاسخگوی مشکلات و گرفتاری های مردم در زمینه های جزیی باشند در صورتی که این دست مسایل و پیگیری ها مربوط به شوراهای شهر و روستا و دستگاه های اجرایی است.
موافقان این طرح همچنین معتقدند که ارتقای سطح مجلس و تقویت شایسته گزینی، دوری از حرکات پوپولیستی در انتخابات، تقویت احزاب و تشکل‌های مردمی، کاهش گمان تقلب و خرید و فروش آرا، کاهش هزینه‌های سیاسی برای دستگاه‌های نظارتی از دیگر مزایای آن است.
اما در مقابل مخالفان این طرح اعتقاد دارند که این طرح باعث کاهش سطح ارتباط مردم و مجلس و مشارکت آنها در انتخابات است.
آنها می گویند این موضوع باعث بالا رفتن هزینه های انتخابات می شود و نمایندگان دیگر پاسخگوی مشکلات منطقه ای خود نیستند در حالی که توسعه مناطق محروم اصولا به همت نمایندگان مناطق کم برخوردار دنبال می‌شود.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هفته گذشته هیات دولت درباره لایحه جامع انتخابات و موضوع استانی – شهرستانی شدن انتخابات از موافقت دولت با این طرح خبر داد و به خبرنگاران گفت: نوآوری‌ها و احکام زیادی در پیش نویس لایحه نظام جامع انتخابات وجود دارد که به تمامی آن‌ها می‌پردازیم؛ ضمن اینکه در مجلس شورای اسلامی هم طرح استانی شدن انتخابات با 2 فوریت به تصویب رسید و در دستور کار مجلس قرار گرفت.
به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهوری هیات دولت با طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که توسط نمایندگان تهیه شده است، موافق است.
محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم کرج به عنوان موافق طرح اصلاح قانون انتخابات در مورد استانی – شهرستانی می گوید با اجرای این طرح نمایندگان مجلس از حالت تفکرات حوزه ای خارج می شوند و می توانند به مباحث ملی بپردازند.
وی می گوید که هزینه هنگفتی برای شورای شهر شده است ولی عملا این شوراها به جای این که به مشکلات و دغدغه های مردم بپردازند شوراهای شهر شهرداری ها شده اند که اگر انتخابات استانی شهرستانی شود جایگاه آنها هم ارتقاء پیدا می کند.
کلیوند معتقد است سطح ملی و قانون گذاری تقریبا در کشور فراموش شده است و بیشتر به کارهای محلی و منطقه ای پرداخته می شود و نماینده در مسایل حوزه های انتخابیه گرفتار شده و عملا به وظیفه اصلی خود که بحث قانون گذاری است نمی رسد.
وی همچنین معتقد است که با استانی – شهرستانی شدن انتخابات جلوی افرادی که با پول و روش های پوپولیستی وارد مجلس می شوند جلوی آنها گرفته شده و افراد شایسته وارد می شوند.
غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس به عنوان دیگر موافق طرح اصلاح قانون انتخابات در مورد استانی – شهرستانی شدن می گوید یکی از ماموریت هایی که مجلس دنبال می کند این است که نمایندگان بتوانند به منافع ملی فکر کنند و به مسایل بخشی کمتر بپردازند.
وی معتقد است یکی از عواملی که باعث می شود نمایندگان فرصت کافی نداشته باشند به مسایل طرح و لوایح و قوانین بپردازند، پرداختن به مسایل جزیی شهرستانی و محلی است.
به گفته رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس امروز پرداختن به مسایل محلی یک تکلیف برای نمایندگان مجلس شده است، این کار باعث می شود که فرصت کافی نداشته باشند که به ماموریت اصلی خود که قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است بپردازند، در حالی که پرداختن به مسایل محلی جزء وظایف دولت است.
وی معتقد است اجرای انتخابات استانی – شهرستانی باعث می شود که نماینده تفکر ملی پیدا کند و اختلافات قومی و قبیله ای در تمام استان ها و شهرستان ها برچیده شود و نمایندگان بتوانند به رسالت اصلی خود که قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است، بپردازند.
عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از نمایندگان موافق درباره استانی – شهرستانی شدن انتخابات می گوید: در طول سال‌های پس انقلاب به دلیل ارتباط نزدیک میان مردم و حاکمیت و مردم و مجلس، چالش‌های زیادی در نحوه و نوع انتخاب نماینده مجلس داشتیم.
وی معتقد است: در جهت ارتقا و بالا رفتن کارکرد مجلس، افزایش ظرفیت مجلس، حل مشکلاتی که نماینده در ارائه کارکرد مثبت داراست، ارتقای سطح دموکراسی، اعتباربخشیدن به فرهنگ سیاسی کشور و افزایش شأن نمایندگی لازم است، ناگزیر به تغییراتی هستیم، لذا استانی شدن انتخابات مجلس و افزایش مشارکت گروه‌های سیاسی و مردم در استان می‌تواند در تعیین نمایندگان پارلمان نقش بسزایی داشته باشد.
