شناسهٔ خبر: 30752916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

معاونان وزارت خارجه ایران و لهستان در تهران دیدار کردند

عراقچی: لهستان متوجه عواقب نشست ضد ایرانی باشد

صاحب‌خبر -




در حالی که رابطه ایران و لهستان طی روزهای اخیر تحت تأثیر میزبانی این کشور برای برگزاری نشستی قرار گرفته که با ابتکار امریکا و متمرکز بر موضوع ایران ترتیب داده شده، هیأتی از دیپلمات‌های لهستانی به ریاست ماچی پرز میسلاولانگ، معاون وزیر خارجه این کشور اروپای شرقی روز گذشته به تهران سفر کردند. سفری که بیش از هر چیز اهداف آن را می‌توان در امتداد تبیین و توضیح محورهای نشست جنجالی لهستان توصیف کرد.  چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در خلال سفر خود به چند کشور منطقه از برگزاری نشستی در لهستان با هدف بحث درباره نقش منطقه‌ای ایران خبر داد.
با اعلام تصمیم لهستان به میزبانی این کنفرانس و اینکه این کشور و امریکا مشترکاً از کشورهای دیگر برای شرکت در این نشست دعوت کرده‌اند، وزیر امور خارجه ایران و شماری دیگر از مقام‌های کشورمان دولت لهستان را مورد انتقاد شدید قرار داده و یادآور شدند که مقام‌های این کشور فراموش کرده‌اند که ایران، لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد و حالا میزبان یک نشست ضد ایرانی می‌شود. این در حالی بود که کاردار سفارت لهستان در تهران هم به وزارت خارجه احضار شد. لهستان در حالی یکی از نزدیک‌ترین متحدان امریکا در اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌آید که در عین حال همگام با اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای دفاع کرده است. با وجود این روابط نزدیکش با امریکا موجب شده نتواند به خواسته امریکا مبتنی بر برگزاری یک نشست بین‌المللی علیه ایران دست رد بزند.
 در چنین شرایطی است که شماری از دیپلمات‌های لهستان به ریاست ماچی پرز میسلاولانگ  راهی تهران شدند و با سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پیرامون نشست آتی دیدار و گفت‌وگو کردند.
دلایل لهستان غیرقابل قبول است
سیدعباس عراقچی، معاون وزارت خارجه کشورمان در دیدار ماچی پرز میسلاو لانگ، معاون وزارت امور خارجه لهستان با اعتراض به میزبانی این کشور در نشست ضد ایرانی گفت: «لهستان باید نیات واقعی دولت امریکا از برگزاری کنفرانس ضد ایرانی ورشو را درک کند و متوجه عواقب آن باشد.» عراقچی در ادامه افزود: «بحران خاورمیانه در اشغالگری رژیم صهیونیستی ریشه دارد و اصلی‌ترین مشکل منطقه رژیم صهیونیستی و سیاست‌های غاصبانه و سرکوبگرانه آن است؛ لذا تا زمانی که مردم فلسطین به حقوق مشروع خود نرسند، منطقه روی آرامش به خود نخواهد دید. این‌که چنین موضوع مهمی در دستور کار کنفرانس قرار نگرفته، نشان‌دهنده یکسویه بودن این کنفرانس است و معلوم است که امریکا اهداف دیگری را از برگزاری آن دنبال می‌کند.»
 معاون سیاسی وزارت امور خارجه با غیرقابل قبول دانستن دلایل دولت لهستان در همراهی با دولت امریکا در برگزاری کنفرانس ورشو تصریح کرد: «دولت لهستان باید نیات واقعی دولت امریکا از این کنفرانس را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد.» عراقچی در ادامه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری صلح و امنیت در منطقه بوده و این را در مبارزه با گروه‌های تروریستی همچون داعش به اثبات رسانده است؛ اما اجازه ائتلاف‌سازی علیه منافع خود را به هیچ کشوری در منطقه یا خارج از آن  نخواهد داد.»ماچی پرز میسلاو لانگ هم با اشاره به سابقه بسیار خوب مناسبات دوجانبه و تأکید مجدد بر حمایت قاطع کشورش از برجام، در ارتباط با برگزاری نشست ورشو گفت: «در این کنفرانس پیشبرد صلح و امنیت در خاورمیانه در کلیت خود مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه علیه هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.»او تأکید کرد: «لهستان معتقد است ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم خاورمیانه نقش مؤثری در شکل‌گیری تحولات منطقه دارد. هدف لهستان از برگزاری این کنفرانس کمک به حل مشکلات منطقه است و لهستان به عنوان دوست ایران اجازه  نخواهد داد علیه ایران اقدامی صورت گیرد.»
لهستان: نشست بدون حضور روسیه موفقیت‌آمیز نخواهد بود
علی‌رغم تلاش‌ امریکا برای حضور پرشمار کشورها در این نشست، به نظر می‌رسد که این نشست آنچنان که باید با اقبال مقام‌های اروپایی مواجه نشده است، از جمله اینکه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با بیان اینکه «باید سفرهایی در شاخ آفریقا داشته باشم، بنابراین فکر نمی‌کنم که آن روزها در بروکسل یا اروپا حضور داشته باشم»، اعلام کرده که در این نشست شرکت نمی‌کند. پیش از این هم نشریه «فایننشال تایمز» گزارش داده بود که فرانسه هم احتمالاً در سطحی پایین‌تر از وزیر خارجه در نشست ورشو شرکت می‌کند. آلمان و انگلیس هم برای حضور در این نشست، تصمیم نگرفته‌اند. 
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با بیان اینکه مسکو دعوتنامه حضور در این کنفرانس را دریافت کرده اما معتقد است که این نشست نخواهد توانست مشکلات منطقه‌ای را حل کند، درباره برگزاری این نشست موضع منفی اتخاذ کرد. این در حالی است که به گزارش ایرنا، وزیر خارجه لهستان تأیید کرد که مسکو دعوت این کشور را برای شرکت در کنفرانس ضد ایرانی ورشو رد کرده است. جاکیچ کژاپوتوویچ در مصاحبه با نشریه لهستانی «ژچپاسپولیتا» با ابراز تأسف از عدم حضور روسیه در نشست ورشو  گفت: «بدون حضور مسکو، نمی‌توان به موفقیت‌آمیز بودن این نشست امیدوار بود.» وزیر خارجه لهستان همچنین مدعی شد: «ما نمایندگان ایران را دعوت نکردیم، چراکه باعث می‌شد نتوانیم مذاکراتی عادی داشته باشیم. ایرانی‌ها از زبانی استفاده می‌کنند که قبول آن – در این مورد برای لهستان - سخت است.»





برچسب‌ها:

نظر شما