شناسهٔ خبر: 30757501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های امروز مطبوعات

تحریف یک درخواست

تهران- ایرنا- تعدادی از وزرای دولت به رهبری نظام نامه نوشته‌اند واین نامه مهم به بحث حساس و جنجالی نحوه تصویب لوایح چهارگانه مربوط به FATF بوده و وزرا در آن نامه درخواست کرده‌اند که تعامل بیشتری با دولت و مجلس در مسیر تصویب این لوایح صورت گیرد.اساسا صحبتی از «استعفای دسته‌جمعی» یا هر نوع استعفای مرسوم دیگری به میان نیامده است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «تحریف یک درخواست، اجاره 60 درصد، بقیه زندگی 40، کرباسچی نرفته به زندان برگشت، ضد و نقیض‏های کسری بودجه 98، نگاه اقتصادی به دانشگاه یک انحراف است، بازی به بازی برای قهرمانی می‌جنگیم، رؤسای همه ‌دولت ‌ها در مجادله با صداوسیما، یک اتفاق پررسیک و نقره داغ صادرکنندگان متخلف» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** تحریف یک درخواست
روزنامه اعتماد با انتخاب گزارشی با عنوان «تحریف یک درخواست» آورده است: 2 روز قبل در گزارشی از «آخرین حربه مخالفان FATF» نوشتیم و با اشاره به جوسازی رسانه‌های وابسته به جبهه پایداری نوشتیم که آنها مدعی شده‌اند «چند نفر از وزرای دولت بنفش» پس از شکست در خارج کردن کشور از فهرست سیاه FATF «با ارسال نامه‌ای به رهبری درصدد تحمیل FATF برآمده و برای پیشبرد برنامه عجیب خود، در صورت عدم تصویب آن، تهدید به استعفا کرده‌اند.» همان روز و در همان گزارش همچنین نوشتیم که البته این نخستین‌بار نیست که رسانه‌های نزدیک به این طیف خاص از اصولگرایان و مخالفان دولت اینچنین اقدام به تحریف واقعیت به‌ نفع مقاصد جناحی کرده و نه‌تنها هیچ ابایی نسبت به عواقب این دست اقدامات ندارند، بلکه ظاهرا برای‌شان تفاوت ندارد که آنچه با قلب واقعیت به عنوان خبر منتشر می‌کنند درباره چه سطحی از مسائل و مقامات سیاسی کشور است.

بحث FATF در بیش از 29 ماه گذشته، یعنی از زمانی که لایحه الحاقیه دولت به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی یا همان لایحه الحاقیه دولت به کنوانسیون پالرمو به عنوان نخستین لایحه از لوایح چهارگانه مربوط به FATF ازسوی مجلس شورای اسلامی اعلام‌ وصول شد، ازجمله مباحث داغ و بعضا جنجالی سیاسی-رسانه‌ای کشور بوده است؛ ماجرایی که در مقاطعی به بحثی اختلافی میان طیف‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف کشور تبدیل شد و در تمام این مدت، همزمان با تاکید اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بر اهمیت تصویب این لوایح و ضرورت خروج از فهرست سیاه FATF برای همکاری‌های پولی و بانکی با جهان، با مخالف‌خوانی‌های بعضا معقول برخی اصولگرایان و مخالفان دولت روبه‌رو بوده است.

** اجاره 60 درصد، بقیه زندگی 40
روزنامه همدلی با درج گزارشی با عنوان «اجاره 60 درصد، بقیه زندگی 40» می نویسد: در حالی که یک عضو شورای عالی کار از «سقوط» دستمزد کارگران در برابر هزینه‌ها خبر داده، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز اعلام کرده: «اگر کارگران قبلا یک سوم دریافتی خود را صرف اجاره بها می‌کردند، امروز باید بیش از دو سوم حقوق خود را برای اجاره مسکن هزینه کنند.» شاید مهم‌ترین ضرورت و نیاز حقوق ‌بگیران فرودست سقفی برای سرپناه باشد؛ آن‌هم در شهرهای بزرگ. در طی یک سال اخیر بحران اقتصادی به صورت شوک ‌قیمتی در حوزه‌های مسکن، ارز، و سکه تجلی یافت. این بحران بیش از هر گروهی، فرودستان جامعه را نشانه رفت. براساس نظر تشکل ‌های رسمی کارگری قدرت خرید کارگران حدود ۸۰ درصد کاهش یافته‌است. در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و 400 هزار تومان است. به گفته تشکل‌های رسمی کارگری، سبد معیشت خانوارهای کارگری بین چهار تا پنج میلیون تومان است.

