شناسهٔ خبر: 30762942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

احمدی‌نژاد به پاستور می‌رود

صاحب‌خبر -

محسن تولایی؛ خبرنگار

* فروردین: همه تحولات کشور حول نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رقم می‌خورد. اصولگرایان با نام شورای هماهنگی نیروهای انقلاب فعالیت می‌کنند و محمدرضا باهنر - از اعضای این شورا- می‌گوید که  ‌ماه بعد نامزد اصولگرایان معرفی می‌شود. ائتلاف آبادگران که شوراهای دوم تهران را در دست دارد و انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران در کارنامه‌اش دیده می‌شود، می‌خواهد نامزد مستقل معرفی کند. مهدی چمران- رئیس شورای شهر تهران- سخنگوی این جریان سیاسی است. علی لاریجانی، احمد توکلی، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی، محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی به‌عنوان 6نامزد اصولگرا دور یک میز می‌نشینند. سردار قالیباف از فرماندهی نیروی انتظامی استعفا می‌کند و قصد شرکت در انتخابات را دارد. ایران و 3کشور اروپایی در ژنو مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌کنند.

 * اردیبهشت: علی لاریجانی به‌عنوان کاندیدای شورای هماهنگی نیروهای انقلاب معرفی می‌شود. او از سال گذشته با پایان دوره مسئولیت خود در ریاست سازمان صداوسیما یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. لاریجانی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود می‌گوید که درصورت اجماع 5کاندیدای دیگر اصولگرایان بر یک کاندیدا، به نفع او کنار می‌روم. علی‌اکبر ولایتی و احمد توکلی از رقابت‌ها انصراف می‌دهند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 8 سال پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری خویش بار دیگر عزم شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌کند. او در پاسخ به دعوت گروهی از محققان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامپروری و متخصصین بیوتکنولوژی کشور برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: «مسئله ریاست‌جمهوری از اشتغالات کنونی ذهنم است و با اینکه تمایل دارم شخص دیگری این مسئولیت را برعهده بگیرد، ولی فکر می‌کنم باید این داروی تلخ را مصرف کنم و اتفاقی که مایل نبودم بیفتد ظاهرا در حال وقوع است». هاشمی، رضایی، لاریجانی، احمدی‌نژاد، کروبی، قالیباف، محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین ثبت‌نام می‌کنند. لاریجانی، احمدی‌نژاد، رضایی و قالیباف نامزدهای اصولگرایان و کروبی، معین و مهرعلیزاده نامزدهای اصلاح‌طلبان هستند. ایران و 3کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در لندن مذاکرات هسته‌ای می‌کنند. کمال خرازی- وزیر امور خارجه- می‌گوید: «چنانچه این دور از مذاکرات با شکست مواجه شود، ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت». 

 * خرداد: شورای نگهبان اول خرداد اسامی 6 نامزد تأییدصلاحیت شده را اعلام می‌کند. از میان چهره‌های سرشناس، معین و مهرعلیزاده ردصلاحیت شده‌اند. غلامعلی حدادعادل - رئیس مجلس- در نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب می‌خواهد شورای نگهبان در مسئله احراز صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تجدیدنظر کند. آیت‌الله خامنه‌ای ضمن موافقت در حکمی حکومتی به شورای نگهبان می‌نویسند: «با سلام و تحیت و تشکر از زحمات آن شورای محترم در تلاش برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری دوره نهم، با رعایت موازین قانونی در این امر، از آنجا که مطلوب آن است که همه افراد کشور از صاحبان سلایق گوناگون سیاسی فرصت و مجال در آزمایش بزرگ انتخابات را بیابند، لذا به‌نظر می‌رسد نسبت به اعلام صلاحیت آقایان دکتر مصطفی معین و مهندس مهرعلیزاده تجدیدنظر صورت گیرد». درنهایت جمع نامزدها به 8نفر افزایش می‌یابد: هاشمی رفسنجانی، احمدی‌نژاد، قالیباف، لاریجانی، رضایی، معین، کروبی و مهرعلیزاده. رضایی پس از تأیید صلاحیت به نفع سایر نامزدهای اصولگرا انصراف می‌دهد. جمعه 27خرداد، انتخابات بین 7 نامزد برگزار می‌شود و هاشمی و احمدی‌نژاد به دور دوم راه می‌یابند.

* تیر: جمعه3تیر دومین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری میان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد برگزار می‌شود که طی آن محمود احمدی‌نژاد با کسب 17میلیون و 46هزار و 410رأی به‌عنوان ششمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب می‌شود. هاشمی رفسنجانی در این مرحله 9میلیون و 841هزار و 346رأی به‌دست می‌آورد. جمعه یک هفته بعد محمد خاتمی- رئیس‌جمهور- با حضور در ساختمان سابق مجلس با محمود احمدی‌نژاد- رئیس‌جمهور منتخب- دیدار و گفت‌وگو می‌‌کند. هیأت دولت اصلاحات در آخرین روزهای فعالیت خود لایحه آزادی اطلاعات را تصویب می‌کند. براساس این لایحه مؤسسات عمومی مکلف می‌شوند اطلاعات مربوطه را در دسترس عموم مردم قرار دهند. نخستین دیدار دوستانه سران ایران و عراق پس از چهار دهه در کاخ سعدآباد انجام می‌شود. ابراهیم جعفری-  نخست‌وزیر دولت موقت این کشور- با هیأتی پرشمار از وزیران با پیام آغاز رابطه‌ای جدید به ایران آمد.

* مرداد: دولت خاتمی تصمیم گرفته در آخرین روزهای کاری خود سایت هسته‌ای اصفهان را مجددا راه‌اندازی کند. این اتفاق به‌دنبال خلف وعده اروپا و عدم‌ارائه بموقع طرح جامعی که حداقل‌های موردانتظار ایران در زمینه فناوری تولید سوخت هسته‌ای در آن دیده شده باشد، می‌افتد. سازمان انرژی اتمی 10مردادماه در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خروج تأسیسات UCF  از تعلیق را اعلام می‌کند. به این ترتیب فعالیت هسته‌ای اصفهان دقیقا 2روز مانده به ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از سر گرفته می‌شود. احمدی‌نژاد 12مرداد حکم تنفیذ خود را از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب دریافت می‌کند. قطعنامه 3کشور آلمان، فرانسه و انگلیس علیه ایران در شورای حکام به تصویب می‌رسد. در مهم‌ترین بند این قطعنامه از ایران خواسته می‌شود غنی‌سازی اورانیوم را در سایت هسته‌ای اصفهان بار دیگر به حالت تعلیق درآورد. رئیس‌جمهور طی نامه‌ای وزیران پیشنهادی را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد. احمدی‌نژاد 24مردادماه علی لاریجانی را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور منصوب می‌کند. او پس از حسن روحانی دومین سکاندار مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.

* شهریور: مجلس به 17وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد رأی اعتماد داد. غلامحسین محسنی اژه‌ای (وزیر اطلاعات)، مصطفی پورمحمدی( وزیر کشور)، محمد نجار (وزیر دفاع) و داوود دانش‌جعفری ازجمله وزرای کابینه او هستند. در عین حال مجلس به 4گزینه پیشنهادی احمدی‌نژاد نیز رأی اعتماد نداد. علی سعیدلو- معاون مالی و اداری احمدی‌نژاد در شهرداری- به وزارت نفت نمی‌رسد. شورای شهر تهران محمدباقر قالیباف را به‌عنوان شهردار پایتخت انتخاب می‌کند. رهبر‌معظم انقلاب در پی استعفای امیر سرلشکر محمد سلیمی، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی را به‌عنوان فرمانده کل ارتش منصوب می‌کنند.

* مهر84: محسن رضایی- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام- اعلام می‌کند که شورای نگهبان موظف شده تا مصوبات مجلس را همزمان با شرع و قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام که توسط این مجمع تدوین می‌شود تطبیق دهد. این آیین‌نامه پیش‌تر به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است. کمیسیون نظارت مجمع با 15عضو تشکیل می‌شود. سال96 این کمیسیون به هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام ارتقا می‌یابد و ایراداتش بر قوانین مصوب مجلس و شورای نگهبان اختلاف‌نظرهای زیادی درباره ایجاد شورای نگهبان دوم در کشور ایجاد می‌کند. 

 * آبان: محمود احمدی‌نژاد در همایش جهان بدون صهیونیسم می‌گوید: «اگر کسانی تحت فشار نظام سلطه یا از روی کج‌فهمی، خودخواهی و دنیاپرستی گامی برای به‌رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بردارند، به آتش قهر ملت اسلام خواهند سوخت و لکه ننگ بدی را بر پیشانی خود خواهند نشاند». نخستین ماهواره ایرانی به نام «سینا1»که با مشارکت روسیه ساخته شده بود از پایگاه فضایی پلتسک روسیه به فضا پرتاب شد. این ماهواره 35دقیقه پس از پرتاب از موشک روسی کاسموس جدا شد و در مدار زمین قرار گرفت. سخنان احمدی‌نژاد در همایش جهان بدون صهیونیسم منجر به واکنش‌های زیادی در میان کشورهای غربی شد. دولت‌های اروپایی رئیس‌جمهور را متهم به اندیشه نابودی و حذف اسرائیل کردند. 3وزیر کابینه رأی اعتماد می‌گیرند. وزارت نفت همچنان بدون وزیر می‌ماند. جلال طالبانی به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور عراق ،پس از 40سال تیرگی روابط به تهران سفر می‌کند.

* آذر: هواپیمای  130  -C نیروی هوایی ارتش که برای انجام مأموریت عازم مناطق جنوبی کشور بود به‌علت نقص فنی سقوط  و به ساختمانی در مجتمع مسکونی توحید برخورد می‌کند. 68نفر از 94سرنشین این هواپیما خبرنگارانی بودند که برای تهیه گزارش از رزمایش دریایی نیروهای مسلح عازم جنوب کشور شده بودند. کاظم وزیری هامانه چهارمین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت نفت از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد.

 * دی: محمود احمدی‌نژاد فهرست اموال خود را به رئیس قوه‌قضاییه ارسال می‌کند. یک منزل مسکونی در منطقه نارمک به مساحت 175متر با 127متر زیربنا و 40سال سابقه ساخت و یک دستگاه پژو 504مدل 1977در این نامه ذکر شده‌اند. یک فروند هواپیمای جت فالکن به همراه جمعی از فرماندهان نیروی‌زمینی سپاه در حوالی ارومیه سقوط می‌کند. سرلشکر احمد کاظمی، فرماندهی نیروی زمینی سپاه و سرتیپ سعید مهتدی‌جعفری، فرمانده لشکر 27محمد رسول‌الله ازجمله 11سرنشین این جت هستند که به شهادت می‌رسند.

 * بهمن و اسفند: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی مثبت می‌دهد. احمدی‌نژاد به سازمان انرژی اتمی ایران دستور می‌دهد به تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد. فعالیت سایت هسته‌ای نطنز با دستور رئیس‌جمهور از سر گرفته می‌شود. او از این تأسیسات بازدید می‌کند. 
 

نظر شما