شناسهٔ خبر: 30758713 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نویسندگان عاشق

بندرعباس- ایرنا- عشق به نوشتن از دوران هشت سال دفاع مقدس افتخاری است که بزرگ و کوچک نمی شناسند چه آنهایی که دیروز خود در این حوزه اسلحه به دست داشتند و چه جوانان دهه هفتادی های امروز که آن دوران را ندیده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع محسوب می شود که سرشار ازخاطرات و ناگفته های رزمندگان این مرز و بوم است؛ رزمندگانی که به شوق دفاع از کشور و خاک وناموس و به عشق شهادت در راه خدا از دنیای فانی و وابستگی های مادی دل بریدند و برخی از آنها با خلق حماسه های به یادماندنی، فرهنگ ماندگار ایثار و ازخودگذشتگی را به یادگار نهادند.
ارزش های انقلاب اسلامی و دوران پرافتخار دفاع مقدس به تعبیر رهبر انقلاب ناموس همه مردم ماست و باید غیرتمندانه و با کمال قدرت از آن دفاع کنیم از اینرو ثبت یادها و خاطره‌ های مجاهدان و آزادگان ذخیره‌ ارزشمندی است که درس های آموختنی‌ زیادی برای نسل های آینده و ملت های آزادیخواه دنیا دارد.
هشت سال دفاع مقدس سرشار از حماسه های خلق شده توسط رزمندگانی است که برخی از آنها امروز خود نویسندگان و شاعرانی برجسته و صاحبان آثار ارزشمندی در این حوزه هستند.
از سویی بیان حماسه های خلق شده از زبان خود این رزمندگان، لذت درک خاطرات به ویژه خاطرات طنز و شنیدنی از دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در ذهن کودکان و جوانان را دوچندان می کند.
در استان هرمزگان نیز هستند رزمندگانی که از رشادت ها و بیان حماسه های همرزمان خود آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشته اند.
غلام امینی دومشهری یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس شهرستان میناب که سابقه دو مرحله حضور در جنگ دارد.
وی از جمله نویسندگانی است که عاشقانه قدم در مسیر نویسندگی گذاشته وهم اکنون صاحب چند کتاب با محوریت خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس است.
وی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دفاع مقدس ایرنا بیان داشت: از سال 89 به صورت حرفه ای کار سرودن شعر درحوزه دفاع مقدس زیرنظر انجمن شعر میناب شروع کردم و در سال 93 موفق به سرودن نخستین مجموعه شعر به نام «تفنگ» شدم.
این شاعر و نویسنده حوزه دفاع مقدس میناب که در چند مرحله در کنگره های کشوری و استانی موفق به کسب مقام شده افزود: درسال 94 در حوزه شعر مقام نخست را درکنگره بین المللی خلیج فارس به دست آوردم.
امینی دومشهری ادامه داد: درهمین سال جرقه نوشتن زندگی نامه شهدا در ذهنم زده شد و نخستین کتابم با عنوان «کجای دقیقه هایم افتاده ای؟» با نگاهی به زندگینامه شهید عباس غسالی با همکاری کنگره سرداران شهید استان هرمزگان در سال 93 به چاپ رسید.
وی گفت: کتاب «بعد از تو گارم زنگی ها هم خودکشی کردند!» روایتی از زندگی شهید دانشجو منصور صالحی است که در سال 95 به چاپ رسید.
این نویسنده دفاع مقدس گفت: کتاب های «هنوز ماهی ها خواب هایشان را برای تو تعریف می کنند» زندگی نامه طلبه شهید عباس بازماندگان و« آن مرد بدون سرآمد» از دیگر کتاب هایی است که در حوزه زندگی نامه شهدا چاپ شده اند.

**هزینه های سنگین دست نویسنده ها را بسته است
امینی دومشهری ابراز داشت: کتاب زندگینامه آزاده عزیز عزیزی از بندرکنگ که توسط کنگره سرداران شهید استان هرمزگان چاپ شده به دلیل مشکلات مالی هنوز به دستم نرسیده است.
وی از دیگر فعالیت های نویسندگی خود در حوزه دفاع مقدس به چاپ خاطرات رزمندگان روستای دومشهر میناب اشاره کرد که در مرحله مقدماتی چاپ قرار دارد.
این شاعر و نویسنده حوزه دفاع مقدس میناب از وضعیت چاپ کتاب گلایه کرد و افزود: وضعیت چاپ کتاب درحال حاضر مناسب نیست و به دلیل هزینه های سنگین دست نویسنده ها بسته است.

