شناسهٔ خبر: 30766403 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال و انتقاد؛دو واکنش متفاوت به دفاع روحانی از آزادی رسانه ها

تهران - ایرنا - صحبت های روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور، در جمع مدیران وزارت ارتباطات در فضای رسانه ای کشور واکنش های گسترده و بازخوردهای مثبت و منفی به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در نشست وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما فکر می کنیم یک اختیاراتی از آسمان داریم که می توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، چنین موردی وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست، افزود: فناوری های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد و ما نمی توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی همچنین ضمن انتقاد از نبود ‌آزادی رسانه از شکست‌ طرح فیلترینگ در کشور سخن گفت. این بخش از سخنان رییس جمهوری بیشترین واکنش ها را در رسانه های داخلی داشته است.
رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در تایید سخنان روحانی از رویکرد فیلترینگ انتقاد کرده و با تفسیر سخنان وی، از گرایش روحانی به سمت مردم استقبال کرده اند.
اما رسانه های اصولگرا مدعی اند، انتقادهای اخیر روحانی در شرایطی مطرح می‌شود که فیلترینگ تلگرام در دوران ریاست جمهوری او انجام شد. این رسانه ها همچنین در ادعایی دیگر اظهار کردند که پیشتر رئیس جمهور، خود خواستار برخورد با فیلتر‌شکن‌ها بوده است. رسانه های این جریان همچنین حول محور 'سانسور مشکلات مردم در زبان روحانی و و حامیان وی' نوشتند: فیلترینگ واقعی؛ فراموشی وعده‌ها و سانسور مشکلات مردم است!

رسانه های اصلاح طلب
...............................
**تایید سخنان روحانی و رویکرد بی ثمری فیلترینگ
روزنامه اعتماد در یادداشتی درباره فیلترینگ با اشاره به سخنان روحانی می نویسد: هر دستاورد تمدنی جدید و تکنولوژیک جدید بالطبع چالش‌ها و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که باید همه تلاش‌های مدیریت‌ها و دولت‌ها درراستای به حداقل رساندن تهدیدهای این‌گونه دستاوردها باشد و از طرفی تلاش شود تا استفاده از فرصت‌ها به حداکثری برسد. چنانچه رییس‌جمهور هم در صحبت‌های اخیر خود ارتباطات و فناوری اطلاعات را نماد تحول جوامع در حوزه تکنولوژی دانسته و مقاومت در برابر فناوری‌ها و تحولات نوین را رویکردی قدیمی می‌داند. ایشان شناخت درست و فرهنگسازی را تنها راه مدیریت و پیشگیری از مشکلات فناوری می‌داند. به گفته رییس‌جمهور، عادت انسان‌ها در استفاده از یک امکان و وسیله گاهی به‌طور طبیعی تبدیل به حق می‌شود که هر نوع مخالفت با آن اقدامی نادرست از سوی استفاده‌کنندگان به حساب می‌آید و از سوی دیگر نیز عده‌ای همواره با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می‌کنند و این دو خصیصه اجتماعی، عرصه ارتباطات و تجهیزات ارتباطاتی را نیز شامل شده و شاهد هستیم که همچنان عده‌ای با پدیده‌هایی جدید به‌ویژه در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مخالفت می‌کنند. اما ممنوعیت در دنیای امروزی کارکرد درازمدت و موثری ندارد چون تکنولوژی مدام راه‌های جایگزین خلق می‌کند و مردم را به تخطی از قوانین و استفاده افراطی از این‌گونه ابزار تشویق می‌کند.

روزنامه آرمان نیز در مطلبی نوشت: امروز دیگر نمی‌شود با فضای مجازی با رویکرد قهری، دشمنی کرد. فیلترینگ رویکرد قهری است و شما افراد را از دسترسی یک ظرفیت محدود می‌کنید. این درحالی است که امروز زندگی بدون فضای مجازی امکان‌پذیر نیست. رئیس شورای عالی فضای مجازی خود رئیس‌جمهور است. طبیعتا اگر قرار باشد کسی در اینجا محدودیتی ایجاد کند یا آزادی دهد، شورای عالی فضای مجازی است و حتی اگر موضوع امنیتی هم شود، خود رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی است. لذا اینکه این حرف‌ها را از زبان رئیس‌جمهور می‌شنویم، خوب است ولی مهم این است که محدود به این گفته نشود.

**گرایش روحانی به سمت مردم
روزنامه قانون ذیل تیتر یک خود نوشت: روز گذشته حسن‌روحانی دیداری خاص داشت؛ وی در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهاراتی را به زبان آورد که در راستای گرایش او به سمت مردم و اتکا به قدرت نرم ملت است.

**تقابل دولت و صدا و سیما
شرق در یادداشتی ذیل عنوان «رؤسای همه ‌دولت‌ها در مجادله با صداوسیما» می نویسد: رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار با وزیر و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرصت را مناسب دید تا انحصار در صداوسیما را مورد طعنه قرار دهد...سخنان حسن روحانی در انتقاد از یک‌سویه‌نگری صداوسیما، بارها در دوران ریاست‌جمهوری او تکرار شده و دولتی‌ها همیشه از این رسانه که لقب ملی را یدک می‌کشد گلایه داشته‌اند؛ اما رویکرد رادیو و تلویزیون با رؤسای دولت‌های بعد انقلاب چگونه بود؟ روحانی تنها رئیس دولتی است که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش با سه رئیس سازمان صداوسیما مواجه شده و هیچ‌کدام روی خوشی به دولت نداشته‌اند.

**واکنش های کاربران فضای مجازی
روزنامه خراسان ضمن انتشار واکنش کاربران در فضای مجازی به این سخنان نوشت: کاربری اما از بخشی از سخنان روحانی استقبال کرده و در توئیتی نوشت:« حرف حساب روحانی: ما رسانه آزاد نداریم! خلاص!».

**اخطار برای پیامک‌های تبلیغاتی
به گزارش روزنامه ایران که عبارت «هشدار روحانی علیه 3 ممنوعه» را تیتر نخست کرده؛ رئیس جمهوری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم گردش آزاد اطلاعات گفت: وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی به طور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی‌اخلاقی‌های خود سوء استفاده کند یا از سوی دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای به طور فله‌ای با یک سیم‌کارت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند.
به دنبال این سخنان بلافاصله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود نوشت: اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم کارت تلفن همراه در اختیار ارسال کنندگان پیامک‌های مزاحم قرار می‌دهند. جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و از امروز اجرایی خواهد شد.

رسانه های اصولگرا
........................
**انتقاد روحانی از فیلترینگ؛ چه کسی خواستار برخورد با فیلتر‌شکن‌ها بود؟
روزنامه سیاست روز در انتقاد به بخشی از سخنان روحانی در جمع مدیران وزارت ارتباطات نوشت: انتقادهای رئیس‌جمهور از فیلترینگ در حالی است که وی پیش‌ از این در بخشنامه‌ای خواستار برخورد با فیلترشکن‌ها نیز شده بود. انتقادهای رئیس‌جمهور از فضای فیلترینگ، در حالی بیان می‌شود که در اردیبهشت‌ماه 97 بخش‌نامه‌‌ای از سوی رئیس‌جمهور خطاب به وزیر ارتباطات در فضای مجازی منتشر شد که در آن روحانی، خواستار برخورد با فیلترشکن‌ها شده بود. این بخش‌نامه هیچ‌گاه از سوی دولت تکدیب نشد.

«فیلترینگ واقعی؛ فراموشی وعده‌ها و سانسور مشکلات مردم است!» تیتر نخست روزنامه کیهان است که در بخشی از آن ضمن انتشار سخنان روحانی، افزود: رئیس‌جمهور در سخنان خود به این نکته ‌اشاره نکرده است که چه کسی به دنبال ممنوعیت استفاده از یک ابزار به صورت کامل است، کدام مسئول یا شخصیت مثلا گفته است افراد از تلفن همراه استفاده نکنند یا شبکه‌های ارتباطی و پیام‌رسان اصلا وجود نداشته باشند؟! آقای رئیس‌جمهور یک شائبه خیالی را مطرح و خود به آن پاسخ می‌دهد در حالی که خیالی بودن آن شائبه شنونده را از شنیدن هر گونه پاسخی بی‌نیاز می‌کند چرا که همگان می‌دانند زمانه زمانه‌ای نیست که به افراد گفت شما تلفن همراه نداشته باشید یا شبکه‌های ارتباطی وجود نداشته باشند! دولت که نزدیک 6 سال از آغاز به کار آن می‌گذرد به جای حرف‌های عوامفریبانه، باید گزارشی در این زمینه ارائه دهد که چه کرده است.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی مدعی شد که پیشتر رضا تقی‌پور، از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی از تأکید روحانی بر ساماندهی VPNها و برخورد مؤثر با فیلترشکن‌ها و مدیریت کارا برای بهره‌برداری مشروع از این ابزارها توسط کاربران فضای مجازی و سازمان‌ها خبر داده و گفته بود: نمی‌توانیم بنشینیم و ببینیم دشمن هرچه را که دوست دارد در جامعه تلقین کند، پس از این اتفاقات روشن شد که تلگرام با پشتیبانی مستقیم آمریکا و اسرائیل اداره می‌شود و هدف آنها اشاعه فحشا و فساد در جامعه ایرانی است.

