شناسهٔ خبر: 30752838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مقام آمریکایی: به روسیه اعتماد نداریم

نماینده آمریکا در امور خلع سلاح اتمی مدعی شد که واشنگتن به روسیه در زمینه کنترل تسلیحاتی اطمینانی ندارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: یک مقام بلند پایه آمریکایی روز دوشنبه تاکید کرد که واشنگتن در زمینه کنترل تسلیحاتی نمی‌تواند به روسیه اعتماد کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «رابرت وود» نماینده آمریکا در امور خلع سلاح اتمی در جریان برگزاری نشستی در ژنو و به میزبانی سازمان ملل متحد گفته: «متاسفانه، آمریکا به طور فزاینده‌ای در زمینه اجرای تعهدهای روسیه در امور کنترل تسلیحاتی بی اعتماد است و اقدام‌های شریرانه این کشور در سطح جهانی تنش‌ها را افزایش داده است.»

این مقام آمریکایی در ادامه از روسیه خواست تا تمام موشک‌های «اس. اس. سی-8» و پرتابگرها و دیگر تجهیزات وابسته به آن‌را نابود کند.

مقام آمریکایی در حالی این ادعاها را بیان کرده که کشورش در پی تعلیق «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با مسکو به بهانه‌ واهی نقض تعهداتش در این پیمان است.

روسیه با رد اتهام‌های آمریکا عنوان می‌کند که آمریکا هیچ مدرکی در زمینه نقض تعهدهای تسلیحاتی مسکو در اختیار ندارد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم با تاکید بر این‌که مواضع آمریکا در زمینه پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد، آینده برنامه خلع سلاح اتمی و ثبات در پیمان عدم اشعه سلاح‌های اتمی را به خطر می اندازد، اشاره کرده که آمریکا در حال فعالیت بر ساخت موشک‌های برد کوتاه و بلند است.

وزارت امور خارجه روسیه چند روز قبل هشدار داده بود که راهبرد دفاع موشکی جدیدی که آمریکا از آن رونمایی کرده جهان را در آستانه فروپاشی قرار می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا چندی قبل در اقدامی تعجب برانگیز از برنامه خود برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خبر داد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز که سه هفته قبل در مقر ناتو در بروکسل سخن می‌گفت، اظهار داشت واشنگتن ظرف 60 روز آینده، پایبندی به پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای را تعلیق خواهد کرد، مگر آنکه مسکو در این مدت به این پیمان متعهد شود.

این پیمان در دهه 1980 میلادی و در دوران موسوم به تنش‌زدایی در جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا منعقد شده بود.

نظر شما