در حالی که براساس آمار رسمی یک کارگر باید 60 درصد و طبق منابع میدانی حدود 80 درصد حقوقش را صرف اجاره مسکن کند و برای همین، شاهد گسترش حاشینه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ هستیم. از سویی بررسی سهام‌داران بانک‌های خصوصی نشان می‌دهد که شرکت‌های ساختمانی اصلی‌ترین سهام ‌داران نظام بانکی هستند و از سوی دیگر بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سال‌های اخیر در حوزه مستغلات بوده است. در سال ‌های گذشته بانک ‌ها به حوزه مستغلات وارد شدند و بخش اعظمی از سرمایه‌ خود را در این حوزه هزینه کردند. اما با ورود مسکن به رکودی چند ساله (که در دولت دهم شدت یافت) سرمایه های سرازیر شده به حوزه مسکن فریز شد! این وضعیت خوشایند بانک ها نبود. به گفته کارشناسان امروزه با وضعیت پیش‌آمده در حوزه مسکن و گسترش حاشیه‌نشینی طبقات محروم، رویکرد و سیاست مسئولان یک برنده بزرگ دیگر داشت و آن نظام بانکی بوده است.

** کرباسچی نرفته به زندان برگشت
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «کرباسچی نرفته به زندان برگشت» نوشت: غلامحسین کرباسچی بازداشت و البته آزاد شد. خبر بازداشت غلامحسین کرباسچی که صبح دوشنبه منتشر شد چندان سبب تعجب نبود، چرا که او به یک سال حبس محکوم است. اما زمانی وکیل کرباسچی به این موضوع اشاره کرد که درخواست اعاده دادرسی داده شده بود، دلیل بازداشت کرباسچی به معما تبدیل شد. دبیرکل حزب کارگزاران پس از آزادی توضیح داد که برای اجرای حکم محکومیتش دستگیر شده بود اما به خاطر درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور، تعهد داد و آزاد شد. غلامحسین کرباسچی درباره ماجرای بازداشت خود اظهار داشت: در ارتباط با محکومیتم به یکسال حبس که از سوی دادگاه اصفهان صادر شده بود، دادسرای اصفهان به دادسرای تهران برای اجرای حکم نیابت داده بود و به همین خاطر امروز صبح دستگیرم کردند تا به اوین ببرند.

نکته قابل تامل آنکه همه اخبار منتشر شده درباره بازداشت کرباسچی در هاله‌ای از تردید بود چنانکه سیدحسین مرعشی در جایگاه سخنگوی حزب کارگزاران از خبر بازداشت کرباسچی که در رسانه‌ها منتشر شده بود، اظهار بی‌خبری کرد و گفت: «صبح دوشنبه خبری در شهر منتشر شد که حاکی از بازداشت غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران داشت. این خبر هنوز از هیچ منبع قضائی تایید نشده است. کرباسچی ساعت 11صبح به قصد شرکت در جلسه کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران، از خانه خارج شد اما به دلایل نامعلوم، از آن ساعت هیچ خبری از ایشان نیست. وضعیت پیش آمده، خصوصا پس از انعکاس اخبار و شایعات مختلف نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. بازداشت کرباسچی آن اندازه غیر منتظره بود که مشخص نبود در صورت صحت اجرای حکم به کدام زندان باید برود. تهران یا اصفهان؟ در حالی که تا ظهر دیروز درباره بازداشت کرباسچی تردیدهای جدی وجود داشت، دلواپسان که تصور می‌کنند در ایجاد جنگ روانی نخبه هستند یا ساخت توئیت فیک با نام غلامحسین کرباسچی به دروغ به نقل از او نوشتند: «به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسانم که خبر بازداشت بنده کاملا کذب و بازی جدید رسانه‌ای دولت پنهان برای ناامید کردن جوانان از دولت خدمتگزار است.»

** ضد و نقیض‏های کسری بودجه 98
روزنامه ابتکار با درج عنوان «ضد و نقیض‏های کسری بودجه 98» آورد: کسری بودجه سال 98 موضوعی است که بلاشک به وقوع می پیوندد و نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید دارند. چرا که با توجه به تحریم های اقتصادی و عدم فروش کافی نفت که از 2 و نیم میلیون بشکه سال جاری طبق برآورد دولت در بودجه 98 به یک و نیم میلیون بشکه پیش بینی شده است و البته برخی این میزان را هم غیرقابل تحقق دانسته‏اند؛ همچنین معتقدند نرخ‏گذاری غیر واقعی دلار برای سال آینده این کسری بودجه را خواه ناخواه به همراه دارد ولی باید دید و سنجید که این کسری تا چه میزان خواهد بود. برخی نمایندگان این کسری بودجه را برای سال 98 تا 100 هزار میلیارد تومان برآورد کرده اند چرا که میزان فروش نفت و قیمت‏گذاری دلار در بودجه 98 را توسط دولت غیر واقعی می دانند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این موضوع می گوید: «هم فروش نفت و هم قیمت دلار را واقعی ندیدیم. متاسفانه مکانیزم‏هایی که برای نفت دیده شده را منطقی نمی دانم و کمیسیون تلفیق با آگاهی بر کسری بودجه‏ها آن را تصویب کرده است. نه بودجه تملک دارایی‏ها محقق خواهد شد و نه بودجه بخش اشتغال. از 65هزار و 400 میلیارد تومان بودجه اشتغال سال 97 فقط 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی لحاظ شده است. قیمت دلار 5200 تومان پیش بینی شده است که با دولت مذاکرات زیادی برای تغییر رابطه نفت و دلار داشتیم ولی بنا به دلایلی دولت نپذیرفت و با تعابیر خود آن را تعریف کرد. بسیاری از کشورها، قیمت فروش نفت برای سال آینده را حدود 40 دلار تخمین زده اند، چگونه است که ما علی‌رغم تحریم‏ها، قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه را 54 دلار پیش بینی کرده ایم؟ به طور قطع این دو عدد، یعنی قیمت هر بشکه نفت و قیمت دلار، واقعی نیست و ما در سال آینده با کسری بودجه شدیدی رو به رو خواهیم شد.

** نگاه اقتصادی به دانشگاه یک انحراف است
روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «نگاه اقتصادی به دانشگاه یک انحراف است» نوشت: مسأله حمایت دولت از دانشگاه یک امر قطعی است. اما تجاری شدن دانشگاه یعنی اینکه به دانشگاه به چشم یک بنگاه اقتصادی نگاه شود و این از انحرافات بزرگ در آموزش عالی است. تجاری شدن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه کارش این باشد که به هر شکلی پول دربیاورد. دانشگاه موظف است که برای فرهنگ، اقتصاد، صنعت و... ارزش افزوده ایجاد کند و این منجر به افزایش ثروت ملی می‌شود به این معنی که دانشگاه بزرگترین مولد ثروت است. اما در تجاری‌سازی دانشگاه فکر می‌شود که دانشگاه یک کارخانه است و باید پول تولید کند، البته دانشگاه می‌تواند بخشی از نیازهای خود را از طریق ارائه سرویس‌هایی به جامعه تأمین و منابعی برای تقویت کارکرد خودش ایجاد کند. دستگاه‌های خودش را، آزمایشگاه‌های خودش را تقویت بکند. در همه جای دنیا این شیوه حاکم است.

غلامرضا ظریفیان از دانشجویان مبارز قبل از انقلاب است که به خاطر فعالیت‌های سیاسی در رژیم پهلوی از دانشگاه تهران اخراج شد، او می گوید: اساساً مسأله سیاست در ایران پیچیده، سخت و فربه است؛ یعنی اساساً در ایران سیاست و سیاست زدگی بر همه بخش‌های دیگر جامعه سایه افکنده است.آموزش عالی هم از این امر مستثنی نبود، آموزش عالی در بستر تاریخی همواره کانون فعال سیاسی بوده است. شما اگر تاریخ ایران از 1300 به بعد را بنویسید نقش دانشگاه در تحولات سیاسی مهم است. بعد از انقلاب هم شاهد بودیم که دانشگاه در رأس تحولات مختلف بوده است.

