شناسهٔ خبر: 30752561 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مسائل شرعی پول‌های مجازی در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک بررسی می‌شود

مقررات‌گذاری برای ارزرمزها

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد: باید بررسی کنیم که آیا پول‌های مجازی، تهدیدی برای اقتصاد ما به شمار می‌روند یا

صاحب‌خبر -

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد: باید بررسی کنیم که آیا پول‌های مجازی، تهدیدی برای اقتصاد ما به شمار می‌روند یا اینکه مکمل پول‌های سنتی به شمار می‌روند. علم فیزیک، مساله نسبی بودن را به اثبات رسانده، لذا نباید به سمت تمرکز حرکت کنیم چراکه کنترل غیرمتمرکز در بلاک‌چین نیز با الهام از همین علوم پایه‌ریزی شده است. محور دیگری که در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد، سامانه‌های پرداخت جایگزین، سامانه‌های پرداخت منطقه‌ای و روش‌های نوین تسویه و پرداخت‌های تجاری هستند.

به گزارش تعادل، علی دیواندری با اشاره به محور دیگر این همایش اظهار کرد: در محور دیگر که «فناوری‌های مالی، پرداخت و بانکداری باز» را شامل می‌شود، موضوعاتی از قبیل دستورالعمل سامانه‌های پرداخت، فناوری‌های مقرراتی رِگ تگ‌ها، پیمنت بانک یا بانک پرداخت و فناوری مالی و مالیات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دیواندری یادآور شد: تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش‌های مقابله با آن، احراز هویت قوی، تحلیل کلان داده‌ها، کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص و مقابله و حاکمیت داده، تحول دیجیتال، کارایی سیستم بانکی، استانداردسازی فرآیندها، مدل‌های جدید کسب و کار و اتحادیه‌های بانکی و پرداخت، از جمله مسائل دیگر مورد بررسی در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت هستند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی همچنین یادآور شد: از جمله دیگر محورهای مورد بررسی در این همایش شامل سامانه‌های پرداخت جایگزین، فناوری‌های مالی، پرداخت و بانکداری باز، تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش‌های مقابله با آن و تحول دیجیتال است. در محور «فناوری زنجیره بلوک و دفاتر توزیع شده» مواردی همانند ماهیت فناوری، پیاده‌سازی‌ها و فناوری‌ها، چارچوب قانونی، خلاءهای مقرراتی استانداردهای فنی و اجرایی کاربری دفاتر توزیع شده یا DLT مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

علی دیواندری در نشستی خبری با خبرنگاران درباره برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک چین در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار خواهد شد. مهم‌ترین هدف این همایش بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات صنعت بانکداری الکترونیک است. این همایش در روزهای نهم و دهم بهمن ماه در برج میلاد تهران توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود.

وی افزود: در پژوهشکده تلاش بسیاری شده تا مخاطبان استفاده بیشتری از این همایش ببرند و در کنار آن نمایشگاه تدارک دیده شده است. این همایش در روزهای نهم و دهم بهمن‌ماه در برج میلاد برگزار و در سالن‌های متعدد نشست‌های مختلفی برگزار خواهد شد.

دیواندری ادامه داد: فناوری بلاک‌چین و انقلاب آینده دیجیتالی دنیا، مهم‌ترین محور این همایش است. قوانینی که باید در این راستا تدوین شود هم در این همایش مطرح خواهد شد. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی یادآور شد: موضوع رمز ارزها و پول‌های دیجیتالی و نحوه تعامل ما با آنها از دیگر محورهای این همایش است و مسائل فقهی و شرعی و همچنین صرافی‌هایی که باید در این زمینه فعال باشند و همچنین کاربرد این رمز ارزها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: از این رمز ارزها به عنوان یک انقلاب در امور مربوط به پول و تجارت یاد می‌شود و این واژه انقلاب هم در این مورد اغراق‌آمیز نیست. تکنولوژی بلاک چین، شفافیت را غیر قابل کپی‌برداری می‌کند و این کاربرد بسیاری در حوزه‌های مختلف تجاری دارد و می‌تواند مفهوم پول را دگرگون کند.

دیواندری ادامه داد: البته باید از الان فرصت‌ها و تهدیداتی که در این زمینه برای ما وجود دارد را بررسی کنیم لذا پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به عنوان بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی در این زمینه هم به مسوولیت خود عمل خواهد کرد.

رییس پژوهشکده پولی‌ و بانکی بانک مرکز بیان کرد: در این همایش ۲۴ سخنران و ۱۱ میزگرد خواهیم داشت و از جمله عنوان یکی از میزگردهای مهم ما «با رمزارزها چه کنیم؟» است. همچنین ۷۰ کارگاه آموزشی برای این دوره از همایش پیشنهاد شده بود که ۱۵ مورد از آنها به تأیید کمیته علمی رسیده است.

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: در چهارمین محور که فناوری‌های مالی، پرداخت و بانکداری باز است نیز موضوعات مهمی همچون دستورالعمل سامانه‌های پرداخت، نسخه دوم (PSD2)، فناوری‌های مقرراتی (RegTech)، بانک پرداخت (Payment Bank) و فناوری مالی و مالیات به بحث گذاشته می‌شوند. به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی، در محور پنجم که تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش‌های مقابله با آن است، موضوعاتی از جمله احراز هویت قوی، تحلیل کلان داده‌ها، کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص و مقابله و حاکمیت داده بررسی می‌شوند.دیواندری اعلام کرد که در محور تحول دیجیتال این همایش نیز کارشناسان و متخصصان درباره کارایی سیستم بانکی، استانداردسازی فرایندها، مدل‌های جدید کسب و کار و اتحادیه‌های بانکی و پرداخت صحبت خواهند کرد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: ۲۴ سخنرانی توسط مقامات، مدیران ارشد و صاحب نظران داخلی و بین‌المللی در این همایش ارایه خواهد شد. همچنین ۱۱ میزگرد تخصصی از جمله در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه فناوری‌های نوین، پرونده‌ای برای بانکداری باز، شناسایی تراکنش‌های مشکوک، درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک و ... برگزار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد که در این همایش همچنین ۱۵ کارگاه آموزشی از جمله درباره «هوش تهدید سایبری، ارزشگذاری ارزهای رمزنگاری شده و بلاک چین، مبارزه با تقلب در حوزه وصول مطالبات از اصناف با تکیه بر تحلیل کلان داده‌ها، ساختار مالی ویژه مدیریت زنجیره تامین و زنجیره ارزش» و ... برگزار می‌شوند.

 

نظر شما