شناسهٔ خبر: 30766402 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کارشناس مسئول عسل جهاد کشاورزی استان اردبیل:

60 هزار کلنی زنبور عسل بیمه هستند

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از 60 هزار کلنی زنبور عسل در اردبیل تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، دهقان باقری در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: براساس آخرین آمارگیری از زنبورستان‌های استان اردبیل که بر مبنای پهنه خدمات جهاد کشاورزی و با تلاش کارشناسان این حوزه انجام شده است، در استان اردبیل 3 هزار و 162 زنبوردار مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما در استان اردبیل یک هزار و 275 کندوی بومی عمدتا در خلخال، مشگین‌شهر و اردبیل داریم و در کنار آن 358 هزار کندوی مدرن مشغول تولید عسل هستند.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل‌ مجموع کندوهای تولید عسل را در استان اردبیل 359 هزار و 451 مورد اعلام کرد و گفت: در مجموع به طور میانگین 3 کیلو و 50 گرم از کندوهای بومی و بیش از 15 کیلو و 600 گرم برداشت عسل از کندوهای مدرن انجام می‌شود.

باقری تولید200 کیلوگرم ژل رویال، 5 تن بره موم و سه تن گرده گل را توسط فعالان صنعت زنبورداری یادآور شد و بیان کرد: در استان اردبیل همه ساله در دو فصل بهاره و پائیزه برداشت عسل را از زنبورستان‌ها شاه هستیم.

وی تصریح کرد: میزان رطوبت عسل تولیدی به ویژه عسل بهاره 17.5 تا 18 درصد است که در این زمینه محصول با رطوبت زیر 20 درصد مورد قبول و پذیرش می‌باشد.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد صادرات عسل نیز افزود: ما در سال گذشته صادرات عسل به کشورهای مختلف در نداشتیم اما در مجموع صادرات عسل سبلان را به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، مالزی، ترکیه و ... با تلاش و پیگیری خود تولیدکنندگان و صادرکنندگان شاهد هستیم.

 باقری به رشد جهشی تولید عسل در یک دهه اخیر اشاره کرد و گفت: برخلاف سال‌های گذشته که زنبورداری یک شغل تفننی و فرعی محسوب می‌شد، ما در حال حاضر تلاش زنبورداران را به صورت مستمر و حتی با پوشش بیمه‌ای در این حوزه شاهد هستیم به طوری که ما همه ساله با پرداخت تسهیلات کم بهره در خدمت زنبورداران هستیم.

وی اظهار کرد: ما روند تولید را در 10 سال اخیر به گونه‌ای پیش بردیم که در کنار حمایت چشمگیر از فعالان صنعت کندو نسبت به ثبت جهانی عسل سبلان مدارک و مستنداتی را ارائه کردیم تا این محصول ثبت جهانی شود.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل وجود مراتع و مزارع سرسبز و پر از گل و آلاله را در تولید عسل ناب سبلان یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما در کنار همه فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عسل نسبت به تدارک برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی نیز در این حوزه اقداماتی را انجام دادیم تا فعالان این بخش با آگاهی و علوم و فنون جدید بتوانند به تولید عسل بپردازند.

باقری اضافه کرد: زنبور نه تنها به محیط زیست ضرر و زیانی ندارد بلکه وجود زنبور و تولید محصول باارزش و شفابخش و ارزشمند آن مفید به فایده بوده و با ذائقه عموم مردم سازگاری دارد.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای زنبورداران و کندوها نیز بیان کرد:180 نفر از فعالان این صنعت تحت پوشش تامین اجتماعی هستند ولی در حال حاضر به دلیل قطع یارانه دولتی در پوشش بیمه‌ای ما زنبورداران را برای پوشش بیمه‌ای به صندوق روستایی و عشایری معرفی می‌کنیم.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پوشش بیمه‌ای 60 هزار کلنی زنبورعسل در استان خبر داد و تصریح کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت ارز میزان صادرات ما ثابت نبوده ولی  در مجموع سعی کردیم تا روند صادراتی خودمان را حفظ کنیم.

باقری همچنین فعالان این صنعت را به هوشیاری در استفاده از داروهای استاندارد و همچنین توجه به تغذیه مناسب دعوت کرد و گفت: ما به هیچ وجه عسل تقلبی نداریم بلکه آنچه به عنوان عسل غیراستاندارد مطرح است تولید فعالان این صنعت در خارج از استان می‌باشد که به شکل نامرغوب و غیراستاندارد وارد بازار شده و گاه در مسیر گذر مسافران و گردشگران عرضه می‌‌شده است.

وی راه حل مطرح در حل این مشکل را ضرورت توجه به استاندارد اجباری عسل دانست و اظهار کرد: در صورت رعایت استاندارد اجباری در تولید عسل به راحتی می‌توانیم مشخصات محصول تولید شده را روی این محصول نوشته تا هموطنان در جریان خرید محصول باکیفیت قرار گیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما