شناسهٔ خبر: 30766411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

امضای قرارداد میان رهبران فرانسه و آلمان

آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون، رهبران آلمان و فرانسه معاهده جدید همکاری (اتحاد) میان دو کشور را امضا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

۶۵ سال پیش در چنین روزی شارل دو گل و کنراد آدنوئر با امضای اولین معاهده مودت میان دو طرف، نخستین گام برای فراموش کردن قرن‌ها جنگ و تنفر را برداشتند.

بیش از ۶ دهه بعد، رویای اروپای متحد بیش از همیشه لرزان است؛ نه نرخ رشد اقتصادی مانند آن سال‌ها بالا است و نه اروپا مانند دهه‌های پس از جنگ پذیرای مهاجران است. خروج سخت بریتانیا از اتحادیه اروپا و عروج احزاب راست‌گرای افراطی در دیگر کشورهای اروپایی که پس از برگزیت، خواستار طی روند مشابهی برای بازگرداندن حاکمیت ملی و کاهش قدرت نهادهای مستقر در بروکسل هستند، آینده این نهاد بین‌المللی را با چشم‌اندازی مبهم رو‌به‌رو کرده است.

امضای توافق جدید میان دو کشور، به‌ویژه در فرانسه بحث برانگیز شده است. رهبران احزاب راست و راست افراطی این کشور نگران از قدرت فزاینده همسایه شرقی و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی داخلی فرانسه، نگران از دست رفتن قدرت و اعتبار قرن گذشته در برابر آلمان‌ هستند.

این نگرانی‌ها به جایی کشید که مارین لوپن، رهبر حزب «اتحاد ملی» اعلام کرد این معاهده می‌خواهد کرسی فرانسه در شورای امنیت و مناطق مرزی آلزاس-لورن را به آلمان واگذار کند. با این که دروغ بودن این خبرها بسیار زود مشخص شد، اما انتشار و دست به دست شدن چنین اخباری نشانگر حساسیت بسیاری از فرانسوی‌ها به هرگونه تغییر و تحول در رابطه با آلمان است.  / یورونیوز

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما