شناسهٔ خبر: 30752812 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/انقلاب اسلامی در چهل سالگی/

فائقی: هنوز با قانون سال 1350 ورزش را اداره می کنیم

71552

معاون سابق سازمان تربیت بدنی معتقد است که رشد ورزش و انتشار آن در جامعه نسبت به سایر دستگاه های دولتی رشد معنی داری بوده است.

صاحب‌خبر -

سعید فائقی معاون سابق سازمان تربیت بدنی، در گفت و گو با ایسنا، در مورد جایگاه ورزش در تاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: ورزش به چند دوره تقسیم می شود. دوره اول را باید اینگونه دید که  مردم در داخل انقلاب هستند و به دلیل اعتصابات و اینگونه مسائل انقلابی تقریبا کارها تعطیل است. به نوعی در قهرمانی ها و در مسابقات جهانی حضور پررنگی نداشتیم.

* شاه سازمان تربیت بدنی را منحل کرده بود/ بازرگان اهمیت دستگاه ورزش را در اولین روز نخست وزیری گوشزد کرد

وی خاطرنشان کرد: البته کمی جلوتر از آن هم اتفاقی افتاده بود و سبب سکون ورزش شده بود. در آخرین المپیک قبل از انقلاب ورزش ایران نتیجه خوبی نگرفته و در نتیجه شاه سازمان تربیت بدنی را منحل کرده بود. او ولیعهد را مامور کرد تا یک سازمان جدیدی تدوین کند. آن موقع دستگاه ورزش پا در هوا بود. تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و بازرگان قرار بود به عنوان نخست وزیر ایران کار خود را آغاز کند. دکتر فریدون سحابی داستانی را از بازرگان در این مورد نقل کرد "در اولین روز کار خود در میان برخی از اعضای کابینه بازرگان گفت پیش از هر کاری باید به نزد شاه حسینی برویم و بعد به کارهای دیگر برسیم. همه تعجب کردند که چرا باید به آنجا بروند. بازرگان به شاه حسینی گفت که آمدم دستگاه ورزش را به شما بسپارم و به سایر افراد هم گفت خواستم اهمیت دستگاه ورزش را به شما گوشزد کنم، اول ما باید برای ورزش تعیین تکلیف کنیم بعد برای سایر موارد."

* اولین حضور ایران در بازی های آسیایی بعد از انقلاب درخشان بود

فائقی در ادامه گفت: شاه حسینی اولین رییس دستگاه ورزش بعد از انقلاب شد و دوره خوبی هم بود. هرچند که در ابتدای انقلاب به دلیل خاصیت های انقلابی هم المپیک مسکو و هم المپیک آمریکا را از دست دادیم، موج فعالیت خوبی در ورزش به وجود آمده بود. حتی اگر به نتایجی که آن زمان در ورزش بدست آمده نگاه کنیم، نتایج خوبی بودند. آمار نشان می دهد که ایران در اولین حضورش در بازی های آسیایی حضور خوبی داشته است. بعد از انقلاب در سال 1357 ایران به دلیل اعتصابات در هشتمین دوره بازی های آسیایی شرکت نمی کند. در سال 1358  که اولین حضور ایران در بازی های آسیایی بعد از انقلاب بود ایران با 43 ورزشکار در 4 رشته به بازی ها رفت و 12 مدال (4 طلا، 4 نقره و 4 برنز) حاصل کار آن ها شد. هرچند ما به لحاظ رده بندی هفتم شدیم اما اگر به لحاظ بهره وری ورزش یعنی تعداد افراد اعزام شده به تعداد مدال های گرفته شده توجه کنیم می بینیم که جایگاه خوبی حاصل شده است. به لحاظ بهره وری معلوم است که ورزش دارد اثرات انقلاب را در خود نشان می دهد. بعد از آن دیگه باید قبول کرد که وارد جنگ هم شدیم، اما باز خداراشکر آمار نشان می دهد که ورزش به تدریج بهتر می شد. در سال 1365 در اوج جنگ ایران در بازی های آسیایی چهارم شد. یا در دوره بعدی بازی های آسیایی تازه قطعنامه شده و بعد از دوران جنگ است ایران پنجم شد. در آن دوره ها با وجودی که دوره جنگ بود و کشور شرایط خاص داشت اما به لحاظ حضور ورزش خوش درخشیدیم. همانطور که ایرانیان در جبهه ها قهرمانانی می درخشیدند ورزش هم در طرف دیگر می درخشید.

* رشد ورزش نسبت به سایر دستگاه ها رشد معنی داری است

وی خاطر نشان کرد: دیگر کم کم اوج تفکر انقلابی در ورزش تاثیر خود را گذاشته بود. بتدریج ورزش هم همانند سایر موارد از شرایط انقلاب دور شد و حالت عادی به خود گرفت. اما رشد ورزش و انتشار آن در جامعه به نظر من باز هم نسبت به سایر دستگاه های دولتی رشد معنی داری بود. ما در بازی های آسیایی منهی بازی های آسیایی تهران که مدال های تیمی را هم حساب کردند و دوم شدیم هیچ گاه آن جایگاه تکرار نشد، اما رشته های قهرمانی به تدریج بیشتر شد. قبل از انقلاب تنها سه رشته جهانی فوتبال، کشتی و وزنه برداری داشتیم، اما بعد از آن کشتی، وزنه برداری، فوتبال، والیبال، بسکتبال، تکواندو، کاراته، ... شاید حدود 14 رشته جهانی داریم که نسبت به قبل از انقلاب 3 – 4 برابر رشد کرده ایم. به لحاظ انتشار ورزش هم سرانه مکان های ورزشی (روباز و سرپوشیده) برای هر نفر به یک متر مربع رسیده است در حالی که این عدد اوایل انقلاب حدود 25 سانتی متر بود که رشد معنی داری است.به لحاظ پرداختن مردم به ورزش هم از 10 دقیقه به بالای یک ساعت در روز رشد کرده است. نگاه تاریخی به تاریخ ورزش نشان می دهد که در همه موارد با رشد مواجه شده است.

* بعد از انقلاب به لحاظ تربیت مدیران زن ورزشی در دنیا اول هستیم

فائقی در ادامه در مورد جایگاه و نقش انقلاب اسلامی در ورزش بانوان، ورزش دانشگاهی و دانش آموزی اظهار کرد: اولا که بعد از انقلاب بانوان ما تازه تشکیلات ورزشی پیدا کردند. البته قبل از انقلاب، ورزش زنان را هم به لحاظ قهرمانی و هم به لحاظ پرداختن به ورزش داشتیم، اما بعد از انقلاب به لحاظ تربیت مدیران زن ورزشی و تعداد کسانی که تصدی گری ورزش را به عهده دارند در دنیا اول هستیم. امروزه همه فدراسیون های ما نایب رییس بانوان دارند. اصلا آن زمان ما تشکیلات فدراسیون بانوان مسلمان را ایجاد کردیم اما متاسفانه آن را نتوانستیم حفظ کنیم و قدر آن را ندانستیم. بانوان ما که اکنون با روش های جدید و پوشش مخصوص اسلامی در میادین حاضر می شوند یکی از پدیده هایی است که ما در دنیا به وجود آوردیم. در رابطه با ورزش دانش آموزی و دانشجویی هم آمار حضور ما در میادین نشان دهنده رشد است. چند وقت پیش در برزیل مسابقات دانش آموزی را داشتیم، موقعیت ما درخشان بود. در دانشجویان هم همینطور هستیم، در المپیاد دانشجویی هم رشد کرده ایم و هم دبیرخانه فدراسیون ورزش های بین دانشگاهی که یکی از فدراسیون های جهانی است در تهران است و رییس آن هم ایرانی است که یکی از موفقیت های بزرگ ما است که بعد از انقلاب انجام شده است. ما توانستیم در IOC عضوی داشتیم که با رای تمام کشورها در المپیک سیدنی 2000 به وجود آمده بود،  اما باز هم قدر آن را ندانستیم. این انتخاب بسیار حائز اهمیت بود ولی متاسفانه آن را نداریم. اگر عنایت شود باز هم می توانیم در IOC نماینده داشته باشیم.

* هنوز با قانون 1350 ورزش را اداره می کنیم

وی در مورد موانع احتمالی عدم دستیابی رسیدن به آرمان های انقلاب در ورزش افزود: متاسفانه مدیران اقتصادی هنوز جایگاه ورزش را به معنای حرفه ای خوب درک نکردند. هنوز نفهمیده اند که ورزش در درآمد سرانه ملی چقدر ارزش دارد. ما 6 برنامه توسعه نوشته ایم اما در هیچ کدام از آن ها ورزش را تحلیل نکرده ایم که در کجای سرانه ملی واقع شده است. بحث دیگر که وجود دارد در دنیا دیدیم که چقدر از قهمانان و المپین هایشان در روابط دیپلماسی استفاده می کنند اما ما هنوز در سفارت خانه ها از آن ها استفاده نکرده ایم. محیط حقوقی ورزش حرفه ای را هنوز آماده نکرده ایم. یعنی هنوز داریم با قانون 1350 ورزش را اداره می کنیم. برای اکثر دستگاه های مملکت قانون جدید تدوین شده با اینکه ما شکل اداره را از سازمان تربیت بدنی به وزارت خانه تبدیل کردیم اما هنوز وزارت خانه برای اجرا و ورزش حرفه ای قانون ندارد. هنوز برای سامان دهی باشگاه هایمان قانونی نداریم، این است که هنوز با مشکلات این شکلی مواجه هستیم.

* درک مناسبی در حد اشتغال و اقتصاد هم به ورزش ندارند

فائقی در خصوص چشم انداز آینده ورزش در انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم دست اندرکاران مدیریت به مواردی که در بالا گفتم بها دهند. همانطور که گفتم ورزش نسبت به همه دستگاه های دیگر جایگاه بالاتری دارد، هر چند که میانگین اعتباراتش همیشه کمتر است. در صنعت ما چند محصول داریم که آن را توانستیم برند خارجی کنیم، در فرهنگ چقدر توانستیم اسکار بگیریم یا در علم چقدر جایزه نوبل داریم؟ اما وقتی به ورزش برمی گردیم، در هر رشته 10 قهرمان داریم که در جهان درخشیده اند. از این نظر ورزش در موقعیت بسیار بالایی واقع است، اگر در همین حدی که هست در خور خودش به ورزش عنایت و دقت شود مطمئن باشید که جایگاه ایران به لحاظ المپیکی و بازی های آسیایی می تواند درخشان تر شود. همانطور که در این دوره از بازی های آسیایی تعداد مدال های طلا بسیار بالا بود، در ادوار آینده هم می تواند تعداد طلاها بالاتر شود به خصوص به دلیل حضور بانوان که هر روز درخشان تر ظاهر می شوند. متاسفم که در حد ورزش به آن عنایت نمی شود و یا حتی درک مناسبی در حد اشتغال و اقتصاد هم به ان ندارند که می تواند در این حد هم تاثیر گذار باشند.

انتهای پیام

نظر شما