شناسهٔ خبر: 30766640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون اموراستانهای ستاد همکاریها تشریح کرد

سه رکن بنیادین در نهاد خانواده مکتبی /خانواده صالح زیرساخت سلامت اجتماعی

مهمترین و اساسی ترین رکن و نهاد خدمت رسانی، خانواده می باشد که بستر تمامی تحولات اجتماعی به شمار می آید

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها نشست « مبانی بصیرت آفرین پنح گانه تربیت در سند تحول بنیادین »  با حضورجمعی از فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش در نماز خانه  ساختمان مرکزی این  وزارتخانه برگزارشد.  

*خانواده صالح زیرساخت سلامت اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین درودی معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاریها در این نشست گفت؛زیرساخت سلامت اجتماعی و نیروی انسانی درقرآن کریم خانواده صالح است، زیرا  یکی از مهمترین و اساسی ترین رکن و نهاد خدمت رسانی، خانواده می باشد که بستر تمامی تحولات اجتماعی به شمار می آید و اگر خواهان جامعه ای سالم با امنیت و آرامش  تضمین شده هستیم در هیچ عرصه ایی به جز کانون خانواده نباید آن را جستجو کنیم.

وی افزود؛ امروز دشمنان با استفاده از تهاجم همه جانبه فرهنگی، دانش آموزان و جامعه فرهنگیان را هدف مقاصد شوم خود قرار داده و قصد ضربه زدن به نهاد و رکن اصلی جامعه یعنی خانواده را دارند.

*سه رکن بنیادین در نهاد خانواده های مکتبی

سخنران این نشست گفت؛ بصیرت - ولایت- مقاومت سه رکن بنیادین در نهاد خانواده های مکتبی به شمار می رود که برای رسیدن به این جایگاه نیاز مبرم است که ساحت های 6 گانه تربیتی سند تحول در مدارس فعال سازی شود.

این محقق و پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام  و هشدار نسبت به بی بندو باری زنان آخر الزمان گفت؛با کما تاسف باید برخی از هشدار های پیامبر اسلام را متوجه جامعه کنونی مسلمین دانست آنجا که می فرماید؛ صِنْفانِ مِن أهلِ النّارِ لَم أرَهُما؛... نِساءٌ کاسِیاتٌ عارِیاتٌ ، مُمِیلاتٌ مائلاتٌ ، رؤوسُهُنَّ کأسْنِمَةِ البُخْتِ المائلَةِ ، لا یَدْخُلْنَ الجَنّةَ و لا یَجِدْنَ رِیحَها ، و إنّ رِیحَها لَیوجَدُ مِن مَسیرَةِ کذا و کذا

پیامبر صلى الله علیه و آله از بى بند و بارى زنان آخر الزمان خبر داده و فرموده اند؛ دو گروه از دوزخیان را هنوز من ندیده ام.... و گروه دیگر زنانى که پوشش [تن نما] دارند و برهنه اند، کج راهه مى روند و دیگران را نیز به کجروى تشویق مى کنند، سرهایشان همچون کوهان شتر خراسانى فروهشته است، اینان به بهشت نمى روند و بوى بهشت را که از فاصله اى چنین و چنان (بسیار زیاد) به مشام مى رسد، استشمام نمى کنند /صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۶۸۰، ح ۲۱۲۸

*انواع تربیت با توجه  به شئون حیات آدمی

حجت الاسلام درودی در ادامه با اشاره به انواع تربیت با توجه  به حیثیت ها یا شئون حیات آدمی به  استناد مبانی اساسی تربیت وعناوین پنجگانه آن یادآورشد؛در صفحه48 سند تحول، بخش مقتضیات چنین آمده است،منظور از مقتضیات تربیت هر گونه اقدام و تدبیر هدفمندی است که مربیان در فرایند تربیت برای تحقق اهداف این فرایند نسبت به متربیان طراحی واجرا می کنند که اهم آن ها عبارت اند ازتمهیدات:فراهم کردن امکانات مقدماتی و شرایط محیطی مناسب /تأدیب -تعلیم- تزکیه/تبیین/تذکر و موعظه/ انذار وتبشیر/ پرسش وپاسخ/ امر به معروف ونهی از منکر / تشویق و تنبیه/ ابتلا وآزمایش.   

