شناسهٔ خبر: 30759533 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

سرویس‌های مبتنی بر کارت روی سرورهای خارج از کشور قطع می‌شود [به‌روزرسانی: برنامه لغو شد]

بنفشه نیک‌بخت / زومیت / حساب توییتر آذری جهرمی زومیت

صاحب‌خبر -

به گزارش برخی کسب‌وکارهای فعال در توییتر، شرکت پرداخت الکترونیک سداد، با ارسال ایمیلی به پذیرندگان درگاه پرداخت اینترنتی خود اعلام کرده است کلیه‌ی سرویس‌های مبتنی بر کارت روی سرورهای خارج از کشور قطع می‌شود. این شرکت اعلام کرده پیرو اطلاعیه‌ی صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیرعامل کشور به منظور رزمایش قطع اینترنت، کلیه‌ی سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ به مدت دو ساعت از ساعت ۱۰ تا ۱۲ قطع خواهد شد.

طی این فرآیند کلیه‌ی پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور از دسترس خارج می‌شوند و بعد از پایان رزمایش کلیه‌ی سرویس‌ها به حالت عادی باز خواهد گشت. همچنین اعلام شده است این رزمایش در آینده نیز به‌طور متناوب تکرار می‌شود تا کلیه‌ی پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام کنند زیرا در غیر این‌صورت از سرویس پرداخت خارج خواهند شد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی به این موضوع واکنش نشان داد و «رزمایش قطع اینترنت» را عبارت نامناسبی برای ارزیابی یکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور دانست. وی استفاده از چنین عبارتی را ناشیگری عنوان کرد و دلیل آن را ضعف در شناخت رسانه دانست. جهرمی در توییت خود نوشت:

عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع‌ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور، بکار برده شد. این‌گونه ناشیگری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم.

وی همچنین زیرساخت بانکداری الکترونیک را از زیرساخت‌های حیاتی کشور عنوان کرد که باید مقاوم باشد. وزیر ارتباطات تست پدافند غیرعامل بر روی شرکت سداد را سنجش تاب‌آوری آن دانست که ارتباطی با اینترنت کشور ندارد. وی نوشت:

زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم، مقاوم باشد. تست امروز پدافند غیرعامل بر روی شرکت سداد، برای سنجش تاب‌آوری آن بوده و ارتباطی با اینترنت کشور ندارد.

به‌روزرسانی: وزیر ارتباطات در آخرین توییت خود از لغو این برنامه خبر داد. به‌ گفته‌ی وی راه‌های دیگری نیز برای ارزیابی تاب‌آوری زیرساخت بانکی در برابر تحریم‌ها وجود دارد و قطع اینترنت شرکت سداد تنها راه حل موجود نیست. وزیر ارتباطات همچنین تأکید کرد، سداد صلاحیت الزام شرکت‌ها به انتقال سرورهایشان به داخل کشور را ندارد و نوشت:

امروز در حاشیه‌ی دولت، همه از رزمایش پرسیدند، دیشب، گزارش کردم که برای چک تاب‌آوری زیرساخت بانکی در برابر تحریم روش‌های دیگری جز قطع اینترنت «شرکت سداد» هم وجود داشت. گزارشی دریافت کردم که این برنامه «لغو» شده است. ضمنا سداد صلاحیت الزام شرکت‌ها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.

سداد

نظر شما