شناسهٔ خبر: 30764385 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دومین جوابیه گاج و توضیح «فرهیختگان»

مغالطه به جای پاسخگویی

توضیح فرهیختگان بارها و بارها در گزارش‌های متعدد نوشته شد که 14میلیون دانش‌آموز کشور گروگان کتاب‌هایی شده‌اند که سال به سال ذیل بی‌توجهی آموزش و پرورش به محتوای کتب‌آموزشی به قطر و حجم آنها افزوده می‌شود و تومان‌تومان سود را روانه حساب موسسات آموزشی و ناشران کمک‌آموزشی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، انتشارات گاج بعد از انتشار جوابیه گزارش اول روزنامه «فرهیختگان» در ارتباط با  فعالیت اقتصادی گسترده مدیران این نشر آموزشی با عنوان (امپراتوری گاج)، جوابیه دومی را برای توضیحات «فرهیختگان» ذیل جوابیه نخست که در تاریخ پنجشنبه 27 دی 97 با عنوان (امپراتوری ضعیف) منتشر شد، ارسال کرده است که شرح آن به این صورت است:

مدیرمسئول محترم، سردبیر محترم و نگارنده بی‌نام و نشان متن خبری روز پنجشنبه 27/10/97 روزنامه فرهیختگان
با سلام؛

اینجانب ابوالفضل جوکار در پاسخ به اطلاعات نادرست، مغرضانه و پر از کینه و کنایه ارائه‌شده توسط نگارنده متن مورخ 23/10/97 با تیتر «امپراتوری گاج» توضیحاتی ارائه دادم و انتظار داشتم جنابان عالی مطابق ماده 23 قانون مطبوعات مصوب 22/12/1397 عینا به‌نحوی که در قانون مذکور مقرر نموده، جوابیه اینجانب را درج نمایید ولی متاسفانه صرفا بخشی از آن، آن هم با اظهارنظرهای جدید و این‌بار توسط نویسنده بی‌نام و نشان درج گردید و اینجانب مجددا مجبور شدم جوابیه حاضر را در راستای پاسخ به مطالب مورخ 27/10/97 جهت درج در روزنامه برایتان ارسال کنم. لذا ضمن درخواست عمل به دستور ماده 23 قانون مطبوعات و تبصره‌های ذیل آن تقاضا دارم به قوانین مربوطه تمکین نمایید.

1- از تیتر شروع می‌کنیم؛ گاج در روز 23/10/97 از نگاه روزنامه شما یک امپراتوری بزرگ بوده و زمانی که پاسخ اینجانب ارسال شد، به جای برخورد وفق قانون و مقررات، با انتساب نسبت‌های توهین‌آمیز به عیب‌جویی مجدد اینجانب و انتشارات گاج دامن زده شد، ظاهرا پاسخ ارائه‌شده خوشایند شما نبوده و به همین دلیل تیتر امپراتوری گاج به امپراتوری ضعیف تغییر یافت؛ باید عرض کنم، اولا انتشار گاج امپراتور نیست که بحث قوی یا ضعیف بودن آن مطرح باشد. ثانیا شما موظف بوده‌اید با همان تیتر و در همان صفحه و ستون و با همان حروف، جوابیه اینجانب را به چاپ برسانید.

2- گفته‌اید که خیرخواه 14 میلیون دانش‌آموز هستید؟! اگر بخواهم همانند شما قضاوت کنم و انصاف را کنار بگذارم، باید بگویم حقوق و مزایای شما عزیزان از جایی مثل مدارس سما تامین می‌شود که اگر خیرخواه دانش‌آموزان بود، شهریه‌های کلان در ازای خدماتی ضعیف دریافت نمی‌کرد.

اگر بخواهم همانند شما سخن بگویم، باید بگویم حقوق و مزایای شما عزیزان از جایی مثل دانشگاه آزاد اسلامی تامین می‌شود که بزرگ‌ترین اقتصاد آموزش و ثروت کشور را در اختیار دارد و واژه امپراتور که به غلط به گاج نسبت داده‌اید، شایسته دانشگاه آزاد اسلامی است و ما فقط کتاب درسی مدارسی مثل سما را تهیه و عرضه می‌کنیم و اصل اقتصاد و درآمد و ثروت‌اندوزی درحوزه آموزش جای دیگری است و این را همه می‌دانند مثل شما قضاوت‌کردن و قلم‌فرسایی کردن خوب است؟ نقاط مثبت شما و مدیران شما را نادیده‌گرفتن و یکطرفه صحبت‌کردن خوب است؟

شما می‌دانید روزانه قریب به 500 هزار نفر در وب‌سایت   www.driq.com که گاج هزینه سنگین تولید محتوای آن را می‌پردازد به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و آیا می‌دانید که بیش از 87درصد این عزیزان در شهرستان‌ها هستند و آیا می‌دانید که روزانه هزاران دانش‌آموز از کتاب‌های دست دوم به صورت هدیه و از طریق وب‌سایت   www.mvgaj.com بهره‌مند می‌شوند. آیا می‌دانید که روزانه قریب به 10 هزار نفر از وب‌سایت www.gajmarket.com کتاب و لوازم‌التحریر ارزانقیمت تهیه می‌کنند.

 باید بگویم اکنون در پایان سال ۱۳۹۷ هستم، مدارکی که از سوی آن روزنامه ارائه‌شده بعضا به دهه ۸۰ برمی‌گردد. قبلا عرض کردم تنها با چند کلیک در وب‌سایت   www.rrk.ir می‌توانید درخصوص اطلاعات شرکت‌ها تحقیق کنید، سپس اقدام به قلم‌فرسایی نمایید. از سوی دیگر این مدارک جز مدارک سرقتی در سنوات گذشته از مجموعه‌های ما می‌باشد. سوال اینجاست که این مدارک نزد شما چه می‌کند؟

اما لااقل باید در این قسمت از شما تشکر کنم، چون سرنخ خوبی برای حل‌شدن یک پرونده قدیمی سرقت را ارائه نمودید و تحقیق در این خصوص را به همان دادگاه ارجاع خواهم داد که به جهت عدم ‌وجود سرنخ تاکنون لاینحل بوده و شما نیز نحوه تحصیل و دسترسی را به دادگاه محترم پاسخ دهید که این مدارک نزد شما چه می‌کند و با چه مجوزی و از چه کسی و به چه ترتیبی به اطلاعات خصوصی دیگران دسترسی پیدا می‌کنید؟ ضمنا بخش خصوصی فردایش با امروزش متفاوت است، فروشگاه‌های کفش وین در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ به کتابفروشی تبدیل شده‌اند و با همین نیت نیز خریداری شدند، شما هنوز در دهه ۸۰ هستید و اسناد آن را منتشر می‌کنید، لطفا کمی به روز باشید. آن زمان هم که این اتفاق افتاد، چندین نقد برنامه به خاطر توسعه فضای کتابفروشی دریافت کردیم.

4- به تعدیل نیروی گاج اشاره کردید، صرف نظر از اینکه تعدیل نیرو در کار نبوده و این موضوع تعبیر آن روزنامه و کذب می‌باشد، گاج همانند بسیاری از شرکت‌ها، صرفا از تمدید قرارداد بخش کوچکی از نیروهای خود نموده است.

و اما 2 سوال اساسی و مهم:

1- وجود ناشران آموزشی مفید است یا مضر؟

2- زمانی که مطبوعات، رسانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، همه و همه از هر طریق ممکنه و متصوره اقدام به تخریب همه‌جانبه ناشران آموزشی می‌کنند، فعالیت گاج بایستی توسعه یابد یا محدود شود؟ باید نیروی جدید استخدام کند؟ یا نیروهای فعالش را از دست بدهد؟

گاج از بودجه‌های دولتی برخوردار نیست تا حتی با محدود شدن فعالیتش و عدم نیاز به پرسنل، از عهده تامین مخارج و حقوق پرسنل برآید، جای بسی تعجب است از یک‌سو با اساس کار و فعالیت ناشران آموزشی و همکاران ما مشکل دارید و تیشه به ریشه آن می‌زنید، از سوی دیگر نگران پرسنل ناشران آموزشی و شغل آنها هستید؛ لطفا به شعور مخاطبان خود احترام بگذارید، مخاطبان شما هرچند از حیث تعداد کم هستند ولی همگان از اساتید و دانشجویان عزیز می‌باشند.

در پایان یادآور می‌شوم شما عزیزان امروز امانت‌دار رسانه دانشگاه آزاد اسلامی هستید، ‌ای‌کاش قدردان زحمات استاد فرزانه، ‌جناب آقای دکتر ولایتی و جناب آقای دکتر طهرانچی که شما را در این پست منصوب کرده‌اند، باشید.

و توفیق از خداست
ابوالفضل جوکار

توضیح فرهیختگان بارها و بارها در گزارش‌های متعدد نوشته شد که 14میلیون دانش‌آموز کشور گروگان کتاب‌هایی شده‌اند که سال به سال ذیل بی‌توجهی آموزش و پرورش به محتوای کتب‌آموزشی به قطر و حجم آنها افزوده می‌شود و تومان‌تومان سود را روانه حساب موسسات آموزشی و ناشران کمک‌آموزشی می‌کند.

دادخواهی و عدالت‌طلبی گزاره‌ای است که مکان و واسطه و برچسب نمی‌شناسد و هرکسی در پهنه هستی با هر درجه‌ای از حریت می‌تواند آن را طلب بکند، حاشیه‌رفتن و توهین و تهمت و خرده‌گرفتن به مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و شیفت‌کردن پاسخگویی به این سمت که چون شما دانشگاه آزاد اسلامی هستید، مطالبه کردن‌تان خطاست همانقدر طنزآلود است که تخس‌کردن کتاب‌های دست‌دوم و بعضا بلااستفاده (ناظر بر تغییرات کتب‌درسی در هر سال) بین دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار توسط آن انتشارات به‌مثابه اقدامی فرهنگی و شگرف از دیدگاه مدیران آن مجموعه مطرح می‌شود. نکته‌ای که اینجا باید به آن اشاره کرد و مطالبه اصلی گزارش‌های «فرهیختگان» بوده است هم در همین نهفته است، مجموعه‌های دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله همان مدارس سما که شما به آن انتقاداتی وارد کرده‌اید، عملکرد مالی و آموزشی شفافی دارند، میزان دریافتی و اقدامات‌شان کاملا مشخص است، اما مجموعه انتشارات شما و ایضا کلیه اقدامات اقتصادی شما چنین شفافیتی را لحاظ کرده‌اند؟ به‌عنوان مثال و به‌عنوان یکی از مصادیق شفافیت موضوع پرداخت مالیاتی این حجم گسترده از فعالیت‌های اقتصادی شما به چه صورت است؟

اینکه کنش‌های اقتصادی و شرکت‌ها و مجتمع‌ها و... مدیران آن مجموعه در چه سالی تاسیس شده‌اند یا فعالیت داشته‌اند و دارند و... نکته‌ای انحرافی است؛ چراکه نفس کار از منظر نگارنده عجیب است و توجیه‌پذیر نیست که یک ناشر آموزشی چنین کنشگری گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی داشته باشد؛ آن هم وقتی به اذعان بنیانگذار آن از سال 1380 این نشر را راه‌اندازی کرده است و طی 10 سال مالک و سهامدار شرکت‌های بزرگی باشد و درنهایت هم صرفا از خود چهره‌ای فرهنگی نشان بدهد.

در ارتباط با بندی هم که در جوابیه وجود داشت و اسناد در اختیار روزنامه را اسنادی سرقت‌شده در سنوات گذشته عنوان کرده است، باید گفت اینها اسناد عجیب و غیرقابل دسترسی نبوده و نیست و همین حالا در گفت‌و‌گو و مطالبه از کارمندان آن مجموعه می‌شود به همه آنها دسترسی داشت.و اما در انتها و در واکنش به سوالات انتهای جوابیه ارسال شده از سوی گاج، اول اینکه آن مجموعه و مدیران آن در جایگاه پرسشگری قرار ندارند و حالا نوبت آن رسیده است که در ارتباط با گردش مالی عظیم خود و بلایی که بر سر آینده دانش‌آموزان این کشور آورده‌اند، پاسخگو باشند. دوم اینکه ضعف آموزشی و کاهش محتویات مفید کتب آموزشی و حجیم‌شدن و گسترش فعالیت کمک‌آموزشی‌ها که هم بازار نشر و هم دنیای تعلیم و تربیت را قبضه کرده و به نابودی کشانده است، هیچ جایی برای این پرسش نمی‌گذارد که وجود یا عدم‌وجود آنها مفید است یا خیر.

و درنهایت به‌عنوان سومین نکته اینکه دست بر قضا و ذیل همین انفعال سیستم آموزشی امسال گاج و گاج‌ها فرصت جولان در عرصه آموزشی یافته‌اند و افرادی را نیز به کار گرفته‌اند، تعدیل، اخراج یا عدم‌تمدید قرار داد برای هر شخصی در هر سمتی در ایام پایان سال مذموم و دردناک است و اعتراض به این مهم حتی اگر کارفرما مافیای آموزشی هم باشد، رسالتی است که باید آن را به دوش کشید و فریاد زد، هرچند طبق اسنادی که به دست ما رسیده است ابتدای سال 97 چهار قرارداد سه‌ماهه به امضای کارکنان رسیده و حالا در ماه‌های پایانی سال علی‌رغم اینکه تا پایان 97 کارمندان قرارداد داشتند، عذرشان خواسته شده است. عدم‌تمدید قرارداد وقتی توجیه دارد که پایان هر فصل مبادرت به امضای قرارداد صورت می‌گرفت نه اینکه ابتدای سال تا پایان سال قراردادها امضا شود و کارفرما هروقت میلش کشید بتواند کارمندان را تعدیل کند؛ پس به جای حاشیه رفتن و مغالطه، دغدغه فرهنگ را جز در فروش ترس و کسب سود هنگفت از کمک‌آموزشی‌ها و سپس روشنگری در ارتباط با شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و موضوعات مربوط به پرداخت یا عدم‌پرداخت مالیات آنها که قطعا رقم بسیار بالایی است، جست‌وجو کنید و نشان بدهید. مالیات یکی از ابتدایی‌ترین کنش‌های اجتماعی و وظایف شهروندی هر فرد است.

نظر شما