شناسهٔ خبر: 30752964 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پایان بی نتیجه اجلاس اقتصادی اتحادیه عرب در غیبت سران

صاحب‌خبر -



گروه جهان/ اجلاس اقتصادی سران عرب در حالی روز یکشنبه در بیروت، پایتخت لبنان بدون دستیابی به نتیجه‌ای خاص به کار خود پایان داد که اکثر رهبران کشورهای عربی در آن حضور نداشتند و نمایندگان خود را به این اجلاس فرستاده بودند. تنها امیر قطر که در بیش از یک سال اخیر بحران دیپلماتیک با عربستان، بحرین، مصر و امارات داشته، در این اجلاس حضور یافته بود و این پیام را به جهان عرب داد که برای پایان دادن به بحران دیپلماتیک آمادگی دارد اما همسایگانش در مسیر آشتی سنگ‌اندازی می‌کنند.
به گزارش الجزیره، اگرچه دستور کار اجلاس اقتصادی سران عرب بازسازی سوریه و حمایت از کشورهای میزبان آوارگان سوری بود نه بحران دیپلماتیک قطر اما غیبت رهبران کشورهای عربی در این رویداد و حضور تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در این اجلاس این پیام را به جهان عرب و جامعه بین‌الملل می‌داد که با وجود حسن نیت قطر، کشورهایی که دوحه را تحریم دیپلماتیک، زمینی، هوایی و دریایی کرده‌اند سر سازش ندارند و در مسیر آشتی هم سنگ‌اندازی می‌کنند. 
امیر قطر معمولاً در نشست‌های سران عرب و نیز سایر نشست‌های بین‌المللی حضور می‌یابد و از این تریبون‌ها موضعگیری‌های کشورش نسبت به مسائل بین‌المللی را اعلام کرده و در اظهارات خود به پیامدهای محاصره اعمال شده علیه قطر می‌پردازد. البته آل ثانی در نشست قبلی سران عرب در شهر الدمام عربستان سعودی و نیز نشست سران عرب حوزه خلیج فارس در ریاض حضور پیدا نکرده بود. امیر قطر درباره حضورش در نشست اقتصادی سران عرب در بیروت آن را مسأله‌ای عادی و از باب تلاش برای فعالیت مشترک کشورهای عربی دانست. او در یک پیام توئیتری نوشت: از حضورم در نشست سران عرب در بیروت خرسندم، تصمیمم برای مشارکت در این نشست اقتصادی و اجتماعی مسأله‌ای عادی بوده و با توجه به تلاش ما برای فعالیت‌های مشترک عربی انجام شده که در نشست نیز بر نیاز مبرم به تقویت آنها در برابر بحران‌ها و چالش‌هایی که پیش‌ روی‌مان است، تأکید شد، از رهبری و مردم لبنان بابت این میزبانی تشکر می‌کنم. تحلیلگران می‌گویند، آل ثانی در نشست سران عرب در تونس که قرار است ماه مارس برگزار شود نیز شرکت خواهد کرد. زیرا از سوی باجی قاید السبسی، رئیس جمهوری تونس به طور رسمی دعوت شده است.
روز یکشنبه و در آخرین روز نشست 5 روزه بیروت بیانیه پایانی نشست صادر شد که در آن بر لزوم حمایت از کشورهای میزبان آوارگان سوری تأکید شده و از تمامی طرف‌های اهداکننده و صندوق‌های کشورهای عربی خواسته شد، برای کاهش مشکلات آوارگان و حمایت از پروژه‌های کشورهای میزبان و کاهش پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بحران آوارگان همکاری داشته باشند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر لزوم پایبندی بر حمایت از پایداری ملت فلسطین در برابر حملات رژیم صهیونیستی تأکید کردند و گفتند این تجاوزات منجر به نابودی اقتصاد فلسطین و زیرساخت‌های آن شده است. آنها نسبت به مسئولیت‌پذیری عربی و اسلامی جمعی در قبال قدس به منظور حفظ هویت عربی، اسلامی و مسیحی قدس شریف ابراز اطمینان کردند. شرکت‌کنندگان همچنین بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید کردند.
جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان در این نشست از جامعه جهانی خواست که به مسئولیت‌های خود در قبال آوارگان سوری عمل کند. وی خواهان ایجاد پروژه‌هایی برای توسعه اقتصادی در مناطقی شد که آوارگان به آنجا باز می‌گردند. او تأکید کرد: درخواست ما برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به نفع لبنان و کشورهای عربی است.
باسیل از امیر قطر و رئیس جمهوری موریتانی دو رهبری که برخلاف دیگر رهبران عرب در این نشست شخصاً حضور یافته بودند، تشکر کرد.
میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز در این نشست تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم و تأکید کرد که اشغالگران اسرائیلی قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کنند.

نظر شما