شناسهٔ خبر: 30751844 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر پاکستان با همتای قطری خود دیدار کرد

اسلام آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان در آغاز سفر رسمی دو روزه خود به قطر، شامگاه دوشنبه در دوحه با همتای قطری خود دیدار و گفت وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رسانه های پاکستان، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان که از روز دوشنبه به دعوت رسمی امیر قطر به این کشور سفر کرده است، با «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» همتای قطری خود دیدار و گفت و گو کرد.
در این ملاقات، روابط و همکاری های دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
همچنین نخست وزیر پاکستان و هیات همراه در ضیافت شام نخست وزیر قطر شرکت کرد.
نخست وزیر پاکستان همچنین قرار است در سفر خود به قطر با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر این کشور دیدار کند.
قرار است نخست وزیر پاکستان در دیدار خود با امیر قطر درخصوص اعزام نیروی کار پاکستان به دوحه گفت وگو کند.
نخست وزیر پاکستان پیش از این به عربستان سعودی، امارات متحده عربی، چین، مالزی و ترکیه سفر کرده است.
روابط دیپلماتیک و اقتصادی پاکستان و قطر طی سال های گذشته در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی گسترش یافته و اخیرا نیز دو کشور در راستای افزایش همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف به ویژه تجارت، آموزش و پرورش و حمل و نقل توافق کردند.

**کمک قطر به پاکستان درخصوص مسابقات جام جهانی 2022
هرچند به زمان برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر، زمان زیادی باقی مانده و فاصله بین قطر با پاکستان هم به هزاران کیلومتر می رسد اما قرار است این مسابقات بر زندگی بسیاری از کودکان پاکستانی تاثیر بگذارد.
با اجرای طرح ها و برنامه هایی با کمک دولت قطر، تاکنون 150 هزار نفر دانش آموز مناطق محروم پاکستان توانسته اند به تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود ادامه دهند.
این برنامه قرار است تا سال 2022 میلادی 135 هزار کودک محروم دیگر در کنار ورزش به تحصیل بپردازند.
براساس برنامه 'طرح دوستی'، 20 هزار دانش آموز در 200 مدرسه ابتدایی در مناطق محروم و فقیرنشین شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان که از تسهیلات ورزشی بی بهره اند می توانند از امکانات ورزشی نیز بهره مند شوند.
این طرح کوچک در پاکستان زیرمجموعه طرح بزرگ 'آموزش و کودک' است که تقریبا 61 میلیون نفر از کودکان جهان را که به دلیل فقر ،جنگ و سوانح طبیعی از آموزش ابتدایی محروم مانده اند تحت پوشش قرار می هد.
درحال حاضر 33 هزار دانش آموز در کشورهای لبنان، سوریه، نپال و پاکستان از این طرح استفاده می کنند.

**قطر و پاکستان؛ توسعه همکاری های نفت و انرژی
«سعد شریده الکعبی» مدیرعامل شرکت نفت قطر ششم آذرماه امسال در دیدار با عمران‌ خان نخست وزیر پاکستان برای همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرد.
الکعبی در دیدار با عمران خان در شهر اسلام آباد با بیان افزایش جهانی تقاضای گاز طبیعی گفت:دولت قطر برای تامین نیازمندی های انرژی پاکستان در حوزه گاز و نفت به همکاری با این کشور ادامه می دهد.
الکعبی از سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت نفت قطر در پاکستان و همکاری برای تأمین سوخت و گاز این کشور خبر داد.
وی با اعلام علاقه مندی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی در پاکستان گفت: موقعیت برای تقویت مناسبات بین دو کشور بیش از پیش فراهم شده است.
عمران‌ خان نخست وزیر پاکستان نیز با استقبال از سرمایه‌گذاری قطر در پروژه‌های نفتی پاکستان گفت: دولت در این زمینه با شرکت‌های نفتی قطری همکاری می‌کند.
وزرای امور خارجه پاکستان و قطر نیز در ملاقات دوجانبه در حاشیه اجلاس سازمان ملل بر گسترش روابط فی‌مابین در همه حوزه ها به توافق رسیدند.
شاه محمود قریشی با بیان اینکه پاکستان بازاری بزرگ برای قطر است ، گفت: پاکستان می تواند صادرات خود به قطر از جمله موادغذایی، ساختمان سازی، تجهیزات پزشکی و لوازم جراحی، اقلام دارویی و وسایل ورزشی با کیفیت و معیارهای بین المللی افزایش دهد.
«محمد بن عبدالرحمن ال ثانی» نیز در دیدار با شاه محمود قریشی از افزایش 53 درصدی تبادلات اقتصادی بین دو کشورخبر داد.
وزیر خارجه قطر در دیدار خود با وزیر خارجه پاکستان گفت که کشورش 100 هزار فرصت شغلی برای کارگران ماهر و نیمه ماهر پاکستانی فراهم می کند.
پیش از این شیخ «تمیم بن حمد الثانی» امیر قطر از عمران خان نخست وزیر پاکستان برای سفر به این کشور دعوت کرده بود.
بیش از 50 هزار کارگر پاکستانی در بخش های مختلف به ویژه در حوزه ساخت و ساز در قطر فعالیت می کنند.
بر اساس توافقنامه دوجانبه که سال 2016 بین مسئولان عالی رتبه قطر و پاکستان به امضا رسید، قطر به مدت 16 سال گاز مایع به پاکستان صادر می کند.
دو کشور همچنین توافق هایی در حوزه امورش و پرورش همکاری های رادیو و تلویزیونی و بهداشت امضا کرده اند.
این درحالی است که با توجه به اختلافات عمیق بین عربستان سعودی و قطر، دولت پاکستان اعلام کرده که در این خصوص بی طرف خواهد ماند.
شبک**آساق**6125**1392

نظر شما