شناسهٔ خبر: 30755039 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«ایران» بازی تیم ملی برابر عمان را از لحاظ آماری و فنی بررسی می‌کند

شبِ کاپیتان‌ها

صاحب‌خبر -




حامد جیرودی
خبرنگار
تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی 2 بر صفر مقابل عمان در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات، گام بلندی در این رقابت‌ها برداشت و حالا باید خود را برای دیدار مرحله یک چهارم که پنجشنبه مقابل چین برگزار می‌شود، آماده کند. با این حال، دیدار با عمان حاوی نکات فنی و آماری مختلفی بود که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم. 
4 تغییر، 3 بازیکن همیشه ثابت
در این مسابقه، کارلوس کی‌روش باز هم ترکیب جدیدی را به میدان فرستاد. به این ترتیب که رامین رضاییان دوباره در دفاع راست، جایگزین وریا غفوری شد. اشکان دژاگه به مرکز خط میانی بازگشت و جای روزبه چشمی را گرفت. مرتضی پورعلی گنجی جای محمدحسین کنعانی زادگان را در دفاع وسط پر کرد و مهدی طارمی نیز به جای سامان قدوس به میدان رفت تا به این ترتیب شاهد 4 تغییر در این دیدار باشیم.
 نکته جالب اینکه علیرضا بیرانوند، امید ابراهیمی و سردار آزمون تنها بازیکنانی هستند که در هر 4 بازی گذشته، عضو ترکیب اصلی و 11 نفره تیم ملی بوده‌اند. ابراهیمی در این مسابقه و زمانی که دژاگه تعویض شد، بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازوی خود بست تا پنجمین کاپیتانی خود در تیم ملی را تجربه 
کند. 
بیرانوند؛ دست‌های مطمئن، مرد روحیه‌ساز
مرد شماره یک ایران که در جام جهانی در بازی با پرتغال، پنالتی کریس رونالدو را مهار کرده بود، باز هم یک پنالتی حساس دیگر را مهار کرد تا به چهره ویژه تیم ملی تبدیل شود. این در حالی است که پرتاب دست او در بازی با عراق نیز مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته بود. بیرانوند در چهارمین بازی خود در جام ملت‌ها توانست دروازه ایران را بسته نگه دارد تا از حالا از او به عنوان یکی از گزینه‌های کسب عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌ها یاد شود. این گلر 26 ساله، مقابل عمان، سی و دومین بازی ملی خود را تجربه کرد. 19 بازی از این تعداد بازی ملی او، رسمی بوده که بیرانوند در 16 مسابقه آن توانسته دروازه ایران را بسته نگه دارد. آخرین بار دروازه او در بازی دوستانه مقابل قطر پیش از جام ملت‌ها، توسط حسن الهیدوس کاپیتان قطر از روی نقطه پنالتی باز شد. 
کلاس جهانی جهانبخش
اولین گل تیم ملی در بازی با عمان را علیرضا جهانبخش در دقیقه 32 به ثمر رساند. این بازیکن برایتون که مدت‌ها مصدوم بود و حضورش در جام ملت‌ها نیز در‌ هاله‌ای از ابهام قرار داشت، در بازی با عراق در ترکیب تیم ملی قرار گرفت و نمایش چندان موفقی نداشت. با این حال کی‌روش در بازی با عمان هم او را در ترکیب اصلی قرار داد و این بازیکن با فرصت طلبی و استفاده از اشتباه مدافع عمان، دروازه این تیم را باز کرد و کلاس  جهانی‌اش را نشان داد. او در چهل و پنجمین بازی ملی‌اش، ششمین گلش را به ثمر رساند. جهانبخش آخرین بار در بازی دوستانه برابر بولیوی که 24 مهرماه برگزار شد، گل زده بود. او در دقیقه 69 تعویض شد و جای خود را به چشمی داد ولی به نظر می‌رسد که کی روش در بازی بعدی مقابل چین هم روی او حساب ویژه‌ای باز کند. 
محروم و اخطاری‌های ایران
وحید امیری در دقیقه 65 بازی مقابل عمان کارت زرد گرفت. او در بازی با عراق هم کارت زرد گرفته بود تا به این ترتیب بازی با چین را از دست بدهد و اولین بازیکن محروم ایران در این تورنمنت باشد. حسینی، رضاییان، طارمی، حاج صفی و قدوس دیگر بازیکنان تک اخطاره ایران در جام ملت‌ها هستند. 
دوران افت حسینی
همبازی امیری در ترابزون اسپور یعنی سیدمجید حسینی، در شرایطی در این بازی پنالتی داد و اخطار گرفت که بیرانوند به نوعی او و ایران را در این بازی نجات داد. این مدافع جوان در پایان نیمه اول بازی با یمن هم از سوی کی‌روش تعویض شد و به نظر می‌رسد که از روزهای خوب خود در جام جهانی فاصله دارد و حالا باید دید که در بازی با چین، کی‌روش چه تصمیمی درباره او می‌گیرد. البته حسینی در همین بازی با عمان هم در یک صحنه توپی که پورعلی گنجی لو داده بود را گرفت تا از رخ دادن حمله‌ای جدی برای عمان جلوگیری کند. 
زوج ناکام خط حمله
در این بازی، طارمی و آزمون مهاجمان هدف تیم ملی بودند که هر کدام به نوعی روی گل نخوردن و گل زدن ایران تأثیرگذار بودند ولی نتوانستند به هدف اصلی خود یعنی گلزنی دست پیدا کنند. سردار و مهدی در این مسابقه، فرصت‌های خوبی را برای گلزنی به دست آوردند ولی نتوانستند از آنها استفاده کنند و باید دید در بازی با چین می‌توانند این موضوع را جبران کنند 
یا خیر.