**دفتر خاطرات برادرم فرصتی برای ثبت خاطرات شهدا شد
زینب الله پرست خواهر شهید حسین الله پرست (شهید هنرمند و غواص دوران دفاع مقدس) و نویسنده کتاب حوزه دفاع مقدس است که در رشته مدیریت آموزشی در مقطع کارشناس ارشد تحصیل کرده و درحال حاضر معاون پرورشی یکی از مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس است.
وی نیز در این گفت و گو علت حضور خود در این عرصه را معرفی شهدا و زنده نگه داشتن خاطرات و زندگی نامه شهیدان دوران هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد.
الله پرست بیان داشت: وقتی کتاب یا خاطره ای از شهدا می خواندم به این فکر می کردم که چرا ما برا معرفی شهدایمان اقدامی نکردیم و کاری نمی کنیم به همین دلیل تصمیم به جمع ‌آوری خاطرات برادرم گرفتم تا نزدیک‌ ترین شهید دفاع مقدس خودم را تا حدی به مردم وجوانان استانم معرفی کنم.
وی گفت: برادرم یک دفتر خاطرات داشت که خاطرات روزمره‌ اش از حضور در جبهه را در آن می نوشت و این فرصتی خوبی بود که برای ثبت خاطرات او با روحیه ها و فعالیت هایش در جبهه بیشتر آشنا شوم و نیز فرصتی برای ثبت خاطرات همرزمانش بود.
خواهر شهید حسین الله پرست گفت: نخستین اثر در حوزه خاطرات شهدا کتاب «عینک حسین» مجموعه ای از خاطرات برادرم شهید حسین الله پرست است.
این نویسنده کتاب دفاع مقدس افزود: این کتاب شامل خاطرات خودم، خواهرم و مجموعه‌ خاطرات خود شهید است که توسط اداره کل حفظ ‌آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان چاپ شد.
وی افزود: دومین کتاب با عنوان «حسین غواص» شامل زندگی نامه شهید حسین الله پرست از تولد تا شهادت را دربرمی گیرد و سومین کتابم نیز مجموعه شعری با عنوان «اشک آدمک چوبی» نخستین سروده هایم از شهید الله پرست است.
الله پرست ادامه داد: کتاب«اشک آدمک چوبی» مجموعه شعرهای قدیمی است که نوشته بودم و چون به نوشتن شعر علاقه دارم و با چاپ این مجموعه شعر خودم را موظف به یادگیری اصول و قواعد ادبیاتی شعر کردم.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مجموعه غزلی با موضوع امام ‌زمان(عج) برای چاپ آماده است که هنوز به ناشری تحویل نداده ام.
این نویسنده هرمزگانی عنوان کرد: همچنین درحال جمع آوری خاطرات شهید حسن گرگی‌ بندری معروف به «مخلصی» و شهیدان محمد قاسمی فرزند حسین و محمد قاسمی فرزند حیدر هستم.
الله پرست ضمن قدردانی از تلاش های حوزه‌ هنری در برگزاری دوره های آموزشی هفتگی خاطره ‌نویسی حوزه‌ دفاع مقدس بیان داشت: همیشه این حسرت رو دارم که ای کاش قبل از این که نسبت به نوشتن کتاب«حسین‌ غواص» اقدام می کردم این کلاس های آموزشی برگزار می شد تا چگونه خوب نوشتن را بهتر یاد گرفته بودم.

**بازخوانی نقش اهل سنت در دفاع مقدس با «برادر مجاهد»
سجاد امیریان زاده جوان دهه هفتادی و نویسنده حوزه دفاع مقدس است که علاوه بر مسوولیت روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان در حوزه مستند و موشن گرافی نیز فعالیت دارد.
وی گفت: درحال حاضر 3 عنوان کتاب شامل «برادر مجاهد» با رویکرد نقش اهل سنت در دفاع مقدس، «از سوریه تا فاو» مربوط به شهید عیسی بهرامی از سرداران شهید و کتاب عکس «مردان شرجی» را در دست چاپ دارم.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس بیان داشت: کتاب عکس «مردان شرجی» که با همکاری سپاه امام سجاد(ع) به نقش استان هرمزگان در دفاع مقدس پرداخته شده بیش از 200صفحه عکس را در برمی گیرد.
امیریان زاده افزود: در حوزه موشن گرافی نیز اثری با عنوان« لژیونر» تولید شده که در 9 دقیقه به بررسی ابعاد فاجعه 12 تیرسال 67 در سرنگونی هواپیمای ایرباس پرداخته است.
وی در خصوص فعالیت های هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان نیز گفت: تا کنون 6 ترک موسیقی دفاع مقدس تولید شده و تا پایان امسال نخستین آلبوم موسیقی دفاع مقدس این استان نیز آماده می شود.
مدیرامور شهدای گمنام و راهیان نور هرمزگان ادامه داد: بنا داریم تا پایان امسال نیز مستندی از نقش روحانیت هرمزگان در دفاع مقدس را تولید کنیم.
به گفته امیریان زاده، حوزه علمیه بندرعباس در دوران دفاع مقدس تا قبل از عملیات کربلای 4 تعطیل شده بود و تمامی طلبه های آن به جبهه رفتند که 50 درصد آن ها شهید شدند.
وی عنوان کرد: مستند «مادرشهر» روایت تشییع شهید گمنام در کوهستک سیریک است که در سال 94 توسط یک تیم مستند ساز ساخته شد و امسال در بخش جانبی دومین جشنواره فانوس در بخش فیلم برگزیده ودر بخش فیلم رتبه نخست را به دست آورد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان ابراز داشت: همچنین بیش از 130هزار عنوان سند در مرکز اسناد دفاع مقدس این اداره کل جمع آوری شده که شامل فیلم، عکس، فایل های صوتی، برگه اعزام ماموریت ها است.
9887 /6048

برچسب‌ها:

نظر شما