شناسهٔ خبر: 30766554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

مذاکرات جاسوسی مخفیانه آمریکا و کره شمالی در ۱۰ سال گذشته

صاحب‌خبر -
مقامات اطلاعاتی کره شمالی و آمریکا نزدیک به یک دهه است که به شکل مخفیانه درحال مذاکره با یکدیگر هستند.
 
به گزارش تسنیم، مقامات اطلاعاتی آمریکا برای یک دهه به صورت مخفیانه با همتایان کره شمالی خود مشغول همکاری بوده‌اند. این همکاری به آزادسازی افراد بازداشت شده و دیدار تاریخی سال گذشته رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی کمک زیادی کرده است.
 
مقامات فعلی و سابق آمریکا گفته‌اند کانال مخفی بین سازمان اطلاعاتی دو کشور در 2012 و در دوره اوباما دو ماموریت را توسط مایکل مورل، معاون وقت مدیر سیا و دستکم آوریل هینسیکی از جانشینان او انجام دادند.
 
به نظر از فعالیت این کانال ارتباطی در اواخر دوره اوباما کاسته شد. مایک پامپئو از طریق مدیر سیا و ارسال یک افسر اطلاعاتی به سنگاپور برای دیدار با همتایان کره شمالی در آگوست 2017 جان دوباره‌ای به این کانال داد.
 
البته این کانال تنها عامل نزدیک شدن رهبران دو کشور به یکدیگر نبود. رهبران دو کشور ریسک این کار را قبول کردند. از طرف دیگر بهبود روابط میان کره شمالی و کره جنوبی نیز به این کار کمک کرد.
 
این کانال دستکم در سال 2009 روابطی بین سیستم‌های امنیتی را ایجاد کرد که راهی به سمت دیپلماسی بود.برخی از جلسات اطلاعاتی دو کشور علنی بود اما اکثر آنها مخفیانه انجام شده است.
 
سیا، وزارت خارجه، کاخ سفید و دیپلماتهای کره شمالی در مقر سازمان ملل در نیویورک حاضر به اظهارنظر درباره این کانال مخفی بین دو کشور نشده‌اند.   
 
دانیل راسل، یک مدیر ارشد وزارت خارجه در دوره اوباما درباره این کانال ارتباطی گفت: منطق ایجاد کانال اطلاعاتی این بود که در صورت بروز بحران می‌توانست  امکان دسترسی افراد به دولتهای آمریکا و کره شمالی را فراهم سازد.
 
گفتگوهای اطلاعاتی مخفی بین دو کشور در سال 2009 و در دوره اوباما آغاز شد. این سالها زمانی بود که روابط بین دو کشور به شدت سرد  بود.
 
اوباما از طریق فردی با نام "دیترانی" به دنبال آزادی دو خبرنگار بود که به 12 سال کار در شرایط سخت محکوم شده بودند. وی البته در سال 2010 نیز طی یک سفر مخفیانه به پیونگ یانگ نسبت به سیستمهای موشکی و گسترش تسلیحات هسته‌ای این کشور هشدار داد.
 
پس از مرگ کیم جونگ ایل در سال 2011 و انتقال قدرت به کیم جونگ اون، حفظ این کانال ارتباطی بسیار حیاطی بود.  در سال 2012 پس از "دیترانی" فردی با نام مولر مسئول حفظ ارتباط با کره شمالی شد. وی در سفری که به پیونگ یانگ داشت قصد ارائه پیشنهاد آمریکا مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای در برابر امتیازات اقتصادی را داشت که ناتوانی در ملاقات با کیم جونگ اون منجر به شکست این سفر شد. با اینحال بعد از این سالها دیدارهای کانال اطلاعاتی دوجانبه جنبه علنی‌تری به خود گرفت.
 
البته در این بین برخی مقامات سابق آمریکا نیز به انتقاد از وجود چنین کانال ارتباطی پرداخته و معتقدند که وجود این کانال باعث از بین رفتن نقش سنتی وزارت خارجه برای مذاکره شد.
 
جدا از تلاشهای کانال اطلاعاتی آمریکا، دونالد ترامپ نیز به برقراری ارتباط ابراز علاقه کرد. در سپتامبر 2017 بود که وزیر خارجه کره از جفری فلتمن، دیپلمات سابق آمریکایی برای سفر به پیونگ یانگ دعوت کرد. در ابتدا مقامات ترامپ با این سفر مخالف بودند اما بعد از آنکه ترامپ از این دعوت باخبر شد به فلتمن دستور داد که به کره شمالی سفر کند. ادامه این ارتباطات باعث دیدار تاریخی ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور و مقدمات دومین دیدار این دو رهبر جنجالی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما