شناسهٔ خبر: 30752214 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کم‌رمق بودن تقاضا درصرافی‌ها و نرخ‌سازی دلالان در فضای مجازی

بانک مرکزی این روزها جور طرف تقاضا را هم می‌کشد!

روز دوشنبه اول بهمن 97، با وجود کاهش اونس جهانی طلا به 1277 دلار، به علت افزایش نرخ دلار به 12100 تومان در بازار آزاد و 11650 در سامانه سنا، نرخ طلا و سکه نسبت به روز یکشنبه افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

گروه بانک و بیمه |

روز دوشنبه اول بهمن 97، با وجود کاهش اونس جهانی طلا به 1277 دلار، به علت افزایش نرخ دلار به 12100 تومان در بازار آزاد و 11650 در سامانه سنا، نرخ طلا و سکه نسبت به روز یکشنبه افزایش یافت.

به گزارش تعادل، سامانه سنا نرخ لحظه‌ای دلار را 11650 و یورو 13300 تومان اعلام کرد و برای روز یکشنبه 30 دی 97 نیز نرخ میانگین معاملات انجام شده برای دلار را 11521، یورو 13311، درهم 3145، یوآن 1748، پوند 14784 و لیر ترکیه 220 تومان اعلام کرد.

از سوی دیگر، در بازار طلا نرخ هر گرم 18 عیار 371 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 600 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 120 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 280 هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 60 هزار تومان، سکه گرمی 690 هزار تومان معامله شد.

همچنین بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که طی آن قیمت ۱۲ ارز مانند یورو نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۲۳ واحد پولی دیگر از جمله پوند کاهش یافت؛ نرخ ۱۲ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای دوشنبه یکم بهمن ماه ۹۷ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۹ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۷۴ ریال و هر یورو نیز با ۲۴ ریال افزایش ۴۷ هزار و ۷۷۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

    روزهای کم‌رمق بازار ارز و نرخ‌سازی دلالان در فضای مجازی

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی از کم‌رمقی این روزهای بازار ارز خبر داد و بر نرخ‌سازی دلالان در فضای مجازی تاکید کرد.

عبدالناصر همتی، در یادداشتی اینستاگرامی درباره بازار ارز نوشت: بعد از کشورهای چین، کره جنوبی، هند و ترکیه امروز ژاپن نیز عملیات واردات نفت از ایران را آغاز کرد. به تدریج درآمدهای جدید نفتی در کنار ده‌ها میلیارد دلار منابع فعال بانک مرکزی در نزد بانک‌های خارجی که پشتیبان قوی و مطمئن تجارت کشورمان است، به چرخه تجاری وارد می‌شود.

وی افزود: صادرات غیرنفتی کشورمان نیز با تفاهماتی که صادرکنندگان با همکاران من می‌کنند به تدریج در خدمت واردات کشور مان قرار می‌گیرد. قبلا خدمت مردم عزیزمان عرض کرده بودم در داخل کشور نیز ذخایر بسیار مطلوب ارز به صورت اسکناس در حدی است که نیازهای واقعی مردم را به‌طور کامل تامین می‌کند.

رییس کل بانک‌ مرکزی، تصریح کرد: البته عوامل مختلفی در داخل و خارج مایوس از تاثیر‌گذاری بر عرضه و تقاضا، تلاش می‌کنند با ایجاد جو روانی و دادن پالس‌های منفی بازار را از نظر روانی تحت تاثیر قرار بدهند.

وی ادامه داد: نکته جالب در مورد این روزهای بازار ارز، کم‌رمق بودن تقاضا در صرافی‌ها و نرخ‌سازی دلالان در فضای مجازی است. همتی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی این روزها جور سمت تقاضا را هم می‌کشد!

 

 

نظر شما