شناسهٔ خبر: 30751970 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شهرک صنعتی "فاز ۳ ارومیه" کلکسیون واحدهای تولیدی بحران‌زده‌+تصاویر

R41361/P/S6,48/CT7

شهرک صنعتی فاز ۳ ارومیه در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری این شهر با میزبانی از انبوه واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار کلکسیونی از بی‌ثمری مسکن‌های کم اثر کارگروه رفع موانع تولید آذربایجان غربی است که بسیاری از واحدهای این شهرک را تعطیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، به تازگی از واژه پیشران برای اوضاع شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه استفاده شده است و این در حالی است که بنا بر اظهارات مدیرکل شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی افزون بر 40 درصد واحدهای تولیدی این شهرک تعطیل است و بر اساس مشاهدات مستند و میدانی رسانه‌ها قریب به 70 درصد از واحدهای مستقر در این شهرک حال‌وروز خوشی ندارند و یا در رکود کامل و یا با حداقل ظرفیت مشغول به تولید هستند.

بر اساس مصوبه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی واژه "پیشران" به معنی عوامل تأثیرگذار بر روندها و رویدادها و اقدام‌ها و تصاویر که ممکن است آینده‌های متمایزی پدید آورند بکار برده می‌شود بنابراین شهرکی که حدود 20 سال است غرق در انواع مسائل و مشکلات اقتصادی و مدیریتی است نمی‌تواند واجد مختصات پیشرانی برای توسعه یک استان باشد.

حتی اگر همه واحدهای مستقر در این شهرک صنعتی با ظرفیت 100 درصدی خود بخواهند هر روز تولید کنند باز هم ترکیب واحدهای صنعتی این شهرک و نوع محصولاتی که تولید خواهند کرد محرک توسعه استان نمی‌توانند باشند.

18 شهریور همین امسال خبرنگار تسنیم با دوربین فیلم‌برداری این رسانه در شهرک صنعتی فاز سه ارومیه حاضر شد تا نشان دهد حقیقتاً چه تعداد واحد صنعتی این شهرک در حال کار است که حاصل آن نشان داد بیش از 80 درصد واحدهای مورد مراجعه کاملاً تعطیل هستند و فقط سگ‌های نگهبان در ورودی برخی این واحدها مشغول نگهبانی از سوله‌ها و سالن‌های تولید بحران‌زده حضور داشتند.

مستندات عینی و مصور تسنیم نشان داد که بسیاری از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه تعطیل یا در حال رکود هستند و آمار داده شده مبنی بر فعال بودن 60 درصد از این واحدها با واقعیت میدانی و قابل مشاهده در این شهرک تطابق نداشت.

گفتگوهای ان زمان تسنیم با صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی فاز سه ارومیه ثابت می‌کرد که این واحدها به دلیل مشکلات مختلفی از جمله فقدان نقدینگی مورد نیاز، نبود تسهیلات لازم برای فروش یا صادرات محصولات تولیدی، بحران قیمت در تأمین مواد اولیه و دیگر مشکلات مشابه تعطیل شده‌اند و رکود شدیدی بر فضای این شهرک‌ها حاکم است.

این در حالی است که طبق آمار داده شده از سوی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی باید 60 درصد واحدهای موجود در شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه فعال بمی بودند ولی در بازدید خبرنگار تسنیم از این شهرک مشاهدات عینی چیز دیگری را نشان می‌داد و به نظر می‌رسید آمار داده شده در خوش‌بینانه ترین حالت این اعداد جابه‌جا باشند چرا که از همان ابتدا سکوت حاکم بر این شهرک صنعتی، درب‌های بسته کارخانه‌ها و صدای پارس سگ‌ها گویای رکود بهت‌آور در این شهرک بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی معتقد است: شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه موتور پیشران توسعه استان است.

رضا حسینی این سخن را در حالی بیان کرده که وی در جلسه بررسی راهکارهای ایجاد پست ثابت برق در شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه شرکت کرده بود، بدین معنی که شهرکی در 30 کیلومتری ارومیه هنوز زیرساخت‌های اولیه برای تولید را به صورت اولیه ندارد پیشران توسعه یک استان معرفی شده است.

البته وی در همان جلسه این نکته را این‌گونه توضیح داده که واحدهای بزرگ سرمایه‌گذاری در این شهرک وجود دارند که هر کدام دارای اهمیت و جایگاه در صنعتی هستند بنابراین وی تصریح کرده است: در حال حاضر تعدادی از واحدهای بزرگ استان در این شهرک در حال احیا و حل مشکلات هستند و چند سرمایه‌گذار جدید نیز در حال سرمایه‌گذاری و احداث واحد تولیدی در این شهرک شده‌اند.

این سخنان در حالی است که بسیاری از صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک سال‌هاست اموال و املاک خود را رها کرده و از قید تولید گذشته‌اند و حتی تعدادی از آنها عطای کار را به لقایش بخشیده و به شغل و حرفه دیگری مشغول شده‌اند و حتی برخی از صاحبان واحدهای تولیدی طعم تلخ چک برگشتی، دادگاه و زندان را هم چشیده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در جلسه موصوف اذعان کرده که شهرک صنعتی فاز سه ارومیه حتی در تأمین حداقل‌های انرژی برای راه‌اندازی خطوط تولید مشکلات اساسی دارد که از آن جمله خود برق است اما با این حال گفته است: در حال حاضر پست سیار برق موجود در این شهرک جوابگوی نیازهای واحدهای موجود و در حال احداث این شهرک نیست و ضروری است ضمن ثابت شدن پست برق سیار موجود، پست جدید برق نیز در این شهرک ایجاد شود.

آذربایجان غربی دارای 35 شهرک صنعتی است که تعداد 25 مورد از آنها فعال هستند و 2 هزار و 300 واحد در شهرک‌های صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

تنها شهرک صنعتی آذربایجان غربی که با 100 درصد ظرفیت خود کار می کند شهرک صنعتی ماکو است که دلیل ان هم قرار گرفتن این شهرک در محدوده سازمان منطقه آزاد ماکو و برخورداری از امتیازات این منطقه است.

شهرک صنعتی فاز یک و فاز دو ارومیه نیز حال و روز چندان بهتری نسبت به فاز سه ندارند و گروه صنعتی فولاد ارومیه که  متشکل از پنج بخش نورد لوله خاورمیانه، فولاد، لوله و پروفیل، فولاد ترابر، لوله گاز و گالوانیزه است نمود بارز انواع مشکلات در این شهرک است که چندی پیش معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی را به بازدید 6 ساعته آنها واداشت و منجر به دادن وعده هایی شد که پیش از او نیز بارها و بارها نیز توسط مسئولان سابق داده شده بود.

حسینی در بازدید از همین گروه صنعتی بانک ها را عامل اصلی بروز مشکل در حمایت کم ثمر از واحدهای تولید معرفی کرده و گفته بود: بانکها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند تا ضمن مشارکت مالی با سرمایه گذار، شاهد رونق تولید و اشتغال دوباره در این واحدها باشیم.

وی وعده داده بود برای احیای مجدد کارخانه فولاد ارومیه و بازگشت این واحد‌ها به چرخه تولید قرار است گزینه‌های موجود بررسی و تصمیم مناسب اتخاذ می‌شود وعده ای که تا کنون خروجی میدانی آن مشاهده نشده است.

گزارش از محمد آقایی پر

انتهای پیام/ش

نظر شما