شناسهٔ خبر: 30764681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

معجزه خاصی رخ نمی‌دهد

نرگس شیری=کارشناس ارشد اقتصاد و فعال صنعت خودرو

صاحب‌خبر - برکناری مدیر عامل سایپا پس از مدیریت 3ماهه و معرفی فردی از مجموعه خودروسازی‌ها برای این بخش بیانگر این واقعیت مهم در عرصه مدیریت خودرو سازی است که اتفاق بوقوع پیوسته را نمی‌توان تغییر مدیریتی دانست بلکه این امر یک جابجایی در مجموعه خودروسازی دولتی کشور است.گرچه یک سوی این جابجایی می‌تواند مبتنی بر تمایل دولت برای مخالف نشان دادن خود در بحث افزایش قیمت اخیر خودرو باشد اما اصل ماجرا این است که جابجایی افراد در بخش‌ها‌ی مدیریتی صنعت خودرو تصمیمات حساب شده دولتی است و گرنه افزایش قیمتها در بخش خودرو موافقت وزارت صنایع را همراه داشته است.در حلقه بسته مدیریتی خودروسازان، مدیران و افراد مدام در حال جابجایی هستند و لذا تغییر مدیریتی معنا ندارد. گرچه بلافاصله بعد از جابجایی ایجاد شده یکی از معاونان وزیر گفته خودروسازی خصوصی است اما شواهد نشان می‌دهد دولت در راس تصمیمات مدیریتی دو خودرو ساز بزرگ کشور است.از سوی دیگر ساختار اشتباه صنعت خودروسازی کشور موجب شده که مدیران حتی در دو بخش اسمی خودروسازی به نام سایپا و ایران خودرو افراد مجزایی نباشند در صورتی که اگر حتی در بستر این ساختار اشتباه، بین سایپا و ایران خودرو تمایز حداقلی هم وجود می‌داشت، همین موضوع می‌توانست موجب رقابت بین این دو خودرو ساز برای بهبود کیفیت تولیدات باشد اما این دو شرکت از آنجا که تابع تصمیمات دولتی هستند، تغییری در کیفیت تولید و بهبود راندمان کاری آنها حاصل نمی‌شود در نتیجه نمی‌توان انتظار تغییر اساسی را داشت و دور باطل جابجایی‌ها‌ی مدیریتی هم طبعا نمی‌تواند منجر به وقوع معجزه‌ای در بخش خودروسازی کشور شود چرا که هر مدیری که بر سر کار آید از افزایش هزینه تولید و قیمت پائین فروش خودرو به مشتری گلایه خواهد داشت.با این حال در کمترین انتظار موجود از این جابجایی می‌توان امید داشت که لااقل تصمیمات خوبی در خصوص تسویه حساب با قطعه سازان و پرداخت مطالبات آنها اتخاذ شود. موضوع دیگر اینکه این جابجایی‌ها هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند به عنوان مثال با هر جابجایی مدیریتی تعریف امضای مدیر جدید در سیستم اداری مدتها زمان می‌برد که از این رهگذر حتی برخی مشتری‌ها نیز از باب تحویل خودرو متضرر می‌شوند.در حال حاضر ما با موضوع جدایی ساپکو از ایران خودرو و واگذاری آن با بخش به اصطلاح خصوصی هم روبرو هستیم اما اتفاقی که افتاده این است که برخی افراد از ساپکو به ایران خودرو منتقل شده اند و حکم‌هایی برای آنها زده شده که گویا قرار است در نقش بخش خصوصی وارد شوند. حال جای سوال باقی‌ست که اینگونه جابجایی‌ها چه سنخیتی با تغییر واقعی و خصوصی سازی دارد؟

نظر شما