شناسهٔ خبر: 30765766 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

صعود شاخص بورس به قله 162 هزار و 805 واحد

صاحب‌خبر -
شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد 883 واحدی نسبت به دیروز به جایگاه 162 هزار و 805 پله ای صعود کرد.
در معاملات امروز 2 میلیارد و 171 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 441 میلیارد ریال در 139 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 256 رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 268 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 188 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور یک هزار و 222 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 765 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و 210 واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز نمادهای رمپنا (مپنا)، وتجارت (بانک تجارت)، فخوز (فولاد خوزستان)، حکشتی (کشتیرانی) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین تاثیر مثبت را داشته و شاخص را بالا بردند، در مقابل، فارس(هلدینگ خلیج فارس) و شاراک (پتروشیمی اراک) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
ادامه صدرنشینی بانک ها
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 586 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 12 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه خودرو به ارزش 679 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 510 میلیارد ریال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 350 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.
گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 270 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
صعود فرابورس
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 9 واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 980 واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از 597 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و 702 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر مثبت و دماوند (تولید برق دماوند) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بالاترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.
عوامل موثر در نوسان شاخص
ایمان مقدسیان کارشناس بازار سرمایه امروز (سه شنبه) به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در چرایی نوسان شاخص عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله آنها کاهش اثرگذاری نرخ ارز است.
افزود: شاخص بورس از تیرماه امسال با افزایش نرخ ارز یک انگیزه و محرک قوی برای رشد پیدا کرد که رشد شاخص تا سقف 195 هزار واحد را نیز به دنبال داشت اما با توقف رشد نرخ ارز، محرک قوی برای تقویت شاخص بورس از بین رفت و معاملات افت کرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص بورس پس از اصلاح، حدود 20 درصد از سقف خود را تا اوایل دی ماه از دست داد و تا رقم 154 هزار واحد افت کرد اما از اوایل دی، شاخص بورس با شیبی ملایم توانست بخشی از افت قیمت‌ها را جبران کند.
وی گفت: بورس پس از افت چند ماهه توانست در دی ماه امسال رشد کند، اما نحوه رشد آن تفاوت هایی با رشد شتابان فصل تابستان داشت.
مقدسیان افزود: نقدینگی و حجم معاملات در بورس در دی به شدت افت کرده بود، در حالی که در معاملات فصل تابستان نقدینگی بالایی وجود داشت.
وی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که در معاملات فصل تابستان، شرکت های صادرات محور نقش اصلی و مهم را در رشد شاخص داشتند اما در رشد دی ماه بانک ها پیشتاز بودند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بانک ها تحت تاثیر ادعاهای مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین امکان تسعیر ارز بر اساس نرخ سامانه نیما با اقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شدند و رشد کردند.
مقدسیان یادآوری کرد: در گزارش های 9 ماهه بانک ها که بتازگی منتشر شده است، مشخص شد این انتظارات در گزارش ها لحاظ نشده و از افزایش سرمایه خبری نبود و همچنین نرخ تسعیر ارز در آنها همچنان بر مبنای ارز 4200 تومانی خواهد بود.
وی گفت: پس از انتشار گزارش های 9 ماهه مشخص شد بانک ها نتوانسته‌اند خواسته‌ها و انتظارات سهامداران را تحقق بخشند، بنابراین فضایی منفی در بازار سرمایه شکل گرفت.
مقدسیان همچنین به زیاندهی سنگین شرکت های خودروساز اشاره کرد و افزود: گزارش های خودروسازان مطلوب نبود. برخی از آنها زیان های چند هزار میلیارد تومانی را شناسایی کرده اند که بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشت.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته برخی صنایع و شرکت های بورسی توانستند گزارش های 9 ماهه مطلوبی را ارایه کنند و حتی فراتر از انتظارات و پیش بینی ها، ظاهر شوند که این موضوع می‌تواند در تقویت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.
وی درباره ریسک های سیاسی پیش روی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در برخی بخش‌ها ریسک های سیاسی پررنگ‌تر شده که این موضوع نیز در ایجاد هیجان منفی بر بازار معاملات تاثیر گذار بوده است.
مقدسیان با بیان اینکه بازار به شدت تحولات سیاسی را رصد و در روند معاملات لحاظ می کند، افزود: باید توجه داشت این تاثیرگذاری ها همیشه منفی نخواهد بود مانند اعلام خبر خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه که مدتی پس از اعلام این خبر، روند صعودی شاخص بورس آغاز شد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به گزارش‌های مثبت ارائه شده در میان و بلند مدت می توان حرکت بازار سرمایه را رو به بالا پیش بینی کرد.

منبع: ایلنا

نظر شما