شناسهٔ خبر: 30757452 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

انتقال محل زندگی گونه پازن به شیوه زنده گیری

‌معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از انتقال محل زندگی گونه پازن به شیوه زنده گیری برای نخسین بار در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

‌مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتقال محل زندگی پازن‌، بدون کوچک‌ترین صدمه و تلفات، گفت: با انجام پروژه مطالعاتی اداره کل محیط زیست استان همدان با دانشگاه اراک، این انتقال از شنبه هفته گذشته آغاز و تا کنون با پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه، ۱۲ راس پازن از منطقه محافظت‌شده "خان گرمز" به "لشکردر" ملایر انجام شده است‌.

 

وی با بیان اینکه تغییر موفقیت آمیز محل زندگی گونه پازن توسط استان همدان نقطه مقابل حادثه تلخ گور سمنان بوده است، عنوان کرد: ۴۰ درصد باقی‌مانده از انجام این پروژه باتوجه به شرایط آب‌وهوایی مناسب در آینده‌ای نزدیک به پایان می‌رسد.

 

وی اعتبار تخصیص داده شده برای انجام جابه‌جایی محل زندگی پازن را ۴۰ میلیون تومان خواند و مطرح کرد: انتقال این گونه از حیوانات بدون استفاده از مواد بیهوشی و به شکل زنده گیری با به‌کارگیری از جعبه‌های مخصوص در ۲ مرحله صورت گرفته است‌.

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به وجود خلاء و ضعف‌های قانونی موجود در رابطه با حمایت از حیوانات، اظهار کرد: متاسفانه گاها در جامعه شاهد آزار رساندن و ترساندن حیوانات به‌ویژه سگ و گربه توسط برخی از شهروندان در محیط‌های شهری و روستایی هستیم؛ این در حالی‌ است که دستگاه خاصی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد.

 

صفی‌خانی با بیان اینکه حیوان آزاری در حیات وحش نیز صورت می‌گیرد، عنوان کرد: شکارچیان غیرمجاز با استفاده از اسلحه‌های بادی و با یک ساچمه به حیوان درحال حرکت شلیک می‌کنند و باعث مشکل در اصل وجودی حیوان می‌شوند، به گونه‌ای که صدمات وارده بر حیوانات غیرقابل درمان بوده و باعث مشکلات زیادی برای حیوانات می‌شوند.  

 

وی ادامه داد: همچنین زنده گیری حیوانات وحشی مانند روباه و شغال توسط شکارچیان نیز به‌گونه‌ای حیوان آزاری محسوب می‌شود؛ با این وجود آزار رساندن به حیوانات اهلی نسبت به حیوانات وحشی بیشتر است‌.

 

وی در رابطه با برخورد و ضوابط قانونی موجود برای آزاردهندگان حیوانات، گفت: متاسفانه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکل محیط زیست در این حوزه‌، مربوط به ضعف تعیین مجازات توسط قانون گذار و اجرای آن به‌وسیله مجریان قانونی است‌.

 

صفی‌خانی عملکرد ۱۲ سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه حمایت از حقوق حیوانات را مطلوب دانست و گفت: سمن‌ها باتوجه به کمبود منابع مالی اقدامات خوبی برای حیوانات به‌ویژه سگ‌ها از جمله جراحی و خدمات گوناگون پزشکی انجام داده‌اند اما متاسفانه به‌دلیل نواقص و خلاء‌های قانونی نتوانسته‌اند از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

 

وی با اشاره به وجود سامانه(سجا) برای ثبت گزارشات و شکایات مردمی در حوزه حمایت از حیوانات توسط قوه قضاییه، مطرح کرد: از سال ۸۹ قانون گذار برنامه‌هایی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد از جمله دفن لاشه عفونی سگ‌ها اجرا و متولی این طرح را وزارت کشور معرفی کرده‌ است‌.

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به رشد فرهنگ حیوان دوستی در جامعه، افزود: برخلاف حیوان آزاری، حیوان دوستی نیز وجود دارد که خوشبختانه این فرهنگ درحال رشد است؛ شبکه‌های مجازی به دلیل انتشار فیلم و عکس‌های حیوان آزاری باعث می‌شوند تا کاربران از این نظر احساس خطر کنند درحالی که این موضوع در مقابل حیوان دوستی بسیار ناچیز است‌.

 

صفی‌خانی در پایان گفت: حیوان دوستی تنها غذا دادن به حیوان نیست؛ بلکه مسائل مهمی مانند خدمات بهداشتی از جمله موارد مهم در رسیدگی به حیوانات است.

 

نظر شما