شناسهٔ خبر: 30753118 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دیـــگه چه خبر

صاحب‌خبر -

چهارشنبه، دومین دادگاه خبرنگار پرس تی‌وی در امریکا

خبر اول اینکه، دومین جلسه دادگاه امریکایی برای پیگیری پرونده «مرضیه هاشمی» مجری و خبرنگار بازداشت شده شبکه پرس تی‌وی، چهارشنبه (۳ بهمن ماه) در واشنگتن برگزار می‌شود. به گزارش شبکه پرس تی‌وی، دومین جلسه دادگاه در حالی برگزار می‌شود که هیچ منبعی درباره روند بررسی پرونده وی اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کند و شرایط کنونی برای خانواده مرضیه هاشمی دشوار است. مرضیه هاشمی در دومین تماس تلفنی با دخترش سارا نیز از اینکه تصمیمی برای آزادی او گرفته شده یا خیر، اطلاعی نداشته است. فرزندان هاشمی از اینکه برخلاف حق قانونی همه زندانیان، مرضیه هاشمی نمی‌تواند با خانواده‌اش به صورت تلفنی هم صحبت کند و مسئولان زندان این حق اولیه را نیز از او سلب کرده‌اند، بسیار ناراحتند. مجری، خبرنگار و مستندساز امریکایی‌الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال امریکا «اف‌‌بی‌‌آی» در واشنگتن دی سی منتقل شد.

 
برلین به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

خبر دیگر اینکه، دویچه وله مدعی شد که دولت آلمان به دنبال وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران است.  به گزارش ایلنا، در گزارش ادعایی این رسانه آمده است: برلین به دلیل تشکیک در رابطه سازمان‌های اطلاعاتی ایران با حملات تروریستی در اروپا،  پرواز هواپیمایی ماهان به آلمان را متوقف خواهد کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی، قرار است اداره فدرال خطوط هوایی این کشور در روزهای آتی اجازه پرواز  ماهان ایر در آسمان آلمان را لغو کند. وزارت امور خارجه آلمان حاضر نشده است درباره این تصمیم اطلاعاتی منتشر کند. این در حالی است که سال‌ها است مقامات ایالات متحده ماهان ایر را متهم کرده‌اند که از پروازهای خود برای موارد نظامی استفاده می‌کند. این رسانه مدعی شد که روابط تنگاتنگ ماهان‌ایر با نهادهای نظامی ایران باعث شده که دولت آلمان به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه این شرکت هواپیمایی باشد.

 
چند دانشجوی ایرانی در امریکا و کانادا تحصیل می‌کنند؟

شنیدیم که ،  در نود و چهارمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به بررسی پیش‌نویس «سند مهاجرت دانشجویان و دانش آموختگان کشور» اختصاص داشت، گزارش تدوین شده در این زمینه ارائه شد. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ ) مجموع دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور ۵۰ هزار و ۳۹۲ نفر است. در ادامه جلسه نیز اشاره شد که بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج در کشور امریکا با تعداد ۱۲ هزار و ۶۴۳ نفر هستند و از این نظر دانشجویان ایرانی دارای رتبه یازدهم در میان دانشجویان سایر کشورهای شاغل به تحصیل در امریکا هستند. در بخش دیگری از این آمار همچنین اشاره شد که تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در کانادا نیز ۷ هزار و ۴۱۵ نفر هستند و از این نظر دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کانادا نیز دارای رتبه یازدهم در میان دانشجویان سایر کشورها هستند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما