شناسهٔ خبر: 30762307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اسرائیل و بازی با آتش

صاحب‌خبر -
 حسن هانی‌زاده
کارشناس مسائل خاورمیانه

حملات اخیر جنگنده‌های اف 16 رژیم صهیونیستی به حومه دمشق که با واکنش دفاع هوایی سوریه همراه بود در چارچوب تلاش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای کسب یک پیروزی میدانی با هدف انتخابات زودهنگام این رژیم قابل تجزیه وتحلیل است. ارتش رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر با ناکامی‌هایی در فلسطین اشغالی مواجه شد تا جایی که برخی از وزرای افراطی کابینه نتانیاهو مانند اویگدرلیبرمن وزیر جنگ به‌دلیل این نا کامی‌ها از سمت وزارت جنگ استعفا داد.
ارتش رژیم صهیونیستی طی ماه گذشته به شهر غزه حمله کرد اما واکنش رزمندگان فلسطینی در بهره‌گیری از موشک های پیشرفته نقطه زن موجب شد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از 48 ساعت درخواست آتش بس کند. رزمندگان فلسطینی در جریان این حمله از نوعی موشک‌های رادارگریز ونقطه زن استفاده وثابت کردند گنبد آهنین اسرائیل قادر به رصد این موشک ها نیستند. بهره‌گیری جنبش‌های جهادی فلسطین از این موشک‌ها دستگاه‌های اطلاعاتی موساد، شین بیت و شاباک را غافلگیر کرد زیرا این دستگاه‌های اطلاعاتی نتوانستند ارزیابی دقیقی از توان موشکی رزمندگان فلسطینی داشته باشند. استعفای چند وزیر کابینه به انحلال کنست اسرائیلی و سقوط کابینه بنیامین نتانیاهو منجر شد و اکنون فلسطین اشغالی در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام است.
طبیعی است حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نیازمند یک پیروزی سیاسی یا نظامی است تا بتواند جایگاه خود را در میان رأی دهندگان افراطی یهودی تثبیت کند. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً با سفر به کشور فقیر آفریقایی چاد که با تبلیغات گسترده رسانه‌های صهیونیستی همراه بوده تلاش دارد تا برقراری رابطه سیاسی با این کشور فقیر آفریقایی را نوعی پیروزی سیاسی برای خود تلقی کند. در عرصه‌های نظامی و میدانی نتانیاهو که با شکست‌های مفتضحانه‌ای در غزه مواجه شده است اکنون تلاش دارد تا از رهگذر حملات کور وبی هدف هوایی به اطراف دمشق به نوعی شکست‌های سابق را جبران کند.
حمله اخیر هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق - پایتخت سوریه - با این ادعا که این هواپیماها مواضع حزب‌الله وسپاه پاسداران را بمباران کردند، هیچگونه دستاورد نظامی برای ارتش اسرائیل به همراه نداشته است. دلیل این امر این است که دفاع هوایی سوریه شمار زیادی از موشک های اسرائیلی را در هوا منفجر ساخت ومانع نزدیک شدن هواپیماهای اسرائیلی به مراکز حساس نظامی سوریه شود.
از سوی دیگرایران به‌طور کلی هیچگونه پایگاه نظامی در سوریه ندارد و ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تأسیسات نظامی ایران و حزب‌الله نوعی «پروپاگاندای » انتخاباتی است که نتانیاهو در پی عملیاتی کردن آن است. علاوه برآن، شکست نیروهای جبهه النصره در اطراف منبج و ادلب در شمال سوریه نگرانی‌هایی برای اسرائیل به‌عنوان یکی از حامیان اصلی این گروهک تروریستی درسوریه، ایجاد کرده‌ است.
در همین حال خروج ناگهانی نیروهای تفنگدار دریایی امریکا از شرق فرات در سوریه شکست بزرگی برای رژیم صهیونیستی وعربستان تلقی می‌شود و لذا رژیم صهیونیستی از رهگذر تشدید حملات هوایی خود به سوریه تلاش دارد تا شطرنج نظامی سوریه را به سود گروهک‌های تروریستی
 تغییر دهد.
مجموعه این رخدادها نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی از طریق آتش افروزی در منطقه وشایعه پراکنی علیه رهبران حزب‌الله یک جنگ روانی جدیدی را علیه محور مقاومت آغاز کرده اما در نهایت محور مقاومت در زمان ومکان مناسب پاسخ لازم را خواهد داد. جنبش‌های جهادی فلسطین و حزب‌الله با برخورداری از تجربه میدانی و با به‌دست گرفتن ابتکار عمل در زمان مناسب به آتش افروزی‌های بنیامین نتانیاهو پاسخ خواهد داد وتلاش مذبوحانه ارتش اسرائیل برای تغییر شرایط میدانی منطقه با شکست مواجه خواهد شد.

نظر شما