شناسهٔ خبر: 30758645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس انجمن صادرکنندگان صنعت نفت:

دعوت از 110 شرکت کوچک و متوسط خارجی برای مذاکرات نفتی

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: با توجه به تحریم‌ها شرکت‌های خارجی که سهامدارانشان آمریکایی هستند در ایران فعالیت نمی‌کنند بنابراین باید فضایی فراهم کنیم که شرکت‌های متوسط و کوچک ایرانی با همتای اروپایی خود جوینت شوند و پروژه‌ها را به سرانجام برسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا خیامیان در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسائل تحریم‌ها مسلما شرکت‌های بزرگ نفتی مثل توتال، شل، یابی‌پی و ... که سهامدارانشان آمریکایی هستند به ایران نمی‌آیند حتی دایلم کره نیز بعد از تحریم ایران را ترک کرد. بنابراین خواه ناخواه برای انجام پروژه‌ها نباید به شرکت‌های بزرگ نفتی متکی باشیم.

وی افزود: بهترین کاری که می‌توانیم انجام بدهیم و پیشنهاد آن را نیز به رئیس جمهور داده‌ایم این است که شرکت‌های متوسط و کوچک ایرانی با همتای اروپایی خود جوینت شوند. ما می‌توانیم پروژه‌های بزرگ را به تعداد زیادی پروژه کوچک تقسیم کرده و هر کدام را در اختیار یک شرکت قرار دهیم تا با اروپایی‌های کوچک و متوسط همکاری کنند و نیازمان به تکنولوژی را نیز می‌توانیم از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط رفع کنیم البته به شرط اینکه مسائل مالی ایران و اروپا و کانال اس پی وی راه‌اندازی شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنعت نفت خاطرنشان کرد: ما قبلا با کمیساریای انرژی اروپا صحبت کردیم و آنها اعلام کردند آمادگی کار در ایران را دارند چرا که کشور ما بازار خوبی است و بسیاری از شرکت‌ها علاقمند همکاری هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین در صدد بودیم سمیناری از شرکت های کوچک و متوسط برگزار کرده و قرار بود 110 شرکت به ایران بیایند تا مستقیما وارد مذاکره شویم فعلا منتظریم که مسائل مالی برطرف شود.

خیامیان یادآور شد: ایران پتانسیل خوبی برای جوینت شدن شرکت‌های متوسط و کوچک دارد و در صورتی که مسئولین مناطق آزاد کیش کمک کنند این منطقه امکانات خوبی دارد تا هاب انرژی و مرکزی برای مذاکرات با شرکت های خارجی باشد.

وی تاکید کرد:‌ ضمن اینکه مسائل مالی باید حل شود وزارت نفت نیز باید اراده این را داشته باشد که فضا برای فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم شود.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: دولت باید مسائل مالی را حل کند در فضایی که هر روز قیمت ارز بالا و پایین می‌رود کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. اگر قرار است از سرمایه ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم صنعت نفت باید گارانتی بدهد با سودی که در ایران در حوزه انرژی وجود دارد بسیاری از شرکت‌های خارجی علاقمند به همکاری هستند به شرط اینکه فضا باز بوده و بتوانیم ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم.

وی با اشاره به مزیت صنعت نفت نسبت به دیگر صنایع یادآور شد: باید فضا برای کسب و کار مهیا شود تا پروژه‌ها به سرانجام برسند.

خیامیان با یادآوری اینکه تا زمان روشن شدن تکلیف برجام می‌توانیم از شرکت‌های کوچک و متوسط بهره بگیریم بیان کرد: تکنولوژی‌های ضروری را نیز می‌توانیم از این شرکت‌ها تامین کنیم.

 

 

نظر شما