شجاعی در جمع 10 بازیکن رکورددار

بالاخره فرصت بازی به مسعود شجاعی هم رسید و کاپیتان اول تیم ملی که در 3 بازی مرحله گروهی به طور کامل روی نیمکت نشسته بود، در بازی با عمان از دقیقه 88 به جای آزمون به میدان آمد تا به این ترتیب شجاعی در چهارمین دوره حضور خود در جام ملت‌ها که او را در کنار مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام در این زمینه رکورددار کرده، هشتاد و دومین بازی ملی‌اش را نیز تجربه کند و با رکورد حمید استیلی که او هم 82 بازی ملی دارد، برابر شود و در رده دهم 10 بازیکن تاریخ فوتبال ایران که بیشترین بازی‌های ملی را انجام داده‌اند قرار بگیرد. زمانی که او وارد میدان شد، ابراهیمی بازوبند را به او داد تا به این ترتیب، او یازدهمین کاپیتانی خود در تیم ملی را هم تجربه کند. با بازی کردن شجاعی در این مسابقه، کی‌روش تاکنون از 21 بازیکن خود در جام ملت‌ها استفاده کرده و تنها دو دروازه‌بان دیگر یعنی امیرعابدزاده و پیام نیازمند در ترکیب تیم ملی قرار نگرفته‌اند که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد، بعید است در این تورنمنت به آنها بازی برسد.

اشکان، مرد مورد اعتماد کی‌روش

خطا روی طارمی در دقیقه 39 پایه گذار گل دوم ایران شد. دژاگه پشت توپ ایستاد و دروازه عمان را گشود. دژاگه که در بازی با یمن هم روی یک ضربه ایستگاهی زیبا گل زده بود، حالا در پنجاه و پنجمین بازی ملی‌اش، موفق به زدن گل یازدهم شد. آخرین باری که اشکان ایران را از روی نقطه پنالتی به گل رساند، در بازی دوستانه تیم ملی مقابل ترکیه پیش از آغاز جام ملت‌ها بود. دیداری که 2-1 به سود ترکیه به پایان رسد و تک گل ایران از روی نقطه پنالتی توسط دژاگه به دست آمد. دژاگه در این بازی هم به عنوان کاپیتان وارد زمین شد تا برای هفدهمین بار بازوبند کاپیتانی را به بازو بسته باشد. او در این تورنمنت، یکی از بهترین بازیکنان ایران بوده و توانسته جزو بازیکنان برتر مسابقات نیز قرار بگیرد. ستاره‌ای که بعد از نیمکت‌نشینی در جام جهانی 2018 روسیه خود را احیا کرده و به یکی از مردان مورد اعتماد کی‌روش تبدیل شده است. جالب این که در زمان زدن پنالتی، جهانبخش و آزمون هم خواستار زدن این ضربه بودند ولی کی‌روش اعلام کرد که اشکان پنالتی را بزند.


نظر شما