**سانسور مشکلات مردم با مطرح کردن فیلترینگ
روزنامه جوان ذیل عنوان « مشکلات مردم فیلترینگ شد! » در صفحه نخست خود نوشت: روحانی یک شهروند عادی نیست، پس یک رئیس‌جمهور عادی هم نیست. او ترجیح می‌دهد به وزارت ارتباطات برود و از فیلترینگ سخن بگوید. فیلترینگ یعنی چیز‌هایی هست که فیلترکننده مایل نیست در میان کاربران از آن سخنی گفته شود. با این تعریف، فیلترینگ اصلی، رفتن به وزارت ارتباطات و سخن گفتن از تلگرام و شعر و موسیقی و قصه رادیو و رضا شاه و ادعای نداشتن رسانه آزاد است. آقای رئیس جمهور شما خود نقش فیلتر را بازی کردید. از «آزادی» برباد رفته در رسانه می‌گویید تا کسی از آورده‌های برجام نپرسد! از شادی‌های فانتزی مردم در فضای مجازی می‌گویید تا کسی از شادی‌های واقعی داشتن درآمد مناسب و بازار بدون تورم حرفی نزند. خود به خود، مسکن و معیشت و اشتغال و استقلال را فیلتر می‌کنید و از شعر و ترانه و غزل می‌گویید.

به گزارش مشرق نیوزمحمد ایمانی تحلیل گر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای نیز در کانال تلگرامی خود نوشت:آقای روحانی! اصلاً شما خیلی خوبید. اما دو قطبی درست کردن آمیخته به تحریف صورت مسئله درباره موضوعاتی مانند فیلترینگ و حجاب و کارمند زن و مرد و شادی مردم، نه برای جوانان خوب ما شغل می شود، نه همسر و نه مسکن.چرا در خلأ و خیال حرف می زنید؟ فیلترینگ واقعی یعنی همین که برخی دولتمردان و مشخصاً آقای روحانی، یادشان برود چگونه با مردم تلبیس کردند و گندم نمایی و جو فروشی کردند تا واقعیت های اقتصادی خلاف وعده ها از آب درآمد.

** برداشت ناصواب روحانی از تحمیلی نبودن دین
کیهان در انتقاد به بخش دیگری از سخنان روحانی در خصوص وظایف پیامبران نوشت: این اظهارات رئیس‌جمهور که پیامبر(ص) وکیل مردم نبوده و تنها مامور ابلاغ یک پیام است تفسیری مخدوش و انحرافی از رسالت پیامبر گرامی اسلام است، این تفسیر پیامبر را جز ابلاغ پیام دارای وظیفه دیگری چون ایجاد حاکمیت اسلامی نمی‌داند و به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که اگر پیامبر جز ابلاغ رسالت وظیفه‌ای نداشت چرا به سوی تشکیل حکومت اسلامی در مدینه و گسترش آن به سمت دیگر بلاد از جمله مکه و... حرکت کردند. روحانی به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که اگر پیامبر جز ابلاغ رسالت وظیفه‌ای نداشته، تشکیل حکومت که به معنای امر و نهی و برخورد قاطعانه با متخلفین است چه معنایی داشت؟!

کیهان همچنین در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری به سخنان دیروز رئیس جمهور درباره تحمیلی نبودن دین واکنش نشان داد: بخش نخستین سخنان رئیس‌جمهور محترم این تصور و تلقی را به ذهن می‌رساند که ایشان فقط در پی بیان ضرورت تبلیغ مبانی اسلامی بوده‌اند که از ایشان به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی و مخصوصا یک شخصیت روحانی جز این نیز انتظاری نمی‌رود اما، با کمال تاسف باید گفت که بخش‌های بعدی اظهارات آقای روحانی این برداشت را تائید نمی‌کند و نشان‌دهنده آن است که جناب ایشان برای ایران اسلامی نسخه‌ای شبیه واتیکان را توصیه می‌کنند و بر این باورند -‌و انشاءالله نباشند- که حکومت در قبال خیر و صلاح مردم و سعادت و شوربختی آنان غیر از ابلاغ شفاهی و یا کتبی مبانی دینی وظیفه و مسئولیت دیگری ندارد!

**برخورد دولت با منتقدان
کیهان در نقد بخش دیگر اظهارات رییس جمهوری نوشت: سخنان روحانی درباره نبود رسانه آزاد در ایران از منظر‌های مختلفی عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، دولت روحانی رکورد‌دار شکایت از روزنامه‌ها و رسانه‌هاست، دولتی که به مختصر انتقادی رسانه‌های دیگر را به شکایت تهدید و این تهدید را نیز بلافاصله عملی می‌سازد عجیب است که از ضرورت وجود رسانه‌های آزاد سخن می‌گوید، رسانه منتقدی وجود ندارد که دولت از آن شکایت نکرده و یا تهدید آن را مطرح نکرده باشد.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**9026**1732

نظر شما