شناسهٔ خبر: 30765898 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس تنش‌زای کمیته قضایی سنای آمریکا!

71415

رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند کمیته‌ قضایی سنای آمریکا به دلیل یک سری برنامه‌های لیندسی گراهام، رئیس جدید این کمیته برای پرداختن به برخی رسوایی‌های دوران ریاست جمهوری باراک اوباما دچار تنش و اختلاف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه هیل، سناتور لیندسی گراهام که هم پیمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است اکنون که به ریاست کمیته قضایی سنا رسیده، به بیان چندین حوزه که قصد تحقیق درباره آنها دارد، پرداخته است. از جمله مواردی که او می‌خواهد در موردشان تحقیق کند مسئله عملکرد اف بی آی در تحقیقات درباره رسوایی استفاده هیلاری کلینتون در زمان وزارت خارجه‌اش از ایمیل شخصی‌اش است.

یک مورد دیگر نیز مربوط به درخواست حکمی با استناد به قانون تجسس اطلاعات خارجی (FISA) علیه کارتر پیج، دستیار سابق کمپین ترامپ است. سناتور دیک دوربین در پاسخ به سوالی درباره این برنامه‌های گراهام با خنده آنها را «روزهای دلهره آور گذشته» توصیف کرد.

او به پایگاه هیل گفت: این مورد مثل برنامه‌های کانال تاریخ خواهد بود. لیندسی گراهام به جای در نظر گرفتن مسائل فعلی می‌خواهد به گذشته گریز بزند و به سوال‌های مهم درباره مثلث برمودا و هیلاری کلینتون پاسخ دهد.

او خاطرنشان کرد که از بابت برنامه‌های گراهام نگران است.

سناتور شلدون وایت هاوس که همچون سناتور دوربین دموکرات بوده و یک عضو دیگر این کمیته است، گفت: شاید بهتر باشد که گراهام درباره حادثه بنغازی لیبی بیشتر تحقیق کند که در واقع اشاره به تحقیقات چند ساله مجلس نمایندگان آمریکا درباره حمله سپتامبر چند سال پیش به تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در این شهر کشور لیبی دارد.

این برنامه‌های گراهام در حالی مطرح شده‌اند که در داخل این کمیته اختلاف نظر شدیدی نیز بین دو حزب بر سر تایید برت کاوانا به عنوان قاضی دادگاه عالی آمریکا در جریان است.

او همچنین با دموکرات‌ها در کمیته قضایی به توافقاتی دست یافته است، از جمله کمک به تدوین قانونی با همراهی سناتورهای دموکرات کریستوفر کونز و کوری بوکر و سناتور جمهوری خواه تام تیلیس که به موجب آن از اخراج رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط ترامپ با روسیه بدون «دلیل مناسب» جلوگیری می‌شود. کاخ سفید و میچ مک کانل رهبر جمهوری خواه اکثریت سنا با این لایحه مخالفت کردند.

کونز که یکی دیگر از اعضای کمیته قضایی سنا است گراهام را تشویق کرد تا سنجیده‌تر کار کند. او گفت: مسئله مربوط به رویکرد پرداختن به موضوعات اختلاف انگیز بین دو حزب است. این امکان وجود دارد که کمیته قضایی در حین رسیدگی به موضوعات مناقشه برانگیز همچنان یک کمیته کارآمد باقی بماند.

سناتور دیان فاین‌استاین دموکرات ارشد این کمیته نیز در بیانیه‌ای بدون اشاره مستقیم به گراهام گفت: جمهوری خواهان باید به یک تلاش دو حزبی برای رساندن حقایق به مردم آمریکا که شایسته دانستن کامل ماجراهای رخ داده بعد از انتخابات ۲۰۱۶ هستند بپیوندند.

انتهای پیام

نظر شما