** بازی به بازی برای قهرمانی می‌جنگیم
روزنامه جوان با انتخاب گزارشی با عنوان «بازی به بازی برای قهرمانی می‌جنگیم» آورده است: دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس وعده می‌دهد که تیم ملی بازی به بازی برای شکستن طلسم قهرمانی در آسیا پیش می‌رود: از امروز باید برای چین شروع کنیم و بازی به بازی به شکستن طلسم ۴۳ ساله قهرمانی در آسیا نزدیک‌تر شویم و دل مردم را شاد کنیم. راه خیلی سختی در پیش داریم. دیدید که عمان هم تیم سرسختی بود و تیم‌ها مرحله به مرحله سخت‌تر می‌شوند.

علیرضا بیرانوند که با دفع پنالتی، تیم کشورمان را مقابل عمان در بازی نگه داشت مانند جام جهانی می‌درخشد و با کلین‌شیت در چهار بازی به عنوان یکی از بهترین‌های جام مطرح است. بیرانوند درباره چگونگی گرفتن ضربه پنالتی کاپیتان عمان اینطور توضیح می‌دهد: آن لحظه به مردم عزیز کشورم فکر می‌کردم و می‌دانستم که الان همه در حال دعا هستند که این توپ گل نشود. پنالتی بدموقعی بود و برای دروازه‌بانانی که در شروع بازی هنوز گرم نیستند و در شرایط مسابقه قرار ندارند، سخت است. آنالیزی از قبل داشتم و با توجه به پنالتی‌هایی که از این تیم دیده بودم، می‌دانستم این بازیکن کدام سمت می‌زند و این باعث شد تا با یک تمرکز خوب به تیمم کمک کنم. سردار هم از پشت سر پنالتی‌زن عمان به من اشاره می‌کرد که کدام سمت بپرم و با توجه به آنالیز خودم و تأکید سردار که به سمت راست شیرجه بزنم، من هم گفتم حتماً حکمتی است و به آن سمت شیرجه زدم و پنالتی را دفع کردم.

** رؤسای همه ‌دولت‌ها در مجادله با صداوسیما
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «رؤسای همه ‌دولت‌ها در مجادله با صداوسیما» می نویسد: رویکرد رادیو و تلویزیون با رؤسای دولت‌های بعد انقلاب چگونه بود؟ از پیروزی انقلاب در بهمن سال 57 تا اواسط سال 60 که میرحسین موسوی دولت را در دست گرفت، در حدود سه سال، سه دولت در ایران آمدند و رفتند. صداوسیما نیز تا سال 63 که محمد هاشمی، برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، به ریاست صداوسیما منصوب شد، با فرازوفرودهایی همراه بود و به‌جز مقطعی که صادق قطب‌زاده، مدیرعامل این رسانه بود با شورای سرپرستی اداره می‌شد. در آن زمان تنها دو شبکه تلویزیونی فعال بود و با توجه به ساعات کمی که این شبکه‌ها برنامه داشتند. امام خمینی (ره) صداوسیما را دانشگاه خوانده بود و همچنین در درگیری ایران در جنگ با عراق خیلی این فرصت وجود نداشت تا صداوسیما رویکردی منفی نسبت به دولت‌ها داشته باشد.

سال 68، دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی بر سر کار آمد و برادرش همچنان ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت. دولت او نیز بیشتر به مسائل اقتصادی می‌پرداخت و انتقادات بیشتر در رسانه‌های مکتوب مثل روزنامه سلام و رسالت صورت می‌گرفت. محمد خاتمی در حالی دولت را در سال 76 تحویل گرفت که مشخص بود صداوسیما انتظار رئیس‌جمهور دیگری را می‌کشید. حسن روحانی اما از همان ابتدا با نگاه انتقادی به صداوسیما وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شد. او بارها گفت که نباید صداوسیما تک‌صدایی باشد و در جایی به طعنه رسانه ملی را رسانه میلی خوانده بود.