وی در بخش دیگیری از سخنان خودبا اشاره به مبانی هستی شناختی سند تحول بنیادین گف؛ جهان هستی واقعیت دارد؛ ولی هستی به طبیعت منحصر نیست بلکه  اهتمام به محیط پیرامون طبیعت و ملزومات حیات پاکیزه از اصلی ترین زیر شاخه های هستی شناسی است که کانون خانواده و ازدواج از شاخص های مهم آن است، آنجا که پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله فرمود؛مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَلْقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْیَلقَهُ بِزَوجَةٍ ؛هر کس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید /وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

یا فرمود؛ :مَنْ زَوَّجَ کَریمَتَهُ مِنْ فاسِقٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهُ؛هر کس دختر گرامیش را به ازدواج مردى گنه‏کار درآورد، در حقیقت نسل خود راضایع کرده است./مکارم الاخلاق، ص 

۲۰۴همچنین در بیان دیگری فرمودند؛ایّاکُمْ وَ خَضْراءَ الدَّمَنِ، قیلَ یا رَسولَ اللّه‏ِ و ما خَضْراءُ الدَّمَنِ؟ قالَ:اَلْمَرْاَةُ الحَسْناءُ فى مَنْبَتِ السّوءِ؛

از سبزه در زباله‏دانى دورى کنید! گفتند: اى رسول خدا سبزه در زباله‏دانى چیست؟فرمودند: زن زیبا در خانواده بد./کافى، ج ۵، ص ۳۳۲، ح ۴

حجت الاسلام درودی افزود؛ وقتی این روایات نورانی را میخوانیم و آن را با مبانی سند تحول تطبیق می دهیم خواهیم دید راه برون رفت خانواده از بحرانهای فرهنگی و اجتماعی در آینده عمل به این سند است که منطبق با سیره و سنت اهل بیت علیهم السلام تدوین شده است.  

وی خاطرنشان ساخت؛در مبانی سند میخوانیم؛ "در نگرش واقع گرای اسلامی وجود جهان، امری مسلم وبدیهی است ؛ یعنی جهانِ هستی مجموعه ای است به هم پیوسته از واقعیت های بس گوناگون، که هیچ شک و تردیدی در اصل وجود آن راه ندارد. در جهان بینی الهی اسلام، مفروض دانستن این مبنا کاملاً مشخص و برجسته است  و در آموزه های اسلامی از انسان خواسته شده تا در شناخت خود و محیط خویش فارغ از پندارها و ذهنیات، هر چیز را همان طور که هست، با همة خصوصیات واقعی اش و با همه ابعاد مختلف و پیوستگی ها و وابستگی هایش بشناسد".(مبانی سند ص-49)

*نگاه نافذ پایمبر اسلام به مدیریت خامواده 

وی با اشاره به معرفت شناختی در مبانی سند تحول گفت؛همچنان که وجود واقعیاتی خارج از ذهن، برای هر انسان امری بدیهی و تردید ناپذیر است، امکان شناخت این واقعیات در دست یابی و شکل گیری دانش نیز امری بدیهی است که جای انکار و یا حتی تردید ندارد، مثلا در بحث خانواده و مدیریت آن پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله فرموده اند؛مَنْ کانَ لَهُ امْرَاَةٌ تُؤذیهِ لَمْ یَقْبَلِ اللّه‏ُ صَلاتَها وَ لا حَسَنةً مِنْ عَمَلِها حَتّىتُعینَهُ وَ تُرضیَهُ وَ اِنْ صامَتِ الدَّهرَ وَ قامَتِ اللَّیْلَ وَ اَعْتَقَتِ الرِّقابَ وَ اَ نْفَقَتِ الاَمْوالَ فىسَبیلِ اللّه‏ِ وَ کانَتْ اَوَّلَ مَنْ یَرِدُ النّارَ ثُمَّ قالَ و عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذلِکَ الوِزْرِ وَ الْعَذابِ اِذاکانَ لَها مُؤذیا ظالِما؛هر زنى، که شوهرش را آزار دهد، اگر تمام عمرش را روزه بگیرد و شب‏ها عبادت کندو بنده‏ها آزاد نماید و مال‏ها در راه خدا انفاق کند، خداوند هیچ نماز و کار نیکى را از اونمى‏پذیرد، تا آن‏گاه که به شوهرش کمک کند و او را از خود راضى نماید وگرنه آن زن اولین کسى است که به جهنم مى‏رود، سپس فرمودند: مرد، هم اگر همسر خود را اذیت کند یا به او ظلم نماید، چنین گناه و عذابى خواهد داشت. ثواب الاعمال ، ص ۳۳۵، ح ۱

*تاکید امام سجاد بر رعایت حقوق فرزندان

 حجت الاسلام درودی بیان د اشت ؛ امام سجّاد علیه‏ السلام در بحث مدیریت و تربیت فرزند و حق او به گردن پدر و مادر فرمود؛ :وَ أمّا حَقُّ وَلَدِکَ فَتَعْلَمَ اَنَّهُ مِنْکَ وَ مُضافٌ اِلَیْکَ فى عاجِلِ الدُّنْیا بِخَیْرِهِوَ شَرِّهِ وَ اَ نَّکَ مَسئوُلٌ عَمّا وُلّیْتَهُ مِنْ حُسْنِ الاَْدَبِ وَالدَّلالَةِ عَلى رَبِّهِ وَ الْمَعونَةِ لَهُ عَلىطاعَتِهِ فیکَ وَ فى نَفْسِهِ فَمُثابٌ عَلى ذلِکَ وَ مُعاقَبٌ فَاَعْمَلْ فى اَمْرِهِ عَمَلَ المُتَزَیِّنِ بِحُسْنِ اَ ثَرِهِ عَلَیْهِ فى عاجِلِ الدُّنْیا، المُعذِرِ اِلى رَبِّهِ فیما بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ، بِحُسْنِ الْقیامِعَلَیْهِ وَ الاَخْذِ لَهُ مَنْهُ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ ؛

حقّ فرزند تو آن است که بدانى او از توست و در این جهان در نیک و بدِ خویش وابسته به توست و با تو نسبت به پرورش دادن خوب و راهنمایى کردن او به راه پروردگارش و یارى رساندن به او در اطاعت خداوند هم درباره خودت و هم حق او، مسؤول هستى و براساس این مسئولیت پاداش مى‏گیرى و کیفر مى‏بینى، پس در کار فرزند هم چون کسى عمل کن که کارش را در این دنیا به حسن اثر خویش آراسته مى‏کند و توبه سبب حسن رابطه میان خود و او سرپرستىِ خوبى که از او کرده‏اى و نتیجه الهى که ازاو گرفته‏اى، نزد پروردگار خویش معذور باشى و هیچ نیرو و توانى جز به خداوند نیست. تحف العقول، ص ۲۶۳

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد هماریها در ادامه به دیگر مبانی سند تحول بنیادین در بحث خانواده چون مبانی ارزش شناسی ودین شناسی پرداخت و گفت؛طبق مبانی این سند ،دین حقیقت واحدی است که از سوی خدا برای هدایت بشر به سوی سعادت حقیقی وجاوید فرستاده شده است و شرایع توحیدی مصادیق متکامل آن محسوب می شوند؛ خاستگاه ومقصد دین اسلام  است و فطرت انسان بر شکوفائی آن است

نظر شما