رضیان معتقد است که این شائبه وجود دارد که نمایندگان اکنون فرمانبر افرادی خاص در حوزه انتخابیه خود هستند بنابراین تصویب این طرح موجب از بین رفتن حاشیه‌های انتخابات مجلس همچون خرید رأی و شائبه تقلب می شود.
سیدعلی ادیانی دیگر نماینده مردم قائمشهر و موافق این طرح نیز معتقد است ارتقای سطح مجلس و تقویت شایسته گزینی، دوری از حرکات پوپولیستی در انتخابات، تقویت احزاب و تشکل‌های مردمی، کاهش گمان تقلب و خرید و فروش آرا، کاهش هزینه‌های سیاسی برای دستگاه‌های نظارتی، کاهش هزینه امنیتی و دعوا‌های بین شهری، کمرنگ شدن روابط قبیله ای، فامیلی و تعلقات شهری، تقویت پشتوانه آرای مردمی و حفظ سهمیه حوزه انتخابیه موجود در شهرستان‌ها از مزیت‌های این طرح است.
«حسن غفوری فرد» نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره استانی – شهرستانی شدن انتخابات معتقد است که افق دید نمایندگان را افزایش می دهد و نگرش آنها به موضوعات را از سطح محلی به سطح ملی و حتی جهانی متمرکز خواهد کرد.
وی همچنین ورود شخصیت های معروف تر و شناخته شده تر و با نفوذ به مجلس را از مزیت های «استانی – شهرستانی شدن انتخابات» عنوان کرد که منجر به ارتقا سطح علمی و فکری نمایندگی و جایگاه پارلمان می شود.
این نماینده پیشین مجلس معتقد است کاهش سطح ارتباط مردم و مجلس از معایب اصلی طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات که باید قبل از تصویب و اجرای آن کارشناسان و نمایندگان برای رفع این چالش، راهکار لازم را بیاندیشند
مجید کیان پور نماینده درود و ازنا در مخالفت با این طرح می گوید با استانی شدن انتخابات هزینه انتخابات بالا و نامزد‌ها تنها با اتکا به شرایط مالی خاص می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین معتقد است که از سوی دیگر رقابت محلی و مشارکت در حوزه‌ها تغییر و نمایندگان دیگر پاسخگو نخواهند بود. این موضوع با اصل (3) و بند (9) قانون اساسی نیز مغایرت دارد، زیرا افراد مشهور در سطح استان و ملی با این شیوه انتخاب می‌شوند و نخبگان از ارائه برنامه‌های خود محروم می‌مانند.
کیان‌پور می گوید که در این طرح حداقل نصاب رأی 10 درصد در نظر گرفته شده، اما اگر کسی درصد بیشتر آراء در حوزه‌های فرعی را کسب کند، اما نتواند رأی حداکثری استان را به دست آورد شانس کمی برای انتخاب شدن دارند، لذا حوزه‌های فرعی ناامید و شرایط به هم می‌خورد بنابراین امکان ورود افراد وابسته به گروه‌های خاص و احزاب افزایش می‌یابد.
عضو کمیسیون عمران مجلس دهم گفت: توسعه مناطق محروم اصولا به همت نمایندگان مناطق کم برخوردار دنبال می‌شود، لذا با استانی شدن این روند با مشکل روبه‌رو می‌شود، از سوی دیگر تمرکز و رسیدگی به مسائل فرعی کند می‌شود.
محمد کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی معتقد است که استانی شدن انتخابات باتمام محسنات خودگامی برای پلاریزه فضای سیاسی کشورخواهد بود.
وی می گوید که استانی – شهرستانی شدن انتخابات فضای سیاسی را به سمت تشنج و استحاله سوق می دهد .
دبیرکل حزب جمعیت حامیان انقلاب اسلامی معتقد است که در اجرای این طرح علاوه بر مخاطره افتادن جمهوریت نظام در کاهش مشارکت مردم در شهرهای کوچک و کاهش اقبال نامزدها در کسب رأی استانی موجب ایجاد اختلاف در نقش قبایل و قومیت‌های مختلف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، 121 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه 78) شدند.
نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده 8 قانون به شرح زیر باید اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده 1 این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.»
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.»
در این طرح با اشاره به ماده 10 قانون، - که به شرایط زمانی و مکانی برای رای دهندگان می پردازد- پیشنهاد شده است که ماده ای نیز با این مضمون که « رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند» الحاق شود.
امضاء کنندگان این طرح در مقدمه آن، «استانی شدن انتخابات مجلس» را دغدغه بسیاری از مسئولان نظام عنوان کرده و دلایل توجیهی خود را چنین بیان کرده اند:«باوجود این که مجلس شورای اسلامی قوانین متعددی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس منعقد کرده ، ولی در دو دهه اخیر با اصلاحات بیشماری مواجه شده که این مهم نشان از این دارد که قوانین مربوط می‌تواند دارای ایراداتی باشد و اصلاح آن می‌تواند زمینه حضور مردم در عرصه انتخابات را پررنگ تر کند.»
سیام**1058**1535

نظر شما