**اجلاس ورشو از امروز شکست خورد‌ه است
روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «اجلاس ورشو از امروز شکست خورد‌ه است» به گفت وگو عباسعلی‌منصوری آرانی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی پرداخت و نوشت: به نظر من به عنوان فردی که سال‌ها در نظام مسئولیت ‌داشته‌ام، اقتداری که ایران دارد بر این نشست تاثیرگذاشته و شرکت کنندگان این کنفرانس نسبت به دهه‌ های گذشته بسیار بسیارکمترشده‌اند و کشورها بیشتر روی تعاملات با ایران حساب می‌کنند. بنابراین از امروز این کنفرانس شکست خورده می‌دانم و حضور معاون وزیرامورخارجه لهستان درتهران موید این حرف بنده است. آن‌ها قصد دارند باجمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوکنند و بگویند قصدشان این نیست که این کنفرانس را ضد ایرانی کنند. بنابراین فکرمی‌کنم آمریکا همواره سعی براین دارد که در حوزه جنگ‌ روانی اقداماتی راانجام دهدکه بی‌شک شکست خواهد خورد. همچنین زمانی که برای برگزاری این کنفرانس درنظر گرفته شده، مصادف با جشن پیروزی انقلاب اسلامی است درنتیجه فضای جنگ روانی به اوج خواهد رسید. فکرمی‌کنم حضور مردم در22 بهمن در کنار به‌کارگیری ظرفیت ‌های سیاسی دروزارت امورخارجه، حوزه پارلمانی مجلس وهمچنین ظرفیت‌هایی که درخارج ازکشور وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این کنفرانس را شکست دهد.

** یک اتفاق پررسیک
روزنامه آفتاب یزد با درج عنوان «یک اتفاق پررسیک» نوشت: سه نام مطرح؛ فائزه هاشمی، بهاره رهنما و روزنامه شرق. یکی شناخته در عرصه سیاست، یکی در عرصه سینما و تلویزیون و دیگری در عرصه مطبوعات کشور. هر سه مشهور و درمحموع محبوب. اما در کنار هم قرار گرفتن هرسه این اسامی در آن واحد این روزها حاشیه ها و حرف و حدیث هایی به همراه داشته است. گفت وگوی بهاره رهنما با هر روزنامه ای هم همین طور. اما این بار بهاره رهنما به عنوان یک خبرنگار گفت و گویی با فائزه هاشمی به عنوان یک چهره زن سیاسی انجام داده است. گفت وگویی که در این روزنامه به چاپ می رسد و همین کافی است تا گروهی سخن به نقد چنین شیوه ای بگشایند و گروهی به تحسین آن. عده ای این رفتار را یک حرکت خلاقانه در دنیای بی رونقی روزنامه ها می دانند و راهی برا جذاب تر و پرخواننده تر شدن و عده ای آن را بی مایه شدن محتویات روزنامه ای می دانند که در آن به جای روزنامه نگاران حرفه ای و متحصصان امر واهل فن، امور به سلبریتی هایی واگذار شود که این روزها مانند تبلیغ یک کالا، یک گفت وگو یا یک روزنامه را تبلیغ می کنند. سلبریتی هایی که برخی از آن ها شاید سرخورده از کم کاری کارهنری، در جست وجوی ماجرا جویی جدید و موقتی وارد عرصه مطبوعات شده جای کهنه کاران رسانه را گرفته و البته به دلیل نااشنایی با فضای کار نوشته ها و گفت وگوهای استخواندار در این رابطه را به رشته تحریر در نمی آورند.

** نقره داغ صادرکنندگان متخلف
روزنامه خراسان با انتخاب گزارشی با عنوان «نقره داغ صادرکنندگان متخلف» نوشت: کمیسیون تلفیق در آخرین مصوبات خود در چارچوب بودجه 98 دولت را مکلف به سامان دهی یک ماهه حقوق مدیران کرد و جریمه سنگینی نیز برای صادرکنندگانی که ارز خود را با تاخیر به اقتصاد برگردانند تعیین کرد که بر اساس آن اگر مشمولان اعاده ارز، یک سال در بازگرداندن ارز تاخیر کنند 24 درصد جریمه شده و همزمان عملشان نیز مصداق خیانت در امانت تلقی خواهد شد. مفتح سخنگوی این کمیسیون در توضیح مصوبات دیروز تلفیق گفت: دولت مکلف شد که ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ قانون بودجه سال 98، به سامان دهی حقوق مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره اعم از موظف و غیرموظف شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی در سه سطح اقدام کند.

پژوهشم**9117**9131

نظر شما