شناسهٔ خبر: 30760244 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

ابراهیم نکو در گفت و گو با دیده بان ایران؛

اجرای صحیح طرح استانی شدن انتخابات، نقطه عطفی در نظام پارلمانی کشور محسوب می شود/ متن لایحه بودجه سال آتی نیز به درستی تدوین و تنظیم نشده است/ متاسفانه بودجه به دست کارشناسان تنظیم نمی شود

ابراهیم نکوعضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در خصوص مهم ترین چالش های پیش روی بودجه سال آتی گفت: بودجه سال 98 با چالش ها و ایرادات بسیاری مواجه است. متاسفانه متن لایحه بودجه سال آتی نیز به درستی تدوین و تنظیم نشده است اما بنده معتقدم مهم ترین چالش پیش روی بودجه، عدم آینده نگری دولت به ویژه در بحث تحریم ها و همچنین کسری بودجه است.

صاحب‌خبر -

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 19 دی ماه،  با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که این طرح برای بررسی بیشتر مواد به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

 

طرح استانی شدن انتخابات باید به صورت تخصصی بررسی شود

 

ابراهیم نکو، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، در رابطه  با همین موضوع به خبرنگار دیده بان ایران گفت: این طرح پیشتر نیز در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود و ای کاش زودتر این طرح به تصویب و اجرا می رسید البته بنده معتقدم باید برای جبران کاستی های این طرح بررسی های تخصصی بیشتری صورت بگیرد چراکه شکل اجرایی این طرح دارای معایبی است که باید در اسرع وقت به حل آن پرداخت.

 

اجرای صحیح این طرح، نقطه عطفی در نظام پارلمانی کشور محسوب می شود

 

وی ادامه داد: اجرای صحیح و کارآمد این طرح  در واقع نقطه عطفی در نظام پارلمانی کشور محسوب می شود. به عبارتی دیگر؛ بحث "بخشی نگری" یا "حوزه انتخابیه نگری" از عمده مشکلاتی است  که در خانه ملت وجود دارد و متاسفانه این موضوع جایگزین مسائل کلان و ارشد کشور و همچنین آسیب رساندن به آنها شده است به همین دلیل تنها راه پایان دادن به چنین معضلاتی با اجرای طرح استانی شدن انتخابات  است.

 

نمایندگان با استفاده از این طرح، می توانند به حل منطقی تر معضلان ملی و استانی بپردازند

 

نکو همچنین خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات، تصمیم گیری ها نیز استانی خواهد شد. از سوی دیگر نیز نمایندگان می توانند با استفاده از این طرح به حل منطقی تر معضلات ملی و استانی خود بپردازند.

 

مهم ترین چالش بودجه 98، عدم آینده نگری دولت به ویژه در بحث تحریم ها و کسری بودجه است

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در خصوص مهم ترین چالش های پیش روی بودجه سال آتی تصریح کرد: بودجه سال 98 با چالش ها و ایرادات بسیاری مواجه است. متاسفانه متن لایحه بودجه سال آتی نیز به درستی تدوین و تنظیم نشده است اما  بنده معتقدم مهم ترین چالش پیش روی بودجه، عدم آینده نگری دولت به ویژه در بحث تحریم ها و همچنین کسری بودجه است.

 

محقق شدن درآمدهای منظور شده در متن لایحه بودجه نیز مبهم و ایراد دار است

 

وی افزود: محقق شدن درآمدهای منظور شده در متن لایحه بودجه نیز مبهم و ایراد دار می باشد. به عنوان مثال؛ 150 هزار میلیارد درآمد ناشی از فروش نفت در کشور با وجود تحریم های مختللف اعم از تحریم های بیمه ای کشتی رانی و یا 107- 108 هزار میلیارد تومانی که در متن بودجه به درآمدهای مالیاتی اختصاص یافته است محقق خواهد شد یا خیر. این موارد  دال بر عدم تدوین و نگاه منطقی در متن بودجه است از همین رو لازم است نمایندگان مجلس با نگاهی جامع و تخصصی به بررسی لایحه بودجه نمایند.

 

پیش بینی کسری بودجه برای سال آینده می تواند مانعی برای تامین کافی بودجه است

 

این تحلیلگر امور سیاسی درپاسخ به این سوال که دولت چگونه باید کسری بودجه خود را جبران کند، بیان کرد: لایحه بودجه باید منعطف بوده و بر اساس اصول کارشناسی شده تهیه و تنظیم شده باشد به همین دلیل؛ دولت برای جبران کسری بودجه باید به راه های فنی و کارشناسی روی بیاورد. پیش بینی کسری بودجه برای سال آینده می تواند مانعی برای تامین کافی بودجه است. بنابر اعلام مرکز پژوهش های مجلس، لایحه بودجه 98 با 193 هزار میارد تومان کسری بودجه مواجه است که این رقم حدود 50 درصد از بودجه سال آتی را دربر می گیرد. همچنین این اعلام این آمار مبنی بر آگاهی واقف مجلس از کسری بودجه و معضلات مرتبط با آن است لذا لازم است نمایندگان پارلمان ملی در راستای کاهش ویا جبران خسارات ناشی از بودجه بپردازند که این امر تنها در سایه بررسی کارشناسی شده لایحه بودجه محقق می شود. دولت نیز باید نحوه تقویت صادرات غیر نفتی و راه های صادرات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

 

بودجه به دست کارشناسان تنظیم نمی شود

 

 

سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور در ادامه اظهار کرد: متاسفانه کارشناسان و به اصطلاح کاربلدان  اقدام به تدوین و تنظیم بودجه نمی کنند. البته ممکن است دولت با کمبود افراد متخصص برای تهیه و تنظیم بودجه مواجه باشد.(البته منظور از تدوین کارشناسی بودجه این است که متن آن توسعه محورانه بوده و یا نگاهی رو به جلو داشته باشد.)

 

عدم بررسی صحیح لایحه بودجه از سوی نمایندگان باعث ایجاد بحران های اقتصادی در سال های آینده می شود

 

وی در پایان گفت: متاسفانه عدم بررسی صحیح لایحه بودجه از سوی نمایندگان زمینه لازم را برای ایجاد انواع بحران های اقتصادی در کشور فراهم می کند.  این موضوع بر روی بوجه سال های آتی کشور نیز تاثیر خواهد